• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Vår ved har kommit.
    Och min man har just åkt.
    Vilken dålig kombination!

Hela vår infart är precis täckt av ett vedberg som känns helt omöjligt att besegra. Särskilt efter att vi igår ändå påbörjade försöket. Känslan i kroppen idag är en aning mör. Vi bar i över 4 timmar. Nu har jag tre dagar då jag får fortsätta ensam, eftersom sambon är på kurs i Växjö. Men, vi skulle ju till sväronen i kris.himhelgen, eftersom vi inte åkte den här. Hade väl tänkt åka som en långhelg, men nu med all ved, så får vi alt stanna hemma tors-fre och bära undan lite mer.

De senaste dagarna har varit totalintensiva, men praktikmöte, dansträning, blomplockining och begravningsarrangemang hela torsdagen.Arret jag gjorde till pappas gamla faster blev faktiskt väldigt fint, tar jag mig ton nog att säga själv. Jag hade plockat precis allt ute, så där var äppelblom, gullvivor, tulpaner, pingstliljor, gula prästkragar kaprifol osv.
    Begravning för min pappas gamla faster på fredagen-lång men fin dag. Träffade släktingar jag knappt fattat att jag hade, besökte alla gravar jag har att vörda och vårda. Planterade blommor-i full storm! Det var väldigt svårt. Särskilt i klänning och skor med klack. Lade fina ordstenar, sjöng och grät och hälsade min farmor, farfar mormor och morfar. Jag tog mig också tiden att åka på barndoms vägar och låta minnen och känslor skölja genom mig. Så starkt det kan vara att bara få syn på en viss lada i ett visst blickfång och dofta blommande träd. Och så trött man blir efter de där dagarna! Även när de är stillsamt fina och faktiskt trevliga.
    Lördag var det dansuppvisning i Kalmar och en heldag igen. Igår var det iväg lika långt igen, men på fotboll den här gången. Och medan jag stod och hejjade på den matchen, messade sambon  en bild på all veden....

...mitt i allt sådant här ska man ju dessutom jämt behöva räkna ut "vad blir det för mat?", tvätta, förbereda och se till att hunden får sina behov tillgodosedda etc etc.

Nu ska jag nog röja lite i köket, dricka kaffe och promenera hunden lite innan jag tar mig ut och försöker se meningen med att jag staplatr en vedpinne i taget. Även om jag gör det så oändligt mycket långsammare än min sambo. Det jag hinner undan de här tre dagarna är ju ändå värt något i totalen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-05-13 19:42:59 följande:
    Blommis vi passaerar dig den 17 juni.
    Välkomna! *skriver upp i väggalmanackan*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Hvidisen; tack för att du delade med dig av den länken!! Förstår att det känns i magen !!
    Jag har haft träningsvärken från hell i helgen. Samt blivit snorig och dan igen

Det som är roligt är att i helgen fick vi besök av vänner från det stora grannlandet i öster. Oj vad mycket snack och skratt det blir! Och ja, ett och annat vinglas också... Skäms

Idag fyller pappsen ÅttaNolla!!! Fatta alltså... Ska dit efter jobbet och hjälpa till. Hoppas det finns nåt kvar av...(nu kommer det förbjudna ordet, scrolla Lanovia, Ninnis m fl... Flört ): Smörgåstårtan!!!  

Blommis; fy farao vilket hästjobb du har framför dig Ved-sata-helvete... Men det är jäkla ersättare för gympass faktiskt. Och då får man ju vara ute... vilket är kul så länge det inte regnar och stormar förstås. Dålig tajming också, men ibland blir det ju sådär. Hoppas du hittar orken att göra det, UTAN att ta ut dig alldeles totalt. Allt skulle ju gå snabbare också om man slapp tänka på det där andra du nämner... laga mat, utfordra barn och hundar osv...Tungan ute

• Norrskensflamman
    lanovia 08 skrev 2012-05-13 19:41:18 följande:
    Här hann vi inre med många friska dagar. I helgen har baren haft magsjuka. Sämst blev så klart lilleman. Idag har jag legat helt utslagen o illamående. Hoppas jag har mer ork imorgon annrs får maken vara hemma förjag orkar inte lyft barnen idag.
    Men alltså...   Krya på er!!! Trodde vi hade bestämt att det hade vänt för er nu...
  • Norrskensflamman

Idag regnar och blåser det. Känns som en höstdag snarare än en vårdag...

I helgen har m varit och hämtat lite fler grejer... inflyttning planeras och förbereds här...
    Och jag måste sälja av lite skrot och föra det som är osäljbart till tippen.

• lanovia 08

Nej!!! Jag hann inte scrolla. * dreglar* Har iof ingen maatlust just nu, så rätt lugnt.

• lanovia 08

Blommis huvva vilket vedberg du verkar ha framför dig. Hej vardagsträning!

• Hvidbrud

Blommis: hade du bott närmre hade jag buntat ihop ett gäng trådisar och åkt och hjälpt dig. En som lastar runnebören, en som kör och en som staplar- eller två av varje. Sen grill och öl på det!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård