• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru E

5:e juni passar bra för mig med

Heloise-vilken salig soppa! Hoppas hoppas så det blir lugnare för er snart!

Lanovia-klippkort på akuten vore något

Blommis-jag vill med höra om din praktik!

• passionsblomman

*slänger in ett lass kramar mellan mina vedlass*

Jag har datorförbud, för jag måste stapla ved. Alltså ska jag bara....

..snabbt skriva en rad och vinka till alla jag inte sett på länge och krama alla bamsemegastort, önska en härlig kristihimmelsfärdshelg.

Ni som undrar om sambons jobb: han har bara hunnit introduktionen p 4 dagar. Denna veckan och nästa är han på fortbildning i brandmansjobbet, så han är inte ens hemma.
    Nya jobbet håller på med "omorganisation" ergo allt är en enda röra, men det verkar åtminstone inte vara helt sinnessjukt. Däremot fick han lägre lön än den redan låga han hade. Surt. Nåväl. Förhoppningsvis kommer allt att rulla på, schemat visa sig bli bra, lönen kanske kan fås upp lite och nyrekrytering på längre sikt bli aktuell.

På villavagnsfronten intet nytt.

Min praktik är egentligen mer en chans till möten och planering, bollande med två duktiga och drivna människor som kan sådant jag inte kan och har nätverk jag inte har.
    Jag är inte där mer än ngn/ngra ggr /vecka, utan jobbar även självständigt med mina tankkar och planer ang företagande och vad jag ska ta mig för.

Ni som har hundar på dagis, vad betalar ni för det/månad? En kompis till mig vill starta ett här i krokarna.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

Blommis-men MÅSTE ta pauser så det så!!
    Vi betalar 1550 för Buster bus, kan ha honom där i princip hur länge vi vill på vardagar, de blir rastade med promenader, får vara ute i rastgårdar och busa, har stora fina burar med utegård och sällskap av varandra. Mat ingår inte i vårt pris men han äter ändå hemma

• lanovia 08

Blommis vi betalade 1800 för halvtid när våran gick på dagis. Lägre lön r surt som tusan men kan tänka migatt det är värt det sett till all skit på gamla jobbet. Praktiken låter bra.

• passionsblomman
    Fru E skrev 2012-05-16 10:53:04 följande:
    Blommis-men MÅSTE ta pauser så det så!!
    Riktigt.

Men mina pauser tenderar att börja vid morgonkaffet och liksom bara råka fortsätta tills sonen kommer ehm vid två och undrar vad det ska bli för mat idag..Skäms

Som nu. Jag hade bestämt igår att jag skulle vara igång ute vid tio idag. Just det. Nu är klockan 11:11
  • Fru E

I Malmö tror jag priset ligger på ca 2400 kr/månad ev lite till....

• passionsblomman

Ja, jag har för mig att någon i Sthlm talade om 2500-3000 för heltid, och det är klart det är skillnad på storstad/landsbygd-det är ju LITE skillnad på lokalkostnaderna om man säger så. Fast också på betalningsviljan. Jag kan ju säga att utmaningen just här, blir att kunna ta ut ett pris man går runt på. Folk är helt sjukt priskänsliga och tycker på allvar att saker är dyrt innand det ens har börjat kosta något knappt.

Nej nu ska jag ta mig samman och gå ut. *masserar min ömma rygg och sträcker lite på armarna* Vojne vojne!

• Fru E

Blommis-ägaren av vårt dagis bor på samma gård så han har "egna" lokaler dvs slipper hyran men har givetvis omkostnader ändå

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård