• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

Välkomna MSW och BS. Spännande med BF så snart MSW!

Muggles, så underbart söta Ada och Beda är! Och vilken supersöt storasyster de har! Jättefina bilder på söta tjejer!

Fru Sy, saknar dig i tråden! Allt bra?

Ninnnis, jobbigt att maken är borta så mycket. Du får höra av dig om du vill hitta på ngt ngn dag. Jag kan nog ta mig till sydligare grader också och besöka dig och Hvidis!

Hvidis, hur har dopet gått? Är ni tillbaka från resan ännu?

Ingis, saknar dig också! Allt bra med Bellabus?

• Fru Bygg

Lanovia, jobbigt med foglossning. Hoppas att det släpper efter lite vila idag! Det är så synd att ni inte bor närmare, tänk vad skoj vi kunde ha om dagarna då! Inga planer på flytt söderut?

• Fru Bygg

Min stora tjej har kommit in i riktig trotsålder (och reagerar väl på att hon fått en lillasyster också). Hon vägrar gå hem från dagis om dagarna. Det räcker med att hon ser oss komma så skriker hon NEJ och sedan skriker/gråter hon hela tiden och vi får bära henne som en trasa i famnen till bilen och köra hem. Sen brukar det släppa när vi kommit hem, men igår var hon hopplös. Hon gjorde allt som hon inte fick och bara skrek och grät. Puh, det var många gånger som jag fick räkna tills tio och andas lugnt. Det var riktigt jobbigt ett tag innan maken kom hem och hjälpte till för hon väckte N också som sedan också var otröstlig.
    Hoppas på en bättre hämtning idag istället, men vi får väl se!

Någon som har ngt bra tips som man kan göra för att underlätta hämtningen på dagis? Det är ju skoj att hon trivs så bra, men det är rätt så jobbigt just nu att hämta henne.

• Norrskensflamman
    Fru Bygg skrev 2011-10-19 14:08:05 följande:
    Min stora tjej har kommit in i riktig trotsålder (och reagerar väl på att hon fått en lillasyster också). Hon vägrar gå hem från dagis om dagarna. Det räcker med att hon ser oss komma så skriker hon NEJ och sedan skriker/gråter hon hela tiden och vi får bära henne som en trasa i famnen till bilen och köra hem. Sen brukar det släppa när vi kommit hem, men igår var hon hopplös. Hon gjorde allt som hon inte fick och bara skrek och grät. Puh, det var många gånger som jag fick räkna tills tio och andas lugnt. Det var riktigt jobbigt ett tag innan maken kom hem och hjälpte till för hon väckte N också som sedan också var otröstlig.
    Hoppas på en bättre hämtning idag istället, men vi får väl se!

Någon som har ngt bra tips som man kan göra för att underlätta hämtningen på dagis? Det är ju skoj att hon trivs så bra, men det är rätt så jobbigt just nu att hämta henne.
    Precis så där hade jag det med T när jag var mammaledig med lilla K!!  Jag upplevde att hon tyckte att hon fick vara alldeles för lite tid på dagis (15 tim/v, 3 dagar à 5 tim). Det var helt hopplöst. Hon gallskrek "NEEEEEEEEEEEEEEEEJ, jag VILL INTE hem!!!!!!"   Skitskoj kände man sig...  Jag tror att det blev bättre när jag slutade stressa när jag kom dit. Nu vet jag inte om DU gör det, men jag var nog lite stressad allt som oftast. Kom och avbröt henne i leken och så där. Så jag började att ta av mig skorna, gå in på avdelningen och sitta med henne där, prata med fröknarna. Var K vaken tog jag med henne, kanske t o m ammade, så att T fick leka färdigt. Innan var jag ju lätt arg på henne för att hon ställde till en scen... Och då blev det så att när hon såg att jag inte hade nån brådska så var det HON som tillslut sa "Mamma, nu far vi hem".  Och då blev det hela så mycket mindre dramatiskt, när hon upplevde att hon fick "leka färdigt".
    Nu kan det ju vara så att man hamnar mitt i Mellis, men det kanske går att prata med fröknarna om det går bra att man är kvar en stund. Tror jag hade med mig frukt ¨åt T också.
    Ja, det går ju att testa
  • Norrskensflamman

Sen började jag att ta med T på sånt som K inte fick följa med på. Så att hon fick känna på fördelarna med att vara storasyster. T ex fick HON följa med och handla, men inte K. När jag hade den möjligheten.

Hon och jag gick till lekparken utan K ibland. osv.

• Fru Bygg

Flamman, tack för alla tips! Jag tycker att jag försöker göra saker med bara E, men kan nog bli mycket bättre på det. Det ska jag verkligen tänka på!

Ang hämtningen, så är det ofta ute och det känns så kallt att sitta med lilla N och vänta tills E lekt klart. Nu har ju vädret varit så dåligt att jag inte orkat gå och hämta E med vagnen utan har kört med bilen. Kanske ska ta mig i kragen och gå och hämta henne idag (även om det blåser) och då är ju N lite mer skyddad i vagnen.
    Ska testa det idag! Tack vännen för tipsen! Skönt att det inte bara är vi som upplever hämtningar på detta sätt!

• Norrskensflamman

Jo, det slog mig sen Fru Bygg att de är kanske ute o leker när du hämtar. Det var T också ibland. Men jag tog med mig vagnen har jag för mig och satte mig vid en bänk och hade jag tur fanns det nån fröken som hade tid att slänga några ord. Tillslut kommer nog storasyster fram och vill vara med, särskilt om lillasyster får uppmärksamhet
    Nova, så fint

• Fru Bygg
    Norrskensflamman skrev 2011-10-19 14:44:14 följande:
    Jo, det slog mig sen Fru Bygg att de är kanske ute o leker när du hämtar. Det var T också ibland. Men jag tog med mig vagnen har jag för mig och satte mig vid en bänk och hade jag tur fanns det nån fröken som hade tid att slänga några ord. Tillslut kommer nog storasyster fram och vill vara med, särskilt om lillasyster får uppmärksamhet
    Nova, så fint
    Tack, flamman!
  • Heloise

Hejhopp!

Flamman: du som är så vacker, morrar åt ärkeaset, men det är bra att flickorna får vara mkt med honom! Härligt med musikern

Ninnis: underbart med mer sömn!
    Lanovia: usch för foglossning, antar att det är 6 lååååååååååånga veckor kvar!

MSW: Välkommen, vilken fin presentation.

Fru Bygg, Nova, vilket fint namn. Flikcan i huset bredvid heter et och hon är helt bedårande

Mugglan: Ada och Beda är underbara, så söta!

Daa: tack

Till er andra, tack för fina ord! Vi gör så gott vi kan men jag är långtifrån någon superoptimist utan gråter min beskärda del på toa nattetid. Fast jag försöker se något gott i allt, annars skulle jag nog gå under.

Idag tog jag mod till mig och ringde till den förskola som vi tänkt oss, ekologisk mat hemlagad mat med egen kock, föräldrakooperativ, mkt lära genom lek, bara 4 barn per personal. Små grupper, ur och skur tänk. och bara 100 m från oss, syskongaranti och 25h/v vid föräldraledighet.. Tjejen jag pratade med vara väldigt trevlig och berättade om deras dagis och ju mer hon berättade, ju mer kände jag, fan this is it, det här dagiset skulle vara perfekt för Elise. Hon var dessutom väldigt positivt inställd till att ha ett barn med pws där, var nyfiken, ställde frågor och tyckte att det lät som en spännande utmaning, tills hon släpper bomben att de tyvärr inte tar in några barn som helst under nästa år Gråter  Fanfanfanfanfanfanfanfaaaaaaan också!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu vill jag ju inte ha henne någon annanstans

• Heloise

jaha då var det dags att bryta ihop igen Jag snubblade över en sammanställning av olika forskningsresultat gällande PWS, jag tror jag ska gå och hoppa från en bro eller nått

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård