lillalyckan skrev 2010-03-27 16:20:08 följande:
Det handlar inte om att man ska ha bokat vigseldatum innan förlovningen utan att man iaf planerar att nån gång gifta sig med varandra. Att förlovningen är ett löfte man ger varandra om bröllop. Sen när är en annan sak. Jag personligen tycker att folk som förlovar sig "bara för sakens skull" förlöjligar vad det egentligen handlar om. LIte på samma sätt som (som någon skrev tidigare, ypperligt exempel i mina ögon) folk som bär kors "för att det är fint." Att vara förlovad men gå att vänta på ett planerat frieri är något jag inte kan förstå.
Men om förlovningen för det paret betyder "vi har valt varandra för livet" - varför är det mindre värt eller mindre kärleksfullt än att ingå äktenskap?
Hur kan du tycka att det är att förlöjliga "vad det handlar om"? För mig handlar det om att göra ett aktivt val av partner i livet, inte om man är sambeskattad. Vad handlar "det" om för dig?
Jag hade gladeligen varit ogift fortfarande om det inte vore för det juridiska. Vi förlovade oss för 20 år sedan och för oss har det räckt utmärkt. Då gjorde vi vårt val av partner för livet och hur du kan se det som att vi "förlöjligar" något är för mig obegipligt. Vi har älskat varandra i nöd och lust i över 20 år - var större delen av den liden löjlig enligt dig eftersom vi inte varit gifta??
Då är det för MIG mer "löjligt" att gifta sig, som flera skrivit på BT, för "att visa världen att vi hör ihop". Det är, enligt mig, omoget. Men fortfarande, det är inget som stör mig, folk får leva sina liv hur de vill så länge ingen annan skadas.