• pyrro

Barnmeny?

Vi tänker ha nån väldigt enkel mat till 5-10 barn i åldern 2-5, finns det något bättre än varmkorv?

• Svar på tråden Barnmeny?
  • Joseful

Våra barn kommer få kycklingfilé och potatispure och sen glass till efterrätt.

Dom är 6och 7år, men borde ju passa även mindre barn.

Spett som någon föreslog tyckte jag lät bra och då är det ju småbitar vilket dom borde klara själva :)

• junibrud2010

pommes frites fixade i ugnen

prinskorv

köttbullar

tomat o gurka

• Japajas

för mig är det obegripligt att barnen skall få "mindre fin mat" bara för att de är barn.. varför ska barnen få pommes från ugnen o föräldrarna äta fina huvudrätter? nästan alla barn är kräsna på nya maträtter men de ska ju ändå få en tallrik med festmat som är fint upplagd.. enligt min åsikt..

• svalövsbon

grillspett med prinskorv, köttbullar, körsbärstomat & gurkbitar brukar vara väldigt uppskattat av mina. till det en bulle med smör. gör inget om maten hunnit svalna lite, för de gillar det ändå. dessutom kladdar det inte och de kan sitta och äta själva utan att behöva be om hjälp hela tiden... är också inne på att fixa det till mina små på festen. inte det att de inte gillar den maten vi äter, men det blir mer fest för dem också på det sättet med mat som de gillarbäst  :)

• KatjaB

vi hade förrätt, tjusigt upplagda små snittar o jordgubbar. Buffé som huvudrätt och efterrätt med glass och lingonkokta päron. Av buffén fick de äta lite av varje och de åt av det de gillade. Förrätten var riktigt populär med så små bitar att mumsa på. Glassen var sölig men populär. Men jag tror inte man kan vänta sig annat heller av en 1,5 åring och det såg faktiskt lite kul ut efter att lilltjejen ätit klart Glöm inte haklappar bara!

• Kattpoet

Senast jag hade en två åring på middag så åt han  curry,  det fanns en mild en som han rynkade näsan åt och sedan åt han den starka  och var hur glad som helst.

Och varje gång vi har haft barn på fest har de fått samma mat som föräldrarna och  mamma eller pappan har skurit upp det i mindre bitar.

Barn kan äta allt men vi vuxna hjälper dem att bli kräsna eftersom vi inte låter dem prova vuxen mat.  Om du åt barn mat ett tills du var 10, skulle reagera om du fick "vuxen mat".

Ge barnen vad ni äter , låt dem smaka  och prova på och om de inte äter allt på tallriken bryr er inte, låt dem mumsa tårta eller glass i stället.

• Sebastiána

Varför ska svenska barn proppas i korv så fort man kommer åt. Tror man inte att de kan äta annat? Min BM:s söner har alltid föredragit riktigt kött framför korv och hamburgare.

• Soldemor

Karolina A skrev 2010-05-29 11:14:25 följande:
    Vi beställde barnportioner av samma mat som de vuxna fick.

Vad bra! Varför skall barn inte äta samma mat?

• Japajas

Jag håller med Kattpoet, anledningen till att barn är kräsna är för att vi vuxna tillåter dem till att vara. Låt inte barnen ha några alternativ, så kommer dom äta.. eller snarare, "lura" barnen att de har två alternativ, äta maten på tallriken eller gå från bordet och inte få något alls.

Är faktiskt lite nyfiken på vad som kommer serveras, som gör att barnen inte klarar av att äta det? för då kanske vi ska tänka på att vissa vuxna också är extremt kräsna...

• Kattpoet

Som barn hatade jag korv och jag är nog enda ungen som började gråta när jag blev  knuffad i all välmening till barn buffen  på en resa mellan tyskland och Sverige. Mina föräldrar sa nej och jag fick äta vad jag ville.  Jag åt mig proppmätt på rostbiff, camembert, gorgonzola, brie och sparris, jag minns det en idag, glädjen att kunna få äta  så mycke ost jag ville.

Varför vi proppar korv i barnen, jo ren lathet, 90 % av barnen äter korv i teorin och då blir det mindre gnäll. Troligen finner barnen detta inte som festmat utan de äter det av vana, eftersom de nog får korv rätt så ofta.

Svar på tråden Barnmeny?