• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Ingis: åh så skönt att ni fick prata ut! Och skoj att hitta massa kläder till sig själv (jag är också kass på att handla kläder).

Hvidis:

Ska hålla tummarna inför intervjun på onsdag.

Flamman: Lilla K i skolan! Tänka sig. *hjärtar Flammans stora gullungar*

Nu sover parvlarna efter andra inskolningsdagen. Jag tycker att det har börjat bra: de har tagit för sig av intressanta leksaker och inte blivit förstenade i närvaro av andra barn (som de kunnat bli tidigare) och de tyr sig till pedagogerna när de behöver hjälp. De verkar också kunna leka självständigt gentemot varandra (fast när Fälga gjordes klar för vattenlek travade hon ut ur rummet för att hämta Axel. Hon tog hans hand och försökte leda honom in. Gullunge ). Däremot har de varit helt slut när vi kommit hem och bra mycket klängigare än vanligt.

Nästa vecka tänkte vi ta dem en och en till förskolan.

Hvidis, vi har inte gjort så mycket med dem var och en. Inte så mycket som vi hade tänkt, så det ska vi försöka bli lite bättre på. Som du säger är det guld (och väldigt mysigt ) att ha bara ett barn att ge sin uppmärksamhet till. Än så länge är de alldeles ljuvliga att ha med till t ex affären.

• Ninnnis

Plötsligt kom magsjukan i alla ändar. Fy fasen vad dåligt man mår. Tur att jag är hos mamma, pappa och lillasyster som pysslar m mig och tar Mini och hundarna. Kram (smittfri såklart) till alla.

• Hvidbrud

Åh fifann! Säger jag. Det är det värsta! Krya på dig gumman. Hoppas att det är över snart och som du säger, tur att ha kära omkring dig till de små liven och dig själv. *kraaam*

• Soldemor

Oh Ninnis, stackars, stackars dig! Magsjuka är väl något av det vidrigaste som finns!

*sätter fram te, avslagen cola och goda skorpor*

Nu 'är vi hemma igen och börjar så smått ladda för verkligheten. Då x antal oväder avlöser varandra idag, blir det hemmapyssel m strykning och liknande, samt lite aerobic på det. Förutom allt knatande i Dalarna så var det över en vecka sedan jag gjorde något. Stämmer inte riktigt över ens med mina ambitioner inför hösten. Det har varit så spretigt med träningen så länge, blää! Mår bäst med astma och leder när jag håller igång!

Flamman: Hur har det gått med kortet?

Nu skall jag shoppa loss på lite böcker på Bokus och kolla efter den där tvjättbjörnsskjortan, sedan skall vi kolla på ett museum som bara ligger typ 50 meter ifrån vårt hus som öppnade i våras.

• lanovia 08

Ninnis har missat att svara, så tråkigt att du inte kommer imorgon. hade ju varit så mysigt. Hoppas du kan komma med upp snart!! Hurmår du nu? Frisknat till? Fy för magsjuka.

• lanovia 08

Fru E skönt att du mår så bra. Jag vill också se magbild.

• lanovia 08

Ingis hur går det? Händer det något mer? Jobbigt att gå med värkar. Så skönt att prata ut medmagen.

• lanovia 08

Idag var vi på barnmottagningen med A. Han har fått diagnisen förkylningsastma o vi kan alltså vänta oss meer rossel. Förvånade väl inte direkt. vikten var läkaren nöjd med.

• muggles
    Ninnnis skrev 2012-08-15 14:05:07 följande:
    Hur är det med Mugglan och tjejerna?
    Hej Ninnis: jag loggade in för första gången på vääääldigt länge! Och såg detta, vad är oddsen?!

Med oss är det bra; A och B har börjat på dagis. Inskolningen (kort 3-dagars) gick jättebra tills de insåg att vi faktiskt skulle lämna dem där och inte vara där med dem hela tiden. Då inföll svår separationsångest. Men nu börjar det vända - de gråter när vi lämnar men slutar tydligen fort efter att vi gått.

Goa Moa är stor och har fyllt 5 år! Vi hade stort kalas i trädgården med 11 barn och en hyrd hoppborg (billigare än bushuskalas så va fasen) och fint väder. Succé!!!

Maken och jag har fullt upp på våra jobb - i vår bransch är det full rusch - det finns hur mkt jobb som helst.

Hur är det själv Ninnnis?
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård