• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

Här kommer ett till GRATTIS till stora lilla Bellabus! Och heja, heja och massor av lycka till idag, Ingis!!! Jag hjälper gärna till med Hvidis igångtryckningar! Det finns mycket chili i min kyl, jag kan laga en superstark chiligryta så tar det nog fart. KRAM! Krya på K idag! När man har hosta är det jättebra att äta mycket glass... och gott dessutom! Jag känner mig helt pigg och feberfri idag, skönt. Ska ta det så lugnt jag kan ändå, så det inte smyger sig tillbaka. Några varv på stickningen i lite mer frekventa övningspauser är nog min plan. Hur gick det i helgen med BioBlitz, Blomman?

• Syrinx
    Ninnnis skrev 2012-09-10 09:47:01 följande:
    Eller det kanske redan har hänt något, Ingis??
    Ja?!

Och ps, mitt förra inlägg skrev jag från telefonen - den åt upp alla mina radbrytningar! Så kasst!

Ninnis, åh, puss på stora As lilla panna!  
  • Syrinx
    Norrskensflamman skrev 2012-09-09 19:57:10 följande:
    Vet ni, idag kände jag extra starkt att det är ta mig fan en ynnest att få bo där jag bor; där en av våra Nationalälvar möter havet. Vi har både och; både en fritt strömmande älv och ett härligt hav. Och skooooog. Hur mycket som helst. Och berg o dalar o ängar. Även om det är rätt platt just här vid kusten, så har vi berg o fjäll inte alltför långt bort.
    Tack gode Gud för att mina barn får växa upp här.
    Underbart! Hjärta
  • Syrinx

*läser tillbaka några sidor till* Men Leksi! Förlåt, jag missade ju helt! GRATTIS till liten i magen!!! SoligSkålHjärta Vad underbart!!!

• Soldemor
    Syrinx skrev 2012-09-08 19:21:00 följande:
    Enig!!! 
    Ja, tänk om! Men det började inget vidare när jag kom till jobbet i onsdags. Jag var på hantverksmäsa i Båstad i juli och köpte en helt bedårande tavla (tyckte jag!) Det är en djupt kristen dam utanför Göteborg som målar humoristiska och underfundiga tavlor med djur. Jag köpte en med en ko i kaftan och texten ko-minister. Den satte maken upp vid min namnskylt vid mitt kontor. När jag kom i onsdags hade chefen plockat ner cen med motiveringen att den inte passade i offentliga sammanhang och att man inte får förlöjliga vårt heliga ämbete - ähh? Jag fick inte heller ha den på mitt rum för tänk om jag har sorgesamtal eller andra allvarliga samtal där, det passar sig inte. Snacka om att ta sig själv på väldigt stort allvar! Jag var så arg när jag körde hem!! Och så en annan kommentar från henne: "Nu har du inte haft begravningar på länge, så det måste dui börja ha nu". Nej, jag brukar vanligen inte ha många begravningar under semestern.
    Hon håller på med sin maktgrjej gentemot mig hela tiden! Morr!

Men hemma är det ganska bra, skönt att ha snuttar att pussa och bra träning att skingra tankarna med.

Skall kommentera senare, maken ringde och vill att jag skall komma ner på stan'. Tänkte bara berätta on hur allt är  när det gäller jobbet - kunde varit aningen bätttre.
  • Syrinx

Solde, , ursäkta, men herregud (no fun intended) så skitnödigt! Man måste väl kunna ha lite distans till sitt yrke! Jag har sett de där, eller åtminstone liknande, tavlorna. Svärmor som är kyrkomusiker har en där det står tjurko-musiker och så en kossa vid orgeln. Och så tjurko-kören förstås, en hel kör med sjungande kossor. Alldeles fantastiskt roligt ju! 

Hur gick det med tittandet på de livsfarligt söta små gosbollarna? Någon som ska flytta hem till er?  

• Syrinx

Vi har, apropå djur, fått nya grannar ovanför oss. Igen. Den hyrs ut i andra, tredje eller fjärde hand och byts folk åtminstone varannan månad. Föreningen har koll på det hela, har ordföranden sagt iallafall, men man undrar ju när det byter så otroligt frekvent. 

...nu blev ju den där syftningen väldigt märklig. Jag menar ju inte att grannarna är djur förstås, det blev bara en väldigt lång parentes emellan. Alltså - det flyttade in nya grannar i månadsskiftet och med dem en liten hund. En sån där liten ettrig sak som mest verkar vara köpt för att vara en tjusig accessoar. Så fort som matte med högklackade skor går hemifrån börjar hunden skälla, och skällar sedan k-o-n-s-t-a-n-t hela dagen tills matte kommer hem. Ja, jag övar ju hemma så jag märker sånt. Samma sak förstås, när matte är ute och svirar på kvällarna. Stackars hunden skällar precis hela tiden tills matte kommer hem, vilket i lördags var efter ett på natten. 

Lite irriterande är det ju förstås. Men framför allt är jag lite bekymrad för hur hunden har det. Jag är uppvuxen med hund och har träffat väldigt många hundar - inte brukar de skälla hela tiden när de är ensamma? Hörni hundägare - Blomman, Ninnis, Fru E och om det är några fler - är det normalt? Borde man bli bekymrad och gå upp och prata med nya grannen?  

• Ninnnis
    Syrinx skrev 2012-09-10 10:06:02 följande:
    Ninnis, åh, puss på stora As lilla panna!  
  • Ninnnis

Syrinx, våra hundar går och lägger sig och sover när vi inte är hemma (vi har smygkollat). De skäller i princip bara när det ringer på dörren eller andra oväntade ljud uppstår. Det låter inte helt sunt att din grannes hund skäller oavbrutet när matte är borta. I mina öron låter det som om hunden är stressad och/eller otrygg. Din granne är kanske ovetande om att hunden skäller när hon är borta, så det kan nog vara bra att informera henne om. Jag hade iallafall gärna velat veta om mina hundar gjorde det.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård