Alternativ till: Tills döden skiljer oss åt????
Hej! Jag vet att vi har haft uppe frågan förr.... men jg hittar inte tråden till just den frågn.... Kan man säga något annat i sitt löfte än att tills döden skiljer oss åt?
Hej! Jag vet att vi har haft uppe frågan förr.... men jg hittar inte tråden till just den frågn.... Kan man säga något annat i sitt löfte än att tills döden skiljer oss åt?
Istället för "tills döden skiljer oss åt" kan man kanske säga: hela livet...eller livet ut :)
Du och jag in i evigheten!
Jesu svar på detta är att efter döden har äktenskapet ingen betydelse, man är som Guds änglar och gifter sig inte och blir inte bortgifta.
På en mer konkret nivå ligger väl tanken att den som blir änka eller änkling inte väljer bort sin döda partner bara för att man gifter om sig. För en del människor så kan man få en andra chan, och det tycker jag inte man ska beröva någon.
Om jag dör före min fru så vill jag ju inte att hon ska drabbas av dåligt samvete och känna att hon är otrogen om hon finner en ny att dela livet med.
Nja, man kan använda bloodpoints och andas men då risker man att bli galen om man är vampyr. ;)
Gammal vampyrlajvare här borta. ;)
åh det var ju en jättefin formulering, den ska jag lägga fram för min m2b och se vad han tycker
Ni som funderar på formuleringar av typen "för tid och evighet", menar ni att ni inte skulle gifta om er om er make/maka dog? Och att ni då följdaktligen inte skulle vilja att han/hon gifte om sig ifall det var ni som dog?
För det är ju det som ett löfte om evig trohet faktiskt handlar om.
jag skulle inte göra det, nej. Eller sen vet man ju inte, jag har ju aldrig vart änka så. Men jag tror på ett liv efter detta och då följdaktigen att han är med mig ändå. Sen kanske man träffar någon annan, men jag är ju redan gift liksom. Så tänker vi iallafall
Nu fattar jag ingenting. Varför vill man inte ha "tills döden skiljer oss åt"?