• pyrro

Barnmeny?

Vi tänker ha nån väldigt enkel mat till 5-10 barn i åldern 2-5, finns det något bättre än varmkorv?

• Svar på tråden Barnmeny?
  • Dejli
    Japajas skrev 2010-07-21 14:53:09 följande:
    Så bara för att jag inte har egna barn eller ska ha barn på mitt bröllop så får jag inte ha en åsikt? Alla människor har olika åsikter och de enda jag menar är det är sorligt hur vuxna människor tror att varmkorv är de enda som barn äter. De finns många barn som äter de som serveras oavsett vad det är, eller vilken ålder barnet är i...Menmen jag hoppas att ni får ett trevlig bröllop och att alla barnen somnar tidigt, mätta och belåtna.. =)
    Vad jag kan se så är det ingen som föreslagit varmkorv till barnen på bröllopet, bara alternativ mat som är billigare och framförallt uppskattas mer av barn och som inte kräver så mycket passning av föräldrarna utan som de kan äta på egen hand.

En stor bit kött vet iaf inte jag någon 3-åring som klarar att skära själv utan behöver hjälp med även om de äter det... Det är också ganska tungt att tugga för en liten mun. Ett grillspett med olika godsaker på är ju bara att dra av bitarna och äta som de är, eller tugga av från gaffeln...

Och hur man än vrider och vänder på det, det finns alltid ANDRA som inte lärt SINA barn att äta "riktig" mat, och åtminstone jag skulle inte vilja ha dem på en fest där de är gnälliga för att de inte är mätta på det som serverats eller är höga på socker så att man inte orkar med dem.

• Flotten

Jag rekommederar INTE grillspett av den enkla anledningen att jag sett vilken skada ett sådant kan göra i en barnahand, pinnen ner i svalget med akutbesök som följd.
    OCH en sådan dag föredrar jag som förälder mat som inte är direkt handmat.

• pyrro

Japajas>> Du får ha vilka åsikter du vill men dom kanske inte väger så tungt med tanke på att man faktiskt itne vet vad det handlar om innan man själv har barn...så är det bara! Jag fattar bara inte att du orkar bry dig, hela tråden handlar ju just om att vi INTE vill ha varmkorv och det är heller ingen som föreslagit det som bröllopsmat.

Jag hoppas barnen håller igång länge och är mätta och belåtna

Flotten>> Jo jag har nog tänkt på skaderisken, men vi tänker ha kortare grillspett som kanske inte är lika farliga....sen kan dom ju skada sig på en gaffel också, vet en som stack ut sitt eget öga som liten....vi har haft grillspett tidigare till våra barn och kusiner och det har funkat bra iaf

• KatjaB

Vet inte om jag skrivit i denna tråd, men vi har en 1,5-åring och en 3-åring. De fick äta samma sak som alla andra på bröllopet. Förrätten bestod av jordgubbar och snittar, så där plockade i sig det de gillade, och varmrätten var en buffé med massa olika rätt klassiska rätter, så där var det bara att plocka vad de kunde tänkas gilla.
    efterrätten med glass, bär och päron var riktigt populär.

Det blev ju kladdigt, men det beror ju lite på hur pass noga man är med dukarna. Vi gjorde så att vi förberett med vita fina haklappar till barnen så de slapp kladda ner kläderna. Sen fick de äta precis hur de ville. Minstingen kladdade ner rejält, men hellre det än att hon knappt skulle få röra sig och därmed vara missnöjd. 3-åringen är inte så kladdig av sig och fixade det där med att äta "fint" utan större problem.

Så plockmat av det som alla andra äter går ju alldeles utmärkt om man inte bryr sig om hur det ser ut efteråt.

• pyrro

Ja hade vi haft buffe skulle jag inte haft nått annat åt barnen heller

• zunzilk

nej buffé är ju en sak, efter som barnen då kan välja det de vill ha. MEn har man en 2 eller 3 rätters så tycker jag det är genialt med en barnmeny.

• Wormgirl

Jag har heller inga barn, så jag hoppas inte någon blir arg över att jag skriver i den här tråden. Jag skulle bara vilja påpeka att när folk bjuder barn på korv så är det oftast vänligt menat! Det är inte så att man tänker att "äh det duger åt dem" eller att man är snål, det har snarare att göra med att man kanske inte vet så mycket om hur de olika barnen på festen funkar. Det är lätt att tänka att alla ska få något gott när det är fest, och att barn gillar korv har man ju alltid fått höra.

Jag var själv ett ganska nervöst barn. Om jag kom till ett nytt ställe och det bjöds på mat jag inte kände igen fick jag i det närmaste ångest, eftersom jag inte trodde att jag skulle kunna äta...och då kanske de som bodde där skulle bli arga på mig. Alltså blev jag alltid överlycklig över korv. Om man sen fick ketchup till så var ju kvällen räddad!

Så ha lite tålamod med oss som alltid bjuder på korv! Vi gör det för att vi försöker vara snälla. Sen kanske det blir fel ibland, men man gör så gott man kan. Det är ju inte lätt att veta hur det är att ha barn när man själv inte har några.

• Nordiskbrud

Kan tipsa om en bra sida på Arla där man hittar bra mat för barn i tex förskolan (har haft användning av den när jag var kock på förskola).
    Kanske kan ni hitta något gott till småttingarna där? Brukar använda den ofta hemma för middagstips till våra små.

http://storkok.arla.se/Sites/Storkok/Storkok____630.aspx

• Flotten

Wormgirl skrev 2010-07-22 11:15:07 följande:
    Jag har heller inga barn, så jag hoppas inte någon blir arg över att jag skriver i den här tråden. Jag skulle bara vilja påpeka att när folk bjuder barn på korv så är det oftast vänligt menat! Det är inte så att man tänker att "äh det duger åt dem" eller att man är snål, det har snarare att göra med att man kanske inte vet så mycket om hur de olika barnen på festen funkar. Det är lätt att tänka att alla ska få något gott när det är fest, och att barn gillar korv har man ju alltid fått höra.Jag var själv ett ganska nervöst barn. Om jag kom till ett nytt ställe och det bjöds på mat jag inte kände igen fick jag i det närmaste ångest, eftersom jag inte trodde att jag skulle kunna äta...och då kanske de som bodde där skulle bli arga på mig. Alltså blev jag alltid överlycklig över korv. Om man sen fick ketchup till så var ju kvällen räddad!Så ha lite tålamod med oss som alltid bjuder på korv! Vi gör det för att vi försöker vara snälla. Sen kanske det blir fel ibland, men man gör så gott man kan. Det är ju inte lätt att veta hur det är att ha barn när man själv inte har några.

Tips, kolla hur lite kött det är i korven och förstå sen att man som förälder kanske vill ge småfolket lite riktig mat. servera ALDRIG hotdogs finns ju knappt kött i

• Wormgirl

Flotten skrev 2010-07-22 16:47:27 följande:
      Tips, kolla hur lite kött det är i korven och förstå sen att man som förälder kanske vill ge småfolket lite riktig mat. servera ALDRIG hotdogs finns ju knappt kött i

Skulle självklart aldrig servera någon Dennis Hotdogs eller liknande med blodplasma och annat äckligt i...klart man väljer en korv med högt köttinehåll. Finns många goda sorter som enbart innehåller kött, lök och kryddor.

• Mia 77

Vi hade spett med korvbollar och köttbullar. Sen morotsstavar och gurkstavar och kokt potais till det.

Sen en skål med ketchup och det var så finnt upplagt att man inte ens såg att det var så enkel mat och barnen fullkomligt älskade det

• Bride in leather

Vi ska ha kycklingspett.

• pyrro

Vi ska köpa grillade kycklingspett från Ica Maxi.....har smakat och dom var supergoda och vår 3-åring fick välja smak

Svar på tråden Barnmeny?