• Jessika81

Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad

Det är nog bara jag som som upprör mig så till den grad över detta fenomen...
    Om någon part har friat, dvs frågat om den andra vill gifta sig, då resulterar ju detta i en förlovning. Sen behöver man ju inte fria nån mer gång!
    Det är så många som redan är förlovade och så går de omkring och väntar på ett frieri!?
    Sen om det där gifermålet aldig blir av, det är ju en annan sak.
    Man kan ju också diskuterat sig fram till förlovningen, och ja, sorry, då blev det inget frieri!

• Svar på tråden Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad
  • Sörön10

Kära TS!

ÅÅ vad glad jag blir när jag läser din tråd! Håller med dej till punkt och pricka (säger man så?? haha) och begriper inte att den där påhittade grejen spridits så!

Förlovning = man lovar varandra i förväg att man senare ska gifta sig! Om man kommer överens om det tillsammans eller nån bli överraskad spelar ingen roll, samma innebörd!

Man kanske inte kan/vill gifta sig inom ett år, men det är ändå "avtalat"!

GAAAAHHHHHH!!

• fromheretoeternity

Men om man byter ringar och kallar det förlovning så betyder ju det att man har bestämt att man ska gifta sig och då är ju ett frieri dubbeltydigt! Sen måste man inte gifta sig inom ett år, men en förlovning betyder att man beslutat sig för att gifta sig med varandra.

Man kan inte förlova sig och inte ta ställning till om man ska gifta sig eller inte, då är det per definition ingen förlovning.

Sen kan man ju byta ringar om man nu gärna vill det, man kalla det då inte FÖRLOVNING!

• lillalyckan

Jag håller oxå med! Jag kan omöjligt relatera till folk som är "förlovade" och nu bara väntar på ett frieri! Jag visste att om jag ville bli friad till skulle jag få vänta länge så jag styrde upp ett frieri själv helt enkelt. Så fort ringarna var på började vi diskutera datum. Visst hade det varit trevligt att få bli överraskad a'la filmstyle men det viktigaste är ju ändå att vu får varandra. Jag är hellre utan frieri än får ett som är planerat och "regisserat", kommer det inte spontant och ärligt från hjärtat så klarar jag mig utan det...

• SueAnne

Dessutom, enligt svensk tradition är det inte nödvändigt att mannen (eller en person) i förhållandet friar, det är typiskt amerikanskt. Svensk tradition innebär att man byter ringar, det är därför vi inte historiskt har haft en ring med en stor diamant till förlovning, utan en slät guldring var.

Nu får man ju givetvis göra som man vill, men jag tycker det är bra att man vet om sådant här så man kan göra ett informerat val, som det så fint heter i min utbildning

• Ezna

Vilka underbart härliga inlägg av er alla som anser att förlovning handlar om just För-Lovning till äktenskap!!
    Jag förstår mig inte heller på fenomenet att förlova sig bara för att... ja.. förlova sig??! Eller..?
    Eller bara för att visa att man hör ihop..!!? För vem ska man visa det? Och varför?!
    För mig räcker det med att veta att vi älskar varandra= "hör ihop", inte behöver jag visa Andra det...

SJÄLVKLART får ALLA göra som de vill, men det innebär inte att vi andra inte kan/får ha en egen åsikt..

Själv så friade Jag till min m2b, å han sa ja! Och Därför bär vi förlovningsringar!
    Och skulle våra giftemålstankar mot all förmodan gå i stöpet så skulle jag inte längre bära min ring!!

• Jojjo82

Och jag förstår inte hur man kan bli upprörd över hur någon annan väljer att utföra sin förlovning. Alla tycker, känner och fungerar på olika sätt och bara för att det finns en tradition att göra något på ett visst sätt, så behöver det inte betyda att man alltid måste göra det på just det sättet. Världen och människorna i den förändras och rimligen då också alla traditioner därtill.

• Aleta

Det jag tycker är synd är att en hel massa tjejer går runt och mår dåligt för att de inte blir friade till!
    Är inte det onödigt?

Jojjo82 skrev 2010-03-26 14:39:01 följande:
    Och jag förstår inte hur man kan bli upprörd över hur någon annan väljer att utföra sin förlovning. Alla tycker, känner och fungerar på olika sätt och bara för att det finns en tradition att göra något på ett visst sätt, så behöver det inte betyda att man alltid måste göra det på just det sättet. Världen och människorna i den förändras och rimligen då också alla traditioner därtill.
  • Jojjo82

Jo, det är ju trist, men jag tror inte att de mår bättre av att höra att de egentligen blivit friade till (eftersom de är förlovade) när så kanske inte alls fallet är...

Aleta skrev 2010-03-26 14:42:23 följande:
    Det jag tycker är synd är att en hel massa tjejer går runt och mår dåligt för att de inte blir friade till!Är inte det onödigt?
  • Aleta

Varför inte?
    Då slipper de kanske att gå och våndas och tar tag i sina egna liv istället.

Jojjo82 skrev 2010-03-26 14:51:56 följande:
    Jo, det är ju trist, men jag tror inte att de mår bättre av att höra att de egentligen blivit friade till (eftersom de är förlovade) när så kanske inte alls fallet är...
  • Jojjo82

Tycker nog istället att en dialog med den förhoppningsvis blivande mannen kan vara på sin plats.
    Förstå mig rätt, jag tycker också att det är onödigt att tjejer går och väntar på ett frieri, när man kan göra det själv. Jag fattade det som att tråden handlade om att förlovning = frieri = giftemål och inte om att tjejer vill bli friade till.

Aleta skrev 2010-03-26 14:57:07 följande:
    Varför inte?Då slipper de kanske att gå och våndas och tar tag i sina egna liv istället.
Svar på tråden Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad