• Jessika81

Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad

Det är nog bara jag som som upprör mig så till den grad över detta fenomen...
    Om någon part har friat, dvs frågat om den andra vill gifta sig, då resulterar ju detta i en förlovning. Sen behöver man ju inte fria nån mer gång!
    Det är så många som redan är förlovade och så går de omkring och väntar på ett frieri!?
    Sen om det där gifermålet aldig blir av, det är ju en annan sak.
    Man kan ju också diskuterat sig fram till förlovningen, och ja, sorry, då blev det inget frieri!

• Svar på tråden Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad
  • sun moon

Jag ser inte förlovningen egentligen som ett löfte om giftemål. Mer att förlovningen är ett bevis på att vårt förhållande är seriöst, många idag är förlovade men lever som sambos i hela sitt liv. Får väll hoppas att alla "hon" i de förhållanden inte går år ut och år in och väntar på frieri

Jag anser att ta beslutet att gifta sig är något som man gör tillsammans.. man pratar om det då och då och sedan bestämmer man en datum, tillsammans.

Första gången jag gifte mig var det knappt 10år efter förlovningen, mest för det juridiska.. vi hade barn, hus osv.
    Nu andra gången är det pga ren kärlek, vi älskar varandra och vill dela allt. Nu blir det 9 mån efter förlovning.

• ascensionday

Men varför kan vi inte bara hitta på ett nytt ord för detta ringbyte som betyder att man har ett seriöst förhållande, men som inte har med äktenskap att göra? Jag förstår att andra kan vilja göra så, men måste man knycka ett redan existerande ord och ändra dess betydelse? Det är ganska fantasilöst! Några förslag på vad denna numera vanliga förhållandeform kan kallas?

Jag skulle ju till exempel kunna kalla mig överviktig, och tycka att andra var trångsynta som inte lät mig använda det ordet i den betydelse jag lägger i det. Jag väger nog en aning mindre än vad som är snittet för min längd, men för mig kanske 'överviktig' betyder just det. Tyvärr är ju sådana ordknyckerier bara förvirrande - många skulle förmodligen tro att jag hade anorexia om jag började beskriva mig som överviktig, trots att det inte, med min nya definition, skulle betyda att jag tyckte jag var tjock.

Så kom med ett nytt ord!!!

Sedan kan jag ju tillstå att det här är en IRRITATION, inte något världsviktigt. I jämförelse med svält och krig är det inte mycket att bekymra sig över. Å andra sidan är det så enkelt avhjälpt att jag inte kan se någon andledning att inte ställa tillrätta

• Jojjo82

Tycker nog att det svenska ordet "förlovning" betyder att lova någonting i förväg. Om det man tänker lova varandra efter förlovningen är att gifta sig eller dela resten av livet med varandra tycker jag är oväsentligt. Huvudsaken att betydelsen är samma för båda parter.

ascensionday skrev 2010-03-26 15:21:56 följande:
    Men varför kan vi inte bara hitta på ett nytt ord för detta ringbyte som betyder att man har ett seriöst förhållande, men som inte har med äktenskap att göra? Jag förstår att andra kan vilja göra så, men måste man knycka ett redan existerande ord och ändra dess betydelse? Det är ganska fantasilöst! Några förslag på vad denna numera vanliga förhållandeform kan kallas?Jag skulle ju till exempel kunna kalla mig överviktig, och tycka att andra var trångsynta som inte lät mig använda det ordet i den betydelse jag lägger i det. Jag väger nog en aning mindre än vad som är snittet för min längd, men för mig kanske 'överviktig' betyder just det. Tyvärr är ju sådana ordknyckerier bara förvirrande - många skulle förmodligen tro att jag hade anorexia om jag började beskriva mig som överviktig, trots att det inte, med min nya definition, skulle betyda att jag tyckte jag var tjock. Så kom med ett nytt ord!!!Sedan kan jag ju tillstå att det här är en IRRITATION, inte något världsviktigt. I jämförelse med svält och krig är det inte mycket att bekymra sig över. Å andra sidan är det så enkelt avhjälpt att jag inte kan se någon andledning att inte ställa tillrätta
  • fromheretoeternity
    Jojjo82 skrev 2010-03-26 15:27:46 följande:
    Tycker nog att det svenska ordet "förlovning" betyder att lova någonting i förväg. Om det man tänker lova varandra efter förlovningen är att gifta sig eller dela resten av livet med varandra tycker jag är oväsentligt. Huvudsaken att betydelsen är samma för båda parter.
    Man kan ju inte bara byta mening på ord! Isf tycker jag att överviktig betyder att jag är ÖVER VIKTIG. Dvs inte bara viktig utan ännu mer än så. Viktigare än alla andra på jorden!

Varför säga förlovningsringar när det inte är det? Kalla det förhållanderingar eller livsringar eller nåt!
  • SueAnne
    fromheretoeternity skrev 2010-03-26 15:56:53 följande:
    Man kan ju inte bara byta mening på ord! Isf tycker jag att överviktig betyder att jag är ÖVER VIKTIG. Dvs inte bara viktig utan ännu mer än så. Viktigare än alla andra på jorden!Varför säga förlovningsringar när det inte är det? Kalla det förhållanderingar eller livsringar eller nåt!
    Trohetsringar? Kärleksringar?
  • Aleta

Det är möjligt att vi är lite OT.
    Det är ju jättebra om de kan tala med sina tilltänkta, men det är väldigt ofta man läser inlägg här där tjejer mår jättedåligt för de har väntat flera år på att deras kille ska fria.
    Kan man kommunicera så löser sig givetvis allting, men just det här att gå och vänta på att mannen ska fria när det inte ens är en svensk tradition. Är det inte jättebra att få veta det då?

Jojjo82 skrev 2010-03-26 15:01:13 följande:
    Tycker nog istället att en dialog med den förhoppningsvis blivande mannen kan vara på sin plats. Förstå mig rätt, jag tycker också att det är onödigt att tjejer går och väntar på ett frieri, när man kan göra det själv. Jag fattade det som att tråden handlade om att förlovning = frieri = giftemål och inte om att tjejer vill bli friade till.
  • Casmel

Vissa tjejer kanske vill vara gammelmodiga och traditionella och vänta på att mannen ska fria precis som vissa här vill att förlovning automatiskt ska innebära att man friat och ska gifta sig....

• Jessika81

Det är liksom lite grejen med att störa sig på något, att man inte kan göra nåt åt det. Annat än att lufta det på BT :)

Hade det varit nåt jag kunde göra nåt åt hade jag åtgärdat det istället och slutat störa mig.

Jag kan inte göra nåt åt att folk skriver "dem" istället för de heller, men det stör mig (faktiskt mer än detta med frieri/förlovning).

Kul att det finns några som håller med mig :)!

• lillalyckan

Lika väl som att folk får välja att först förlova sig och sen vänta på frieri (det finns ju faktiskt ingen regel eller lag som säger annorlunda ) så måste väl vi få störa oss på folk som gör det?

• Jojjo82

Självklart får ni störa er på andras åsikter (inte för att jag kan läsa någonstans att någon tycker att ni inte får göra det...), så länge vi får störa oss på era åsikter Det är ju lite av meningen med ett forum, att ventilera sina åsikter och bli kritiserad för dem.

lillalyckan skrev 2010-03-26 16:55:46 följande:
    Lika väl som att folk får välja att först förlova sig och sen vänta på frieri (det finns ju faktiskt ingen regel eller lag som säger annorlunda ) så måste väl vi få störa oss på folk som gör det?
Svar på tråden Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad