• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

Bebisen trivs alldeles för bra i magen, nu har jag dock fått vräkningsbeslut på busungen. På torsdag ska vi sättas igång, lite fundersam till detta men det blir nog bra för jag är trött på´t nu när det verkligen känts som att det varit på gång flera gånger......
    Men annars mår jag toppen, läser tegelstensromaner o slappar o får min röjarryck med städning o tvättning emellanåt.

Vaknade dock i morse med kraftig mensvärk o har haft sammandragningar hela förmiddagen, men inget speciellt kraftigt. säkert falsklarm denna gången med.
    Tradigt bara att inte kunna sova så bra pga sammandragningar på natten....men men....det är bara att foga sig i dålig sömnfållan ett tag förmodar jag.

Busan är attans duktig får jag säga, är nu blöjfri hela dagarna även på dagis o det är så skönt! Har bara inträffat 2 mindre incidenter o det är ju ingenting! Jag kör med tävlingsmomentet, huruvida det är bra eller ej i längden får vi ta sen, bara hon springer till pottan. Vi tävlar om vem som kan kissa först, hon eller jag..... Nåja, det är bra fart i benen på henne då iallafall!

• Hvidbrud

Jag börjar jobba på måndag. Gamla jobbet, nytt hotell. Ska spara er för hur jag känner inför detta, mer än att jag så innerligt känner att jag vill lämna samhället och leva från hand till mun och passa mina egna barn äta min egna mat och städa mitt eget skit. Eller vinna i lotto. (högvinst )Nu ska jag sova. Maken jobbar natt och j vaknar en ggn i timmen (fram till kl 4, sen vagnar han varje halvtimme..) det har han gjort i tre nätter nu. Det kombinerat med fullmåne och PMS from hell (igen! Det har blivit helt förfärligt efter förlossningen!) gör att mina nerver är väl trassliga för mitt eget bästa.... Så sov gott! I morgon är en ny dag!

• Fru Bygg

Jobbigt med jobb på måndag Hvidis, förstår att du inte alls känner dig manad att gå dit. Jag håller alla tummarna att ett toppenjobb dyker upp snart!!!

Ingis, ojdå redan dags för vräkning? Jobbigt att inte kunna sova för alla sammandragningar, försök få lite vila om dagarna också! Spännande med en ny liten trådbebis på gång.

Fru E, hur mår du nu? Så roligt med en liten kille! Hoppas du mår toppen och kan njuta ordentligt av att vara gravid! Du får inte gå och oroa dig för mycket!

Ninnnis, hur mår du? Vilken vecka är du i nu? Snart dags för RUL? Syns det något på magen?
    Jobbigt med kräksjuka. Hoppas ni mår bättre nu igen!

Lanovia, vi finns här alla, så bara ös ut med alla tankar och känslor! Du är världens bästa mamma för dina barn och de är ju så otroligt goa och fina! Hur har ni funderat när det gäller dagis för Anton?

Vilka duktiga dagisbarn vi har i tråden. Det verkar ju gå toppen för alla på inskolningarna och vi blir allt fler mammor som går tillbaka till jobbet. Maken är hemma med lilla just nu och inskolningen börjar den 20:e. Jag är lite pirrig faktiskt. Vi älskar ju dagiset och personalen, men det slår mig nu att hon är ju faktiskt så liten fortfarande. (Fast samtidigt inte, nu pratar hon lite ord, har tagit första stegen och vill bara äta själv).

Jag har kommit in i mitt nya jobb riktigt bra. Arbetskamraterna är toppen (än så länge), det är flexibelt och kommer nog att bli toppen. Jag är ju nu bara inne i en svacka. Vi har precis kommit hem från en veckas semester i Italien och nu känns det lite småtungt att man har hela hösten (och vintern) framför sig. Allt kommer bli vardag på riktigt med dagislämningar, lite tid om kvällar och mörkt ute. Vi har en hel del roliga saker inplanerade redan (som en helg i Gbg med fam Lanovia!!!!), men det känns lite tungt ändå.
    Jag känner inte alls för att gå till jobbet imorgon. Jag har jobbat där i snart tre veckor och borde väl ha kommit in mer i allt känner jag. Jag känner mig fortfarande rätt så ny och det är jobbigt, tycker jag.

Jaja, nu blev det mycket svammel, men det är lite av mina tankar iallafall.

Åh, jag måste verkligen bli bättre på att gå in här och läsa. Kommer ju inte alls ihåg allt som jag skulle kommentera och jag tappar bort allas nick.

Daa, skönt att du mår så mycket bättre! Så roligt att läsa!

Flamman, verkar som ni haft en bra semester! Skönt att vara hemma hos M igen förstår jag. Mysigt med sambo! Är så glad att du hittat en så bra man, det förtjänar du verkligen!!!

Blommis, va du är duktig med ditt springande. (heter det så?). Det är fler och fler i min omgivning som börjar jogga/löpträna och jag är så imponerad. Jag hatar att springa och önskar att jag också tyckt det varit skoj!

Mina småtjejer fyller nu i höst 1 år resp. 3 år.

• Fru Bygg

Jag glömde ju!!
    Leksi, stort stort grattis till den lilla/lille i magen!!! Så jättefina nyheter!!! Grattis!!!

• Soldemor

Heej Mugglan! Såg ditt inlägg nu! Kul att se dig här igen!"
    När jag försöker hänga med via telefonen så blir det lätt att jag missar inlägg, sorry!

Spännande med bebisvräkning, Ingis! Vill du att det skall gå fortare kan jag skicka maken! Han är rätt sugen på att börja jobba nu!

På tal om honom har jag kommit på att jag kan dechiffrera hans bra och dåliga dagar redan på morgonen. Kan ju vara bra för att undvika vissa fällor som startar fåniga gräl. Samtidigt känns det som så, att varför skall jag hela tiden vara på min vakt vad jag säger och gör? Så här var det inte förr, för då hade jag inte varit kvar hos honom.
    Men det beror nog på att han är frustrerad inför ev pension. i december. Han har inte fått  besked ännu om han kan fortsätta som timanställd efter december och tiden går fort. Han fasar verkligen för pensionen!

Idag skall jag smygjobba lite. Det har varit regnbågsfestival i Malmö och den avslutas ikväll med mässa i Matteuskyrkan och där skall jag vara med med. Någon som vill komma? Hvidis?
    Det blir lite mingel (antagligen med någon sorts fika) efteråt

Har drömt massa hemska mardrömmar om jobbet inatt, huu!

• Soldemor

God förmiddag!

Det är visst måndag idag? Har totalt tappat insikten i vilken veckodag det är, men får väl börja försöka återta kontrollen över veckan. Börjar jobba igen på onsdag och undrar en del över vad som kommer att möta mig där. Att det inte blir odelat positivt är jag helt inställd på. Trist men sant. 
    Smygstartade med att fira lite mässa i Malmö igår och det kom jätttemånga! Var så trevligt med en fantastisk gospelkör som sjöng och én känlsa av mycket kärlek i kyrkan, läckert!"

Idag och i morgon skall jag ägna livet åt stryk, tvätt och klädrum. Ett sorgigt eftersatt kapitel fortfarande, då maken har varit överambitiös i allt vi skulle göra utanför hemmet när vi hade ledigt ihop. Så nu jäklar skall här läggas tvätt och strykas och sorteras! Sedan blir det <zumba ikväll, första gången sedan i maj - yes! Träningsanläggningen några kvartrer  bort startar höstschemat idag med massor av bra pass på tider som även funkar när jag har konfirmader, jag hinner hem till de börjar, gott!

Hej Fru Bygg! *Vinkar*

Flamman: Har du testat kortet?

Är det någon mer än jag som saknar Heloise? Undrar så hur det går med lilla familjen! Med tanke på hur flitigt de var här när E föddes, så blir jag nästan lite orolig när ingen av dem har synts här på länge! Hallå! Var är ni? Hur går det?

Blommis: Går det bra med springet?

Syrinx? Var är du?

*Vinkar till alla*

Nu skall jag dyka in till textilvården!

• Leksi

Hej! *susar in*

Tusen tack för alla gratulationer!
    Hej Fru Bygg! Kul att se dig!

Jag är superstressad med jobb uppöver huvudet men ville bara kika in och önska Ingis STORT LYCKA TILL! Hoppas det kommer igång av sig själv men blir det igångsättning så blir det säkert också bra!
    Jag blev igångsatt med A, och det gick hur bra som helst. Enda negativa som jag minns är att man hade så mycket slangar överallt och var så övervakad redan från start så att säga.

Stor kram till alla! Hoppas jag hinner skriva mer snart igen men nu måste jag fakturera. :/

• Norrskensflamman

*vinkar till Leksi*  Grattis till din mage Leksi!!

Gud vad det händer mycket i tråden.
    Jag hinner inte riktigt med... Jobbar som fasen och på kvällarna är det barnen o hemmet som gäller. Röj, röj, röj.
    Just nu är det lillans rum som får sig en omgång. MÅste röja bort alla småbarnsgrejer. Tjejen har ju börjat skolan och måste få sig ett ordentligt skrivbord!!

Ang Visakortet så sa han att det INTE fungerar i automat, så jag vågar inte stoppa in det ens för att få ett kontouttdrag. Sedan så har jag provat 2 ggr att handla med det, men de kräver signatur o leg. 2 ggr fick jag igenom det ändå, utan leg. Men jag vill inte köra på det nå mer... kortet står ju i hans namn, så jag vill inte ha några problem. Jag har sms:at honom och mejlat och förklarat läget och att han måste kolla med sin bank.
    Utan svar. Såklart.
    Jag sitter ju inte i sjön, jag får ju fullt underhållsbidrag från FK, men tanken var att han skulle föra över pengar till mig och jag motsvarande summa till FK, i hans ställe, för att minska hans skuld till FK.  Men det kan jag ju inte göra nu, för kortet är ju obrukbart!! Nåja, inte mitt problem egentligen.
    Sen så börjar betalningspåminnleserna adresserade till honom dyka upp här... Pengarna är visst slut på hans svenska konto... Oväntat va?!

Så snart kommer väl fogden och knackar på och söker honom. Skönt att han inte är skriven här längre!!!

• Im yours

Hej på er!!!
    Idag var det så dax för kursstart. Blir ett hektiskt men skit spännande år. Hade ju även tänkt hinna redigera mitt bokmanus, o skicka in det till olika förlag i december. Men jag kan nog glömma det ..... bättre att göra en sak bra än två halvt sådär.

"Vi" journalister ska ju använda Mac, är lite nojjig pga det. Är det några av mina bliljant klipska vänner här på BT, som använder Mac?Och isf vad är det eg som skiljer den från en PC? Såklart vill jag ha så många svar som möjlig på den frågan Så kära ni, hjälp en stackas tant på vift i journalistvärlden.

Här i Sundsvall är det verkligen höstlikt nu, som tur är med sol de sista 2 dagarna. Nu är det bara 13 dagar tills jag får flytta in i mina lägenh på Bergsgatan. Jobbigt att vara vuxen och inneboende ju.
    Kram, kram och ha en underbar höst m vänner o varmare kläder.
    www.finest.se/lizbloggar

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård