• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

*kikar in och vinkar glatt* Hej på er alla! Oj, vad fullt upp det har varit ett tag för mig - härligt!, men nu har jag massor av sidor att läsa ikapp på här. Har tänkt en massa på er allihopa iallafall! Hjärta 

Ingis, nej, vad trist! Bedrövligt att det inte finns plats. Jag har läst om det i tidningen ganska mycket, ibland undrar man ju verkligen hur styrande politiker tänker. Håller tummarna för att allt ska gå bra på tisdag, om det inte drar igång nu i helgen av skogspromenader alltså.

Hvidis, fy för existenskriser! KRAM och hoppas det reder ut sig i tankebanorna snart!

Ninnis, vad spännande med RUL om två veckor. Men bort med huvudvärken! *räcker fram en stor kopp thé med honung, en skål med choklad och ett par alvedon* 

Blomman, det låter ju superhäftigt, det där BioBlitz! (Fast namnet är ärligt talat lite knepigt för mig...) Vilken bra grej! Heja med all matlagningen! Tappad mat är verkligen, verkligen trist - hoppas du fick tid att göra en ny lasagne. 

Daa, så jobbigt med bakslag i inskolningen och trist att det sammanfaller med sjuk make. Hoppas att det bara var tillfälligt och att det flyter på bra snart igen!

Flamman, oj, det låter väldigt dramatiskt! Usch! Skickar en stor, varm kram! {#emotions_dlg.flower}  

Fru E, hur går det för dig? Hur långt gången är du nu? Så spännande med alla kommande trådbebisar!!!

I'm yours och Solde, oh, Vasakonditoriet har jag varit på många gånger. Min huvudsakliga uppväxtstad, minsann, men det kan (tack och lov) inte höras.   

• Syrinx
    Klockarbol skrev 2012-09-07 11:44:52 följande:
    Hwidis och Solde - håller alla tummar jag har för att det ska ordna sig på jobbfronten för er bägge! Man ska min själ inte behöva må dåligt över att gå till jobbet...
    Enig!!! 
  • Syrinx

Förutom en sanslöst fullsmockad augusti (och sommar i stort, faktiskt - men maken och jag lyckades ta fem semesterdagar lördag-onsdag mitt i augusti där vi bara njööööt av att gå promenader, äta god mat och ligga på soffan), så har det varit tre dagar med feber här. Så blir det om man har feberkänningar och slarvar med sömn... Nu är jag iallafall ganska pigg, så imorgon tror jag att jag är helt på benen igen! 

Mycket stickning har det också blivit i övningspauser, på tåg till rep och konserter och på kvällarna i soffan. Ibland är det så skönt med något där man ser ett konkret resultat och faktiskt blir färdig med - till skillnad från övningen.

På jobbfronten intet nytt direkt, men väldigt, väldigt mycket positivt från många håll efter sommarens jobb. Hurra! Jag hoppas, och TROR, att det kommer kunna leda till en del nytt! Det känns SÅ skönt och SÅ fantastiskt att vingarna faktiskt bär nu. Måtte inte vinden mojna! 
    Maken har kontrakt hela september ut i en av orkestrarna här, jättekul! Denna vecka har det blivit otroligt långa arbetsdagar för honom, med ett långt och väldigt svårt program till torsdagskonserten, ett nytt program till lördagslunchkonserten (alltså idag) och så modernt program i veckan som kommer. Mycket övning för att lära sig allt - hans stämma spelar verkligen hela tiden.  När han är färdig nu för kvällen ska vi laga en av favoriträtterna - linssoppa med kanel och smör. Mums! 

Hoppas ni alla får en mysig lördagkväll! 

• Norrskensflamman

Min söndagsem har jag tillbringat med Knoll o Tott och musikern vid en eld i solskenet på stranden till en av Europas sista outbyggda älvar... vår älv.  Till forsens brus har vi grillat parisare och halstrat harr som musikern drog upp åt oss. Till efterrätt grillade marshmallows och blåbär som flickorna plockade åt oss i skogen vid stranden. Varm choklad åt tjejerna och kaffe åt mig o musikern.
    Visst kan man ha det sämre en söndag i september??

Ingis, vad händer?!

Puss o kram!

• Norrskensflamman

Vet ni, idag kände jag extra starkt att det är ta mig fan en ynnest att få bo där jag bor; där en av våra Nationalälvar möter havet. Vi har både och; både en fritt strömmande älv och ett härligt hav. Och skooooog. Hur mycket som helst. Och berg o dalar o ängar. Även om det är rätt platt just här vid kusten, så har vi berg o fjäll inte alltför långt bort.
    Tack gode Gud för att mina barn får växa upp här.

• Im yours

Oj, oj Vilket hålligång det verkar vara på BB-fronten. Önskar er bara det allra bästa!!!
    Neeeeeeej, Örebrodialekten vill man verkligen inte ha.
    Härligt Flamman!
    Kramar från ett Sundsvall i höstklänning.

www.finest.se/lizbloggar

• Hvidbrud

Grattis på födelsedagen finaste ballabus!!! Och lycka till idag Ingis! Hoppas du får komma in idag. Kom till Malmö annars så trycker jag igång dig
    Och grattis i efterskott till finaste Daa! *kram!*

• Ninnnis

Maken och Mini är på dagis nu, första inskolningsdagen idag. Var tog min lille bebis vägen? ♥

Grattis på födelsedagen, finaste Bellabus! Hoppas det blir igångsättning i eftermiddag och att bebben kommer efter midnatt, då får de iallafall olika födelsedagar  

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård