• andbeyond

I vått och torrt, under aftonstjärna och midnattssol...

Här är ännu ett mysigt ställe där vi kan sätta oss i ringen och ta varandra i hand. Glad eller ledsen, dag eller natt så finns vi här

Läsning sker på egen risk. Vi undviker då inte diskussioner om diverse kroppsvätskor, sexliv, sjukhus och övriga saker som skulle kunna anses vara en aning privat.

Vi har gemensamt vår längtan efter barn, men efter många långa trådar hör vi också ihop i vänskap.

Tråden har nu fått en hel del trådbebisar jollrandes i hörnen till vår stora glädje

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3672148.html

• Svar på tråden I vått och torrt, under aftonstjärna och midnattssol...
  • Heloise
    andbeyond skrev 2010-07-23 15:18:05 följande:
    Ni är så söta Daa, som Ninnis sa så är det ju helt rätt att du får vila och gråta precis så mycket som det behövs. Sen att det kan kännas jobbigt ändå är ju en annan sak, jag hoppas du slipper känna dig trött och får massor av glada stunder med skäggmannen ikväll Blommis: Fin lista det där, men lever? Det får man väl inte äta? eller? Funderar vad som händer med mitt järnvärde, jag som ligger för högt i vanliga fall (läkarna förundras över en 26-årig fertil kvinna med Hb 150). Borde ha blivit långdistans idrottare kanske?
    Ett stort varmt grattis till er om jag missat säga det, vilket jag säkert ha gjort. Jag är lite snurrig nuförtiden.

Jag har också hb på 150. Man kan ha högt hb och ändå ligga normalt/ i underkant  i järnvärde, då kroppen inte lagrar järnet utan använder det till att bilda nytt blod hela tiden.  BM tog prover på mig när jag var där för inskrivning och då låg jag på 150 i hb, och 170 i s-ferritin. S-ferritin är järndepåerna i kroppen som normalt ska vara  runt 30-80 sådär( där man inte ska ligga under 10), så jag har fått tagit en väldans massa prover, som sedan skickats till hematologen för utredning, just nu har det gått ner till 150. Håller det sig där eller under, så låter de det vara. Går det upp ens en enhet så blir det iväg till hematologen. Vet däremot inte riktigt vad de ska göra åt det, jag vet att man vid alltför höga järnvärden tappar blod.

Det finns de som tom har lågt järnvärde trots högt hb. Det är däremot inte speciellt vanligt att man har lågt hb och högt s-ferritin. Så jag tycker inte att du ska oroa dig för järnet, ät järnrik kost om du vill. Din BM kommer iaf att ta prover och övervaka ditt järnvärde

Jag som ju ligger alldeles för högt undviker att äta järnrik kost, speciellt i samband med c-vitaminrik kost, men det är på eget bevåg, min BM sa att det var br aom jag kunde låta bli men ville jag äta så gick det bra det med

• andbeyond

Heloise: Ah, bra att höra någon med lite erfarenhet. Får fråga BM nästa torsdag så får vi se om det är slut på blodpudding med apelsinjuice för mig ett tag

• Heloise
    andbeyond skrev 2010-07-23 23:03:05 följande:
    Heloise: Ah, bra att höra någon med lite erfarenhet. Får fråga BM nästa torsdag så får vi se om det är slut på blodpudding med apelsinjuice för mig ett tag
    De tar proverna, s-ferritinvärdet är inte ett stick i fingret prov utan man tar ett "riktigt" blodpriv, som sen ska på analys( i mitt fall i typ 2-3 veckor) så det tar ett tag innan man får veta. Jag hade inte en endaste susning om att jag låg högt i järndepåer, man tar inte s-ferrtin vid ex bloddonationer, där tar de bara hb värde. Som Daa sa, bebisen/bebisarna äter järn, jag gick ner 20 enheter på 1.5 månad...

Spännande med inskrivning, och skönt att  blödningarna upphört. Jag läst Hannah Rosander och Ann vad-hon-nu- heters bok "På Smällen", Hannah skrev att hon haft så mkt småblödningar  under hela sin graviditet att hennes man tillslut köpte rosafärgat toapapper så att hon inte skulle oroa ihjäl sig. Den är faktiskt väldigt bra den boken, rolig och informativ. En annan bok som ajg läser just nu är The Best Friends Guide To Pregnancy, or everything your doctor won't tell you av Vicki Iovine, den är fullständigt ljuvlig, jag skrattar så jag gråter och läser högt ur den varje kväll till Panzers stora glädje( eller inte)

• Fru sy

Hvidbrud skrev 2010-07-23 17:38:01 följande:
    En barnklädesbutik. Med danska kläder och ägare... Tack för tumhållning!

Håller tummarna för dig Hvidis! Åhh vad kul det hade varit att få jobba i en sådan butik... känns som du skulle passa där!

• Fru sy

Daa: Hur är det med dig idag?

Andbeyond: Skönt att du slutat blöda. Säger som Villemoa, HURRA för illamåendet och andra symtom!!

Heloise: Jag vet inte som jag sagt grattis till dig, om jag inte gjort det så kommer ett stort GRATTIS här. Om jag sagt det innan får du ett till

Blomman: Hur är det med vår Blomma idag då?

• Fru sy

Jag börjar känna mig piggare nu, vilade mycket i början av veckan men nu är jag igång igen. Idag håller jag på och renoverer. Vi har tagit fram ett jättefint gammalt trätak så nu håller jag på och fogar mellan dem så det inte skal trilla ner massa isolering. Vädret är trist här idag så det passar ra med inne jobb. Ikväll ska vi ha gäster som inte varit innen här förrut så det lir städning och "styling" efter lunch.

Har börjat testa med äl-test nu, förhoppningsvis blir det första månaden för mig där jag får , möjligheten finns iaf. Ni får gärna hålla tummarna att det innträffar i mitten på nästa vecka. Har inte känt av pergotimen något denna månaden (om inte humörsvängningarna beror på dem?!?) Men nu börjar det kännas lite från och till i magen så jag hoppas på att det är stimulering av ägg

Nu skall jag återgå till taket... hade tänkt hinna göra 4 fogar innan mannen kommer in vid lunch, och jag har en kvar, så det borde jag hinna. 

• ingenjörsbruden

Hej flickor....sorry för min långa frånvaro....har varit mkt... syrran o hennes töser o man.... mkt här hemma osså...maken är slutkörd men är envis som få o biter ihop o fortsätter måla o måla o måla....ett av det sista vi har kvar.... o ja....Hvidis blev hitkallad...kan man kanske kalla det.....Ninnis osså....men hon den stackarn jobbar o jobbar o jobbar......har uppstått en lite speciell situation här som gjort att jag har dragit mig lite för att ventilera i tråden...men nu har jag bestämt mig för hur jag vill göra....så nu vill jag berätta för er osså. Det är så att jag är gravid igen....MEN.....jag är så himla anti o negativ o less....humörsvägningar som går ut över Ballabus o maken...men maken kan ju ta det.....men det är synd om busan....pluss att jag INTE är i form det MINSTA för en graviditet igen....känner redan av foglossningar i ryggen o hur ska det då sluta...vikten ska vi inte snacka om.... Så jag har bokat tid för en abort....det känns helt rätt för mig o mot familjen.....visst man kan klara allt...men jag är lite rädd om mitt eget psyke.... Vill jättegärna vara gravid en gång till i mitt liv...men då vill jag kunna njuta av det o känna att även resten av familjen mår bra....så jag hoppas att ni förstår varför jag inte varit så närvarande.

• ingenjörsbruden

passionsblomman skrev 2010-07-24 14:09:44 följande:
    ((#=== ===#))*viftar med kramgubbens armar så det når ända till Skåne*

*viftar med o möts halvvägs*

Du e goooooo

Svar på tråden I vått och torrt, under aftonstjärna och midnattssol...