• pyrro

Barnmeny?

Vi tänker ha nån väldigt enkel mat till 5-10 barn i åldern 2-5, finns det något bättre än varmkorv?

• Svar på tråden Barnmeny?
  • Sebastiána
    Soldemor skrev 2010-07-14 14:06:15 följande:
      Vad bra! Varför skall barn inte äta samma mat?
    Håller med där!
  • Rosen2011

Vi ska äta en 3-rätters middag och barnen kommer få en liten egen-komponerad meny;
    Toast med skinka till förrätt, köttbullar, potatismos o lingon och efterrätten äter de samma som oss.
    Vi fick välja mellan köttbullar o lasagne till barnen och då valde vi det säkra kortet som vi vet kommer gå hem hos alla...

• Japajas

Hade ja som förälder sett att mina barn (nu har jag inga men principen) fick "vardagsmat" om ens de, korv är ju skräpmat(!) så hade jag blivit lite stött.. de är precis som att barnen inte är värda att få festmat.. då kan ni ju lika gärna köpa happy meal..

• Oktoberbrud2010

Vi tillhör dem som inte kommer att servera någon speciell barnmat, nu har vi ju visserligen bara en bröllopslunch, så om barnen inte gillar maten kommer de ju trots allt att kunna äta middag hemma på kvällen.

Vi kommer servera fisk- och skaldjursgryta (ingen vi känner är allergisk), med aioli och bröd. 

Jag har heller aldrig förstått varför barn ska äta så torftigt och ensidigt. Men jag är ju uppvuxen med en mamma som har som princip att barn ska ha det bästa, eftersom de håller på och växer. Därför så hon handlade bara kvalitétsmat när jag var liten och aldrig helfabrikat.   

• Astro

Ungarna på vårt bröllop får i stort sett samma meny som de vuxna men mindre porttioner. Till huvudrätten får de samma tillbehör som de vuxna, men köttbullar istället för kalvfile eller gös, eftersom vissa av barnen inte äter fisk och vissa inte äter "helt" kött, och vissa inte äter något av det. Köttbullar är barnvänligt och gott, så det får de, men i övrigt samma mat.

• Sebastiána
    Japajas skrev 2010-07-14 14:26:11 följande:
    Hade ja som förälder sett att mina barn (nu har jag inga men principen) fick "vardagsmat" om ens de, korv är ju skräpmat(!) så hade jag blivit lite stött.. de är precis som att barnen inte är värda att få festmat.. då kan ni ju lika gärna köpa happy meal..
    Precis!
  • Sebastiána
    Astro skrev 2010-07-14 18:20:38 följande:
    Ungarna på vårt bröllop får i stort sett samma meny som de vuxna men mindre porttioner. Till huvudrätten får de samma tillbehör som de vuxna, men köttbullar istället för kalvfile eller gös, eftersom vissa av barnen inte äter fisk och vissa inte äter "helt" kött, och vissa inte äter något av det. Köttbullar är barnvänligt och gott, så det får de, men i övrigt samma mat.
    Då är det på tiden att de lär sig äta fisk respektive helt kött! Denna lektion sker såklart bäst hemma (er bröllopsfest är inte rätt tillfälle )
  • Dejli

De flesta jag känner ger barnen "barnmat" mest för att det känns onödigt att ge andras ungar dyr mat som de inte uppskattar därför att de inte lärt sig äta det. De egna barnen vet man ju vad de gillar, men har man många barn på fest är det nog enklare/billigare att ge dem mat man vet de äter. När vi hade fester hemma utan andra barn än jag och mina syskon fick vi samma mat som de vuxna, ofta älgstek eller annat vilt eftersom pappa jagar.

När det var många ungar blev det "billigare" mat därför att mina föräldrar av erfarenhet visste att alla inte ville äta viltkött med potatis. Då blev det ofta typ kycklingfilé med klyftpotatis eller något annat som barn normalt sett brukar tycka om. Såg inte ett dugg mindre festligt ut, men mer "lättätet" och billigare.

Barnmat måste ju inte vara korv, det är ju plättlätt att ge "riktig" mat upplagt lite festligt utan att det för den sakens skull måste vara oxfilé... Roliga spett är nog uppskattat. Mamma gjorde till midsommar spett med baconinlindad kyckling, någon liten korvbit, hemgjorda köttbullar och en seg råtta på slutet. Ungarna älskade det!

• Sebastiána
    Dejli skrev 2010-07-14 18:33:53 följande:
    De flesta jag känner ger barnen "barnmat" mest för att det känns onödigt att ge andras ungar dyr mat som de inte uppskattar därför att de inte lärt sig äta det. De egna barnen vet man ju vad de gillar, men har man många barn på fest är det nog enklare/billigare att ge dem mat man vet de äter. När vi hade fester hemma utan andra barn än jag och mina syskon fick vi samma mat som de vuxna, ofta älgstek eller annat vilt eftersom pappa jagar. När det var många ungar blev det "billigare" mat därför att mina föräldrar av erfarenhet visste att alla inte ville äta viltkött med potatis. Då blev det ofta typ kycklingfilé med klyftpotatis eller något annat som barn normalt sett brukar tycka om. Såg inte ett dugg mindre festligt ut, men mer "lättätet" och billigare. Barnmat måste ju inte vara korv, det är ju plättlätt att ge "riktig" mat upplagt lite festligt utan att det för den sakens skull måste vara oxfilé... Roliga spett är nog uppskattat. Mamma gjorde till midsommar spett med baconinlindad kyckling, någon liten korvbit, hemgjorda köttbullar och en seg råtta på slutet. Ungarna älskade det!
    Spett låter som en bra idé. Man kan ju för den skull ha köttbullar på spett också.
  • pyrro

Ja har man inga barn så är det ju lätt att ha åsikter
    Jag Startade tråden för att jag ville ha tips på lite roligare lämplig mat till SMÅ barn. Vi pratar inte kräsna 10-åring här utan våra egna barn är 3 och 1 år och övriga i samma åldersspann ungefär. Ni får kalla det snålhet om ni vill, men jag ser ingen som helst poäng i att lägga ner 400:-/barn på mat som till största delen kommer att ligga kvar på tallriken. För även om dom tycker om det så äter dom ändå inte upp det. Våra barn är inte alls korv/skräpmats barn. Dom äter den mat vi äter med vissa undantag av väldigt stark eller salt mat.

Vi har iaf kommit fream till att det blir kycklingspett med potatissallad. Åtminstone vår 3-åring tycker att det är supermumisgt, det är enkelt att servera och äta och det är billigt.......tror både vi och barnen blir supernöjda över det. Det är varken torftigt, helfabrikat eller vad en del hade för åsikter.

Svar på tråden Barnmeny?