• pyrro

Barnmeny?

Vi tänker ha nån väldigt enkel mat till 5-10 barn i åldern 2-5, finns det något bättre än varmkorv?

• Svar på tråden Barnmeny?
  • Astro
    Sebastiána skrev 2010-07-14 18:28:10 följande:
    Då är det på tiden att de lär sig äta fisk respektive helt kött! Denna lektion sker såklart bäst hemma (er bröllopsfest är inte rätt tillfälle )
    Det kan man ju hålla med om, och i ärlighetens namn tror jag det är typ 2-3 av 7 ungar som verkligen inte skulle äta alls av det som serveras. Men de 2-3 som kan kinka blir lätt väldigt griniga och jag vill inte ge barnen olika mat. Så då får de samma rofruktsgratäng och sås som vi och samma förrätt och efterrätt, men köttbullar istället för kalv eller gös så att det inte blir orättvist mellan dem. Deras föräldrar har fått frågan om de skulle få "barnmat" och var nöjda med det...
  • shakynose

Måste bara säga en sak:

Även om man kan tycka att barn ska lära sig att äta riktig mat och inte vara så kinkiga, så är det väl inte så konstigt att man vill göra alla, inklusive barnen, glada över maten på sin bröllopsfest? Vissa barn tycker att det är roligt med vuxenmat, medan det kan bli en riktig ångestgrej för andra. Jag var en sådan kinkunge som inte klarade att äta helt rött kött ungefär fram tills jag var 12. Satt och grinade typ varenda dag i matsalen för att jag prompt skulle tvinga ner de där förbannade köttbitarna. Hade gärna undvikit sådana situationer på mitt bröllop!

Hemma hade jag konstigt nog nästan aldrig problem med att äta det som serverades, och det lagades aldrig någon specialmat till mig.

I efterhand har jag fått lära mig att det är rätt normalt, och att det handlar om överlevnadsinstinkter som finns olika starkt hos olika barn. Om man inte ser alls till barnets upplevelse, utan bara kör över dem för att de minsann måste lära sig någon gång så riskerar man att göra mer skada än nytta. Jag äter glatt allt som serveras mig idag, och hade förmodligen gjort så även om jag INTE tvingats gråta mig igenom varenda matrast i grundskolan.

• Oktoberbrud2010

Jag håller med kycklingspett med potatissallad är inte torftigt eller helfabrikat...  vilket jag personligen anser att korv, hamburgare och liknande är!

Jag svarar eftersom det var jag som skrev det där med torftigt och helfabrikat, det jag reagerar på var att så många föreslår just korv till småbarn. Och för att det så ofta verkar finnas någon slags åsikt att "det är ju bara ungarna som ska ha det, låt de äta nåt billigt" 

Visst jag förstår att man inte köper en meny för 400 kr till riktigt småbarn, men för den sakens skull kan man ju ändå satsa på att de ska få bra och näringsriktig mat. Det måste ju kunna finnas nåt steg emellan  400 krs menyn och korv med bröd som kostar under tian...   Men du verkar ju ha hittat en bra lösning!

• Rosen2011
    pyrro skrev 2010-07-14 18:46:46 följande:
    Ja har man inga barn så är det ju lätt att ha åsikter Jag Startade tråden för att jag ville ha tips på lite roligare lämplig mat till SMÅ barn. Vi pratar inte kräsna 10-åring här utan våra egna barn är 3 och 1 år och övriga i samma åldersspann ungefär. Ni får kalla det snålhet om ni vill, men jag ser ingen som helst poäng i att lägga ner 400:-/barn på mat som till största delen kommer att ligga kvar på tallriken. För även om dom tycker om det så äter dom ändå inte upp det. Våra barn är inte alls korv/skräpmats barn. Dom äter den mat vi äter med vissa undantag av väldigt stark eller salt mat.Vi har iaf kommit fream till att det blir kycklingspett med potatissallad. Åtminstone vår 3-åring tycker att det är supermumisgt, det är enkelt att servera och äta och det är billigt.......tror både vi och barnen blir supernöjda över det. Det är varken torftigt, helfabrikat eller vad en del hade för åsikter.
    Jag håller med dig helt!
    Vi frågade runt bland de som har barn och frågade om det var något ur menyn som deras barn gillade och svaret blev nej.
    Så för både vår o deras skull så tycker vi att det är bättre att barnen får äta något som vi vet att de gillar i stället för att bara peta i maten.

Sen hade jag kanske önskat något annat, lite roligare alternativ till barnen, men detta o lasagne var vad som fanns och alla med barn var nöjda med menyn.
  • Dejli
    Japajas skrev 2010-07-14 11:56:15 följande:
    för mig är det obegripligt att barnen skall få "mindre fin mat" bara för att de är barn.. varför ska barnen få pommes från ugnen o föräldrarna äta fina huvudrätter? nästan alla barn är kräsna på nya maträtter men de ska ju ändå få en tallrik med festmat som är fint upplagd.. enligt min åsikt..
    Jag tycker inte att ett bröllop med mat för kanske flera hundra kronor per person är rätt tillfälle att lära andras ungar att äta "riktig" mat. Fint upplagd mat håller jag med om, men det måste faktiskt inte vara samma "fina" mat som de vuxna äter, de uppskattar det inte och tycker kanske inte ens om det. Det har ingenting att göra med att de ska få "sämre" mat bara för att de är barn. För mig är det obegripligt att ge barn mat för 300 kr när de uppskattar mat för 30 kr lika mkt eller mer.

Och som någon sa, det är ju ganska viktigt att ungarna är mätta och nöjda för allas trevnad. Att inte äta samma dyra mat som de vuxna måste ju inte innebära korv med bröd. Grillspett, som tycks ha blivit valet, är ju en rolig rätt som barn uppskattar där man kan ha ganska mkt fantasi för att göra det roligt för barnen att äta det. Det är också lätt att anpassa spetten om det är något barn som behöver specialkost av något slag - allergi/intollerans eller att de inte tycker om - utan att någon märker det (i vissa åldrar är ju "rättvisa" väldigt viktigt).

• Japajas

Men hur kan en mindre portioin av samma mat kosta lika mycket?! jag har inte bröllop för att snåla, ärligt talat, då kan man strunta i att bjuda barn. Barn är inte så dumma som man tror, de fattar om de inte får samma mat som är "festmat"..

Visst, jag har inga barn och det är lätt att ha åsikter då. men jag har varit med och uppfostrat mina två kusiner (nu 6 o 3). killen på 6 är suuuperkräsen och flickan på 3 äter allt, men helst godis. aldrig för mitt liv skulle deras föräldrar eller något annan i släkten servera annorlunda mat till dem när det är fest, bröllop eller student..

jag känner inte att jag orkar gå in på denna diskussionen mer, men om man tillåter sina barn att vara kräsna och hela tiden ger dem annan mat kommer de aldrig lära sig äta "vuxenmat" -vad de nu är?!

• Dejli
    Japajas skrev 2010-07-15 08:31:14 följande:
    jag känner inte att jag orkar gå in på denna diskussionen mer, men om man tillåter sina barn att vara kräsna och hela tiden ger dem annan mat kommer de aldrig lära sig äta "vuxenmat" -vad de nu är?!
    "Sina" barn är en sak, men har man bjudit ett antal barn man känner mindre väl så är det inte rätt plats och tillfälle att lära andras ungar att äta som normalt folk. Jag har inte heller egna barn, men syskon, kusiner och vänners barn... och det är faktiskt så att många blir uppfödda på falukorv och makaroner, och då är de blir de inte nöjda/mätta om de får serverad mat de inte vill äta.

Annars håller jag absolut med om att barn bör lära sig att äta all sorts mat som vuxna äter, men som sagt... det är föräldrarnas uppgift att göra på hemmaplan, inte festarrangörens. Vet man att alla barn äter "riktig" mat, då är det ju inget problem, men sådan tur har man sällan om man inte känner till barnens matvanor väldigt väl.

• Astro
    Japajas skrev 2010-07-15 08:31:14 följande:
    Men hur kan en mindre portioin av samma mat kosta lika mycket?! jag har inte bröllop för att snåla, ärligt talat, då kan man strunta i att bjuda barn. Barn är inte så dumma som man tror, de fattar om de inte får samma mat som är "festmat"..Visst, jag har inga barn och det är lätt att ha åsikter då. men jag har varit med och uppfostrat mina två kusiner (nu 6 o 3). killen på 6 är suuuperkräsen och flickan på 3 äter allt, men helst godis. aldrig för mitt liv skulle deras föräldrar eller något annan i släkten servera annorlunda mat till dem när det är fest, bröllop eller student.. jag känner inte att jag orkar gå in på denna diskussionen mer, men om man tillåter sina barn att vara kräsna och hela tiden ger dem annan mat kommer de aldrig lära sig äta "vuxenmat" -vad de nu är?!
    I vår kuvertkostnad ingår personal mellan 15-01, dukning, dukar, servetter, disk, kökspersonal, 5-6 olika sorters glas, bestick, tårta och kaffe. Det är troligen mellan 100-200kr av varje kuvert. Det gör att även om barnen får mindre av samma mat eller annan mat så är det egentligen bara någon tia eller två som skulle skilja eftersom de får samma service, samma efterrät och samma tårta. Så då kommer jag förstå om kuvertpriset blir detsamma för dem.
  • pyrro

Alltså jag har frågat dom vars barn ska komma och det finns INGEN som tycker att deras barn i 2-5 års ålder ska ha samma mat som oss vuxna utan tycker att det är super med en  egen meny till barnen med mat som dom tycker om och uppskattar. Visst våra barn äter samma mat som oss, äter det som bjuds när i är borta etc, men varför inte bjuda dom det bästa dom vet när det är bröllop istället för att tvsinga dom att sitta stilla och raka i ryggen och äta en tre-rätter som vi uppskattar. VI kommer att att göra deras del av bröllopet till en barnfest med pappersduk som dom får måla på, mat som dom uppskattar och kan äta själva och möjlighet att springa omkring och leka fritt. På så sätt tror jag både vuxna och barn har det bättre.

Sen ur ren hälsosynpunkt så blir nog deras mat nyttigare än vår.....
    Vårat bröllop är inte till för att lära andras ungar att äta vuxenmat, och ja vi kommer att ge dom godis och chips också trots att det är onyttigt men vi kanske skulle ta och passa på att lära dom att äta morotstavar istället!

• Kattpoet

Jo men varför är alltid  varmkorv och pommes barnmat??

Det är nog vad folk stör sig på.

Jag gillar iden med köttbullar och med grillspett, det är lite tanke  bakom det hela och det känns mer fest än snabbmat från  lokala flöthyddan.

Senaste bröllopet jag var på som inte var mitt fick barnen kyckling klubba och de vuxna kyckling file.

Svar på tråden Barnmeny?