• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2012-05-14 12:33:18 följande:
    Blommis huvva vilket vedberg du verkar ha framför dig. Hej vardagsträning!
    Värsta feta vardagsträningen. I kubik, bokstavligt talat. Närmare bestämt 60 stycken kubik, av tunga, ännu inte torra (alltså verkligen tunga) vedträn. Man fattar väldigt enkelt i de lägena, hur det kan komma sig att folk som min morfar kunde äta som just skogshuggare, utan att det blev några fettlager någonstans.

Ergo-alla borde bära vi bära ved för att hålla värmen och formen...

Allvarligt talat-jäklar vad folk har slitit under århundradena! Det var ju inte precis så att morfar hade en vedkap och en vedklyv att bara sticka en kontakt i väggen och sedan såga med. Nä. Handsågat, handhugget, handstaplat -och för den delen nessågat, hugget, rensat och så hemdraget med häst genom skogen. Respekt! Vår ved har stjälpts av här med lastbil, färdigkluven och bara att stapla. Det räcker mer än väl.

Börjar man sedan titta på alla stenmurar som löper genom de Småländska hagarna och åkerkanterna, så blir man verkligen alldeles matt. Undra på att de drog till Amerikat, när de hörde om de bördiga markerna...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Hvidbrud skrev 2012-05-14 12:42:01 följande:
    Blommis: hade du bott närmre hade jag buntat ihop ett gäng trådisar och åkt och hjälpt dig. En som lastar runnebören, en som kör och en som staplar- eller två av varje. Sen grill och öl på det!
    Vedbärarfest! Det har vi faktiskt helt seriöst tänkt dra ihop någon gång. En helg då man GÖR ihop OCH äter och pratar och har det kul.

Fast det gäller ju att bjuda in folk som tyker en sådan sak skulle vara kul. Och sedan är det ju bra om man vet exakt datum för leveransen-inte osm nu, då de bara ringde kvällen innan.
  • Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2012-05-14 12:40:01 följande:
    Vad säger du flamman!!! När? Det var härligt att höra!
    Jodå. Det känns som att det är dags. Vi  vill vara under samma tak, fullt ut. Nå, till sommaren blir det väl att sälja lägenheten t ex. Först ska vi göra plats åt m... Han behöver ett hobbyrum om vi säger så. För musik, elektronik, datorer, fotografering och flugbindning... Skrattande
  • Norrskensflamman
    Hvidbrud skrev 2012-05-14 12:42:01 följande:
    Blommis: hade du bott närmre hade jag buntat ihop ett gäng trådisar och åkt och hjälpt dig. En som lastar runnebören, en som kör och en som staplar- eller två av varje. Sen grill och öl på det!
  • Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2012-05-14 12:47:22 följande:
    Vedbärarfest! Det har vi faktiskt helt seriöst tänkt dra ihop någon gång. En helg då man GÖR ihop OCH äter och pratar och har det kul.

Fast det gäller ju att bjuda in folk som tyker en sådan sak skulle vara kul. Och sedan är det ju bra om man vet exakt datum för leveransen-inte osm nu, då de bara ringde kvällen innan.
    ... jo, så jag och Daa hinner baxa oss ner genom landet också!
    Jag skulle då tycka det vore jättekul att bli inbjuden till ett sånt event!
  • Hvidbrud

Runnebören är nog iphoneska... Men rullebör är äkta skånska för skottkärra! Bar in ved åt bästisens mamma för ett par år sedan. Vi var 7 st och bar in tja hur mycket kan det ha varit, 30 kubik kanske, på en eftermiddag (lång) det var faktiskt roligt Min make, var inte så stark i svenska språket och skulle berömma lastar-laget och sa "oj, så snopparna ni är!" snabba var det han hade i tanken...

• Hvidbrud

Hmm... Det var nog minnst fyra år sedan, för det var utan barn och gravida magar... oj vad tiden går!

• ingenjörsbruden
    Norrskensflamman skrev 2012-05-14 12:30:24 följande:
    Idag regnar och blåser det. Känns som en höstdag snarare än en vårdag...

I helgen har m varit och hämtat lite fler grejer... inflyttning planeras och förbereds här...
    Och jag måste sälja av lite skrot och föra det som är osäljbart till tippen.
    Hjärta
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård