• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • start september

Tack Nenne, ska kolla BFA.

Morr, ringde och försökte få fram provsvar efter MA för två månader sedan. Eftersom det varit en förhöjd sannolikhet vid KUB bad vi om analys (typ moderkaksprov) för att få veta om det var så att något var på tok, men tror ni två månader räcker för att få ett svar? "Räkna med fyra månader så här års".

Ja ja. Provsvaret ändrar inget i våra försök, kanske ger det lite sinnesfrid bara så det är ju ingen brådska egentligen

• Oupsie

Åh, så skrev jag precis ett inlägg som bara försvann... typiskt.

Anledningen att jag undrade om VUL är för att jag går runt här och nojjar att det är något fel eftersom jag både åt tabletter och drack alkohol när jag inte visste att jag var gravid. Dessutom skulle jag gärna vilja veta lite mer exakt i vilken vecka jag är. Men man kanske ska försöka göra det här, för här är ju allt privat, typ...

Förresten kanske jag inte ska gnälla så mycket på värmen här, för innomhus så är det AC överallt. Fast man dör lite när man går ut, det gör man faktiskt. Jag är blek som ett jäkla spöke för jag har ju inte orkat vara ute någonting, men det får jag väl leva med.

Jag får väl bjuda på att jag heter Oupsie och blev hoppsangravid . Men vem vet, bara för att det tog i maj betyder ju inte att det hade gjort det månaden innan eller efter.

• Oupsie

"åt både tabletter och drack alkohol" låter som att jag är värsta missbrukaren

Men det är jag inte.

September, trist att behöva vänta så länge på provsvaren.

Ska alla i tråden hälsa på Nenne i sommar? Ska ni ha fest eller . Behöver man planera in ett besök ?

• Oms

Men det är ju så sjuuuukt varmt! vad ska man göra när det är så här varmt? lilltjejen fullkomligt hatar solen ( oc det gör den stora med - har alltid hållt sigi skuggan och klagat när det är över 20 grader typ) vi kan inte vara ute o leka och vara inne hela dagaran är inte heller optimalt. de senaste 3 dagarna har vi gått ut runt 8-9 på morgonen o sen mellan 17-19 har vi varit i lekparken eller på mfotbollsplanen och sparkat boll.

september - jamen precis, sommaren-94 var likadan. jag minns den som igår då det va första sommaren med stra dotterns pappa och vi var utomhus hela dagarna i värmen.

du har också spiral där trådarna försvunnit då o då sa du? hmm, de kanske kan göra det av sig själva? jag vet ju att spiralen med tiden kommer lite längre upp men då min gynekolog lämnade trådarna långa av den anledningen känns det lite konstigt att de bara försvunnit.

jaja, jag får besked imorgon bitti kl 8, underbart att man får en så snabb tid till ordinarie gynekolog, hon är ju privatpraktiserande och det var bara av en slump som jag stötte på henne en gång och då man gått en gång är man helt plötsligt patient och så rullar det på - tyvärr har hon nog bara ngt år kvar tills pension och sen vet jag itne vad jag gör...

• nennesjuttioåtta
    Oupsie skrev 2010-07-13 09:32:12 följande:
    Ska alla i tråden hälsa på Nenne i sommar? Ska ni ha fest eller . Behöver man planera in ett besök ?
    Det verkar så! Lovely!
  • Oupsie

September, jag har seabands men jag vet inte om jag tycker att det hjälper... och så gör de ont tycker jag . Men jag har banden på mig ganska mycket för de kan ju i alla fall inte bli sämre tänker jag. Men om det inte blir bättre när jag kommer hem så får jag väl be om tabletter.

Fru E, vad ni sliter i värmen .  Men det låter kul också, att få göra om ett hus, precis som man vill.

• Oms

oupsie - du kan nog med största sannolikhet vara helt lugn. det är oerhört vanligt att man innan pos gravbesked har varit såväl ovanligt mkt berusad, som magsjuk, ätit mediciner etc etc... den första tiden så är fostret helt skyddat och får inte i sig ngt ifrån oss - kanske därför att vi inte vet om att vi är gravida och då ska skyddas mot alla faror. om man däremot fortsätter med ett "osunt leverne" de första 12 utvecklingsveckorna så riskerar man att skada fostrets utveckling, framförallt är risken hög om man äter mkt starka mediciner som kan skada fostret. men vilka gör det i v.8 tex?

iaf så kan man inte se ngt på VUL om detta, där kan man enbart se om det finns ett hjärta som pickar. Gör man ett KUB-test v12-14 kan man mäta nackspalten för att kunna bedöma risken för mentala handikapp men det är först under RUL som sker v.17-20 ngn gång då man går igenom alla kroppsdelar och kollar rörelsemönster. inte ens där kan man se allt, bara om ngt organ saknas tex. det säkraste är fostervattensprov men det gör man inte rutinartat. utan för att veta om foster har tagit skada av tex alkhohol och mediciner måste det födas först och i en hel del fall behöver det dessutom gå upp till ngt år innan man kan se resultat.

men detta är mkt ovanligt och nu pratar vi att man kanske är alkoholist, narkoman ´, äter starka mediciner etc.

• Oupsie

Nehe, nu ska jag nog sova. Är jättetrött.

Men jäkla skitflygbolag. Våra "ombokningsbara" biljetter, var inte så jäkla ombokningsbara. Om man inte råkar ha ganska mycket pengar och man inte riktigt vet vad man ska spendera dem på. Om vi ska boka om så måste vi betala mellanskillnaden för vad våra biljetter kostade när vi köpte dem, och vad det kostar om vi skulle köpa biljetten nu, så det skulle kosta 5000 dollar att boka om våra biljetter . Grr . 5000 dollar? Då kan vi ju likaväl köpa nya biljetter...

• start september

Oms, har ingen spiral precis nu men hade kopparspiral från 1997 fram till 2006. Jag hade korta trådar från början (maken fick hjälpa mig att kolla dem) och sen hamnade den väl längre upp men försvann aldrig. Det var ju innan jag föddde barn såklart så kanske vandrar den mindre då förstås?

• nennesjuttioåtta

men var kan en spiral ta vägen?!?!

EA – oj, vad ni stretar i i huset, och i värmen dessutom! 

oupsie 5000 dollar?!??! Annars tänkte jag skriva det Oms skrev, moderkakan tar väl inte över förrän v ... ja nu minns ajg inte. Men inte så tidigt att du inte märkt att du är gravid iaf. 

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen