Aleta skrev 2010-05-20 22:03:49 följande:
Nu är ju det där med ner på knä och värsta diamantringen och mannen friar och "tjohej vad romantiskt och gärna inför en massa folk" inte en svensk tradition utan något vi har fått från film. Det är därför inte så konstigt att det blir missförstånd. I Sverige så var det en privatsak mellan två personer och man skaffade gemensamt ringar. Eftersom det oftast är chick flicks som har påverkat den här synen på frieri (och diverse andra traditioner) så är det väl inte så konstigt att alla killar inte hänger med. Det frias inte lika ofta i actionrullarna. Det är otroligt synd, tycker jag, att tjejer går och mår dåligt helt i onödan bara för att man tror att livet är som på film. Att inte kunna ta saken i egna händer eller ta ett gemensamt beslut som man har diskuterat sig fram till utan bara sitta och vänta och samtidigt vara olycklig är, i mina ögon, att bete sig som ett våp. All den styrka och jämställdhet som vi har haft i Sverige under en ovanligt lång tid, jämfört med resten av världen, kastas ut genom fönstret för att vi har sett en Hollywoodfilm för mycket.
Jag både håller med och inte håller med. Hollywoodfilmer med romantiskt tema influerar självklart. Både tjejer och killar tror jag. Har flera vänner där deras sambos själva har tyckt att det varit viktigt att göra en stor grej av frieriet och där kanske tjejen inte tyckt att det var så viktigt.
Om man som tjej vill fria själv är det ju fantastiskt. Tror säkert att många killar också uppskattar ett vackert tal, en överraskning eller en fin middag i samband. Men bara för att jag själv ville att min kille skulle fria till mig, gör det mig inte till ett våp som sitter hemma och väntar. För det första så är det ju ändå ett gemensamt beslut oavsett hur frågan ställs, man bestämmer ju ändå tillsammans att förlovning skall ske och såsmåningom bröllop. Så oavsett om min kille säger "Vill du gifta dig med mig?" eller om han säger "Vi kanske skall börja prata om det där med förlovning?" så är det ju ett gemensamt beslut. För oss hade vi pratat mycket om detta innan själva frieriet skedde.
Det behöver inte vara ett frieri men jag tror att det är skitviktigt att man visar för varandra hur mycket den andre betyder. Sen om det är en stor romantisk gest för att det är det som passar paret eller om det är en liten intim och hemlig viskning så spelar det mindre roll. För mig var det en hemlagad middag, för bara han och mig en helt vanlig fredagkväll. Ingen diamantring, inte inför någon folksamling (då skulle jag antagligen dött av skam), bara vi två och frågan som visade att han äntligen kände sig på samma nivå som jag stått och trampat på ett tag.
Jag tror precis som du på jämställdhet men det betyder ju inte att romantiken måste stryka på foten?