• pyrro

Barnmeny?

Vi tänker ha nån väldigt enkel mat till 5-10 barn i åldern 2-5, finns det något bättre än varmkorv?

• Svar på tråden Barnmeny?
  • shakynose
    pyrro skrev 2010-07-18 15:05:30 följande:
    Kattpoet>> Vi har en 3-åring som äter i princip allt, och har alltid gjort men barn är olika även om man behandlar dom lika så är det bara. Jag kan själv minnas hur det var att tvingas äta kött som bildade ett tuggumi i munnen för att jag inte klarade av att tugga det ordentligt. Även om vår 3-åring inte klagar utan  äter det som ställs på bordet (fast mindre om hon inte gillar) kan väl även hon få nått som HON tycker är riktigt gott och roligt på vårt bröllop. Vi bjuder ju på nått som VI tycker är himla gott. Har man barn så inser man snabbt att dom inte alltid tycker lika som vi vuxna. En fint upplagd oxfile har inget att hämta jämfört med nått på spett eller nått annat som går att äta med händerna för det älskar barn.
    Klart hon ska få!

Alla menar ju väl här, vissa tycker att det är snålt att ge barnen annan mat, medan andra vill anpassa menyn till att passa barnens önskemål (som ju oftast är annorlunda mot de vuxnas).

Men det finns ju flera goda skäl till att ge barnen en anpassad rätt, och jag tycker inte att man ska racka ner på det och sitta på höga hästar och hävda att man har det enda fungerande framgångsreceptet för barnuppfostran (gärna när man inte har några egna dessutom). Visst, barn ska lära sig att prova nya saker, och de ska inte matas med skräpmat varje dag. Finns det allvarligt någon här som är emot det? Är det någon som tycker att barnen ska få chips på tallriken medan vi äter filé? Nej, just det. Tänkte väl.

Jag har mig själv som exempel på att det kan vara enormt svårt och ångestladdat med mat för ett barn, och det hade INTE att göra med att mina föräldrar var slappa och lät mig få som jag ville. Så sluta vara så jäkla präktiga och tro att ni har svaret på allt!

• Joanna86a
    pyrro skrev 2010-07-14 18:46:46 följande:
    Ja har man inga barn så är det ju lätt att ha åsikter Jag Startade tråden för att jag ville ha tips på lite roligare lämplig mat till SMÅ barn. Vi pratar inte kräsna 10-åring här utan våra egna barn är 3 och 1 år och övriga i samma åldersspann ungefär. Ni får kalla det snålhet om ni vill, men jag ser ingen som helst poäng i att lägga ner 400:-/barn på mat som till största delen kommer att ligga kvar på tallriken. För även om dom tycker om det så äter dom ändå inte upp det. Våra barn är inte alls korv/skräpmats barn. Dom äter den mat vi äter med vissa undantag av väldigt stark eller salt mat.Vi har iaf kommit fream till att det blir kycklingspett med potatissallad. Åtminstone vår 3-åring tycker att det är supermumisgt, det är enkelt att servera och äta och det är billigt.......tror både vi och barnen blir supernöjda över det. Det är varken torftigt, helfabrikat eller vad en del hade för åsikter.
    Håller också helt med dig. Din bröllopsmiddag behöver inte tillhöra den invänjning till "normal mat" som många föräldrar missat hemma.
    Jag skulle definitivt störa mig på att barnen petade i min bröllopsmiddag eller slängde den på golvet för att den inte smakar, om jag betalat dyrt för den! (Jag vet hur det är, jag har också en matvägrande son)
    Om barnen ska äta dyr festmiddag ska dom KUNNA/Vilja äta den också.
  • Joanna86a
    Japajas skrev 2010-07-14 14:26:11 följande:
    Hade ja som förälder sett att mina barn (nu har jag inga men principen) fick "vardagsmat" om ens de, korv är ju skräpmat(!) så hade jag blivit lite stött.. de är precis som att barnen inte är värda att få festmat.. då kan ni ju lika gärna köpa happy meal..
    Men som bjuden på ett bröllop där brudparet antagligen får betala ett ganska bra pris per person så tycker jag inte att man ens som gäst har rätt att bli stött.
    Man äter det som serveras. Stor som liten!
  • Japajas

Joanna86a: De var inte så jag menade.. Men jag har tyckt de var konstigt att mitt barn inte fått samma mat som resten av gästerna. Big deal, om de inte äter sig mätta på maten lär de göra de på dessert, tårta eller godis! ärligt talat så hade jag struntat i om de barn jag bjudit åt maten eller inte.. barnen skall inte vara centrum på en bröllopsfest, äter de inte maten är de inte ditt problem. de kommer ändå proppa munnarna fulla med tårta o godis.

Jag kommer inte ha detta problem eftersom vi kommer bara ha barn över 5 år medverkande som jag vet äter vad som serveras.. dessa barn står mig o min sambo väldigt nära o vi har bestämt att "övriga barn" inte skall bjudas. Dvs enbart våra kusiner.. Men jag har aldrig varit på en bröllopsfest där barnen fått någon annan mat, eftersom de har tyckt allt med festen varit roligt o spännande att de faktiskt inte tänkt på vad de ätit.. menmen

• Kattpoet

JAg ska grilla med vänner i helgen,  min kompis unge bestämde att det skulle grillas med mig för då slipper han äta korv, hans lilla syster  2 år gammal  höll med med ett NOM NOM.

Så där dör teorin att all ungar älskar  korv.

• Astro
    Japajas skrev 2010-07-20 16:00:57 följande:
    Joanna86a: De var inte så jag menade.. Men jag har tyckt de var konstigt att mitt barn inte fått samma mat som resten av gästerna. Big deal, om de inte äter sig mätta på maten lär de göra de på dessert, tårta eller godis! ärligt talat så hade jag struntat i om de barn jag bjudit åt maten eller inte.. barnen skall inte vara centrum på en bröllopsfest, äter de inte maten är de inte ditt problem. de kommer ändå proppa munnarna fulla med tårta o godis. Jag kommer inte ha detta problem eftersom vi kommer bara ha barn över 5 år medverkande som jag vet äter vad som serveras.. dessa barn står mig o min sambo väldigt nära o vi har bestämt att "övriga barn" inte skall bjudas. Dvs enbart våra kusiner.. Men jag har aldrig varit på en bröllopsfest där barnen fått någon annan mat, eftersom de har tyckt allt med festen varit roligt o spännande att de faktiskt inte tänkt på vad de ätit.. menmen
    Du, har du umgåtts på nära håll med en skock ungar som alla petat i maten och inte velat äta och sedan proppat i sig godis? Det innebär ofta massivt sockerspeedade ungar som helt plötsligt när blodsockret tvärsjunker blir griniga och dödströtta och vill pka hem.... Mat som barnen verkligen tycker om är att föredra så att även de får äta nåt ordentligt. Hur skulle du själv klara en kväll på bara tårta och godis???

Sen tycker jag oxå att man kan fixa nåt lite roligare än varmkorv, typ som många här sagt köttbullsspett eller kycklingspett eller kycklingklubba. Riktig, bra mat, men barnvänlig. Mitt bröllop är inte rätt plats för alla barn att lära sig äta dillvinegrette och vitvinssås....

• pyrro

Japajas>>Du behöver inte klaragöra att du inte har några barn....det är rätt uppenbart när man läser ditt inlägg! Visst barnen ska inte vara i centrum. Men har man (som vi) valt att ha barnen med så vill man ju också ordna så att det blir så bra som möjligt för BÅDE barn och föräldrar och övriga gäster.

Visserligen kul att min fråga engagerar så och jag är tacksam för alla tips och konstruktiva inlägg, men jag tycker det är tråkigt att så många trådar här på forumet måste bli till sånna hetsiga debatter. Hur en simpel fråga om roligare barnmat kan trigga till så många kritiska och negativa inlägg är för mig en gåta. Har man inga barn, ska inte bjuda några barn, tycker inte om barn så är det väl enklare att hoppa över tråden kan man tycka?!

• Astro
    pyrro skrev 2010-07-20 18:34:52 följande:
    Japajas>>Du behöver inte klaragöra att du inte har några barn....det är rätt uppenbart när man läser ditt inlägg! Visst barnen ska inte vara i centrum. Men har man (som vi) valt att ha barnen med så vill man ju också ordna så att det blir så bra som möjligt för BÅDE barn och föräldrar och övriga gäster.Visserligen kul att min fråga engagerar så och jag är tacksam för alla tips och konstruktiva inlägg, men jag tycker det är tråkigt att så många trådar här på forumet måste bli till sånna hetsiga debatter. Hur en simpel fråga om roligare barnmat kan trigga till så många kritiska och negativa inlägg är för mig en gåta. Har man inga barn, ska inte bjuda några barn, tycker inte om barn så är det väl enklare att hoppa över tråden kan man tycka?!
    Det är alltid lite av en risk med de här trådarna , man vet aldrig vilka knappar man råkar trycka på... Hoppas du lyckats läsa ut de tips som trots allt givits på bra barnmat?

"Våra" ungar kommer få köttbullar och brunsås. Dock samma förrätt och samma potatis- och rotfruktsgratäng som de vuxna, av bekvämlighetsskäl.

• Japajas

Så bara för att jag inte har egna barn eller ska ha barn på mitt bröllop så får jag inte ha en åsikt? Alla människor har olika åsikter och de enda jag menar är det är sorligt hur vuxna människor tror att varmkorv är de enda som barn äter. De finns många barn som äter de som serveras oavsett vad det är, eller vilken ålder barnet är i...

Menmen jag hoppas att ni får ett trevlig bröllop och att alla barnen somnar tidigt, mätta och belåtna.. =)

• zunzilk

jag tycker det är en jättebra idé med barnmeny! Super!
    Dethade jag inte tänkt på och vi kommer ha massor av barn på vårat i åldrarna 1-7 år. Och det är ju jäkligt trist om de inte gillar maten. Jag vet själv hur kräsen vår 6 åring är och hon hade knappast ätit oxfile med sky,rotsaker och potatis terrine ex... Så det kommer vi definitivt köra på.

Svar på tråden Barnmeny?