• Jessika81

Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad

Det är nog bara jag som som upprör mig så till den grad över detta fenomen...
    Om någon part har friat, dvs frågat om den andra vill gifta sig, då resulterar ju detta i en förlovning. Sen behöver man ju inte fria nån mer gång!
    Det är så många som redan är förlovade och så går de omkring och väntar på ett frieri!?
    Sen om det där gifermålet aldig blir av, det är ju en annan sak.
    Man kan ju också diskuterat sig fram till förlovningen, och ja, sorry, då blev det inget frieri!

• Svar på tråden Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad
  • Jessika81
    BlackWIngedAngel skrev 2010-03-26 22:39:46 följande:
    Det här känns i och för sig väldigt OT, men hur menar du med folk som skriver "dem"? Du menar att de använder detta på fel ställe då? För "dem" är ju ett lika användbart ord som "de", (vilket du dock inte satte citattecken runt) i andra sammanhang.Folk använder ju "de" i fall där det ska vara "dem" också så felet är väl snarare att de inte kan skilja på dem.Har en lärare i kommunikation som brukar säga att kan om man inte vet när man ska använda det ena eller det andra, så bör man använda "dom" istället. Det är inte helt rätt, men det är åtminstone mer rätt. ;)
    Självklart menar jag att jag stör mig när folk skriver "dem" om det ska vara "de"! (Och tvärtom såklart) Skriver man "dom" (fy vad jobbigt med alla dessa citattecken...) är det helt ok, särskilt i såna här informella forum
  • Casmel

F*n, jag hade skrivit långt o bra men helt plötsligt så uppdaterades sidan och allt jag skrivit försvann...men kort o koncist så skrev jag något i den här stilen...

Jag tänker då inte kalla min förlovning för kärleksringar, det kan ni kalla det om ni vill. Tycker det nästan är patetiskt, lever vi inte på 2000-talet liksom? Folk gifter sig på helt olika platser nu för tiden, med flera män under ett liv, skaffar barn med hur många män som helst, barnen får snart heta diskmaskin osv och jag får inte kalla min förlovning för förlovning...nä, då ska jag kalla det för kärleksringar...Var tog utvecklingen vägen i denna frågan? :-P

• Lara C

Min kille friade, sedan dess är vi förlovade, och i samma stund blev det bestämt att vi ska gifta oss.

Så tycker jag att det är. Att bara "förlova" sig för att säga att man ska leva ihop och,tja, då säger man väl det, inte att man förlovat sig. Byt gärna ringar och säg att det står för något annat, men en förlovning betyder att man börjar planera bröllop.

Och jag är inte emot bara samboskap eller annat, men förlovning = bröllop, inom överskådlig tid.

• Jessika81

Viss utveckling har skett! Kul med din text Aleta, här kommer en till (så ni får ett exempel till på utveckling)
    ??. Som regel gäller, att allt, som hör till förlovning och bröllop närmast rör den kvinnliga parten och skall bekostas av hennes familj. Det är nämligen efter hennes familjs standard, som dessa fester vid förlovning, bröllop m.m. skola firas. Kommer hon från en familj med mycket litet av denna världens goda, skall ?firningen? bli därefter, även om fästmannen är mycket förmögen, Detsamma gäller naturligtvis också i motsatt fall, om fästmöns föräldrar?.Fästmannen har ej med några blommor, när han kommer till middagen, blommor till fästmön har han sänt upp redan på morgonen. Däremot medtaga andra middagsgäster gärna blommor?? Hemligt förlovade behandlas kanske den närmaste släkten som eklatförlovade, men vänner kunna ej göra det.?
    Det är inte mina kursiveringar och fetstilsmarkeringar. Jag tog bort rätt mycket, det blir rätt tjatitgt :)

• aikidoaasa

Håller med trådstartaren... har själv skrivit liknande inlägg. Men tyvär får vi leva med att det är vi som får bli kallade gammalmodiga och att vi som tittar på innebörden i saker och ting är de som är konstiga...

"Jag vill göra som JAG vill!!!"... är den regel som gäller. Traditioner (oavsett om de är tio eller tusen år gamla) ska man strunta i.

Nu kommer jag inte att säga mer då det ändå slutar med att man blir "flamad"

• Jessika81

En sak är ju traditioner, en sak är etikettsböcker från 1933 och ytterligare en sak är betydelsen av att förlova sig. Tycker jag. Om man förlovar sig så är det med intentionen att gifta sig, kanske inte inom ett år precis, men inom en överskådlig framtid. Och att man gifter sig betyder att man vill leva ihop resten av livet. Har svårt för förlovning och giftermål light!

• Truly Madly Deeply

Nu har jag inte last hela traden fran start och nan kanske redan sagt detta (i sa fall ber jag om ursakt for upprepning), men jag tycker ideen med promise rings som de har har i USA ar en bra ide. Tjejen far en promise ring av killen som ett lofte att han ska fria -> forlovning (inkl. forlovningsring) och sa gifta sig senare. Tycker ordet promise ring kanns mer speciellt an tex. karleksringar. Bara en tanke...

• TheD

För mig är det självklart att man gifter sig närman har förlovat sig. Hade vi haft pengar så skulle vi ha gift oss ett år efter förlovningen precis som det ska vara -anser jag!!!!!

Nu har det gått 1 1/2 år..... Det är så mycket annat som händer och sker runt omkring plus att att vi vill ha ett riktigt bröllop, inte bara med bröllopsfika............

• Ezna

Bara en liten fråga..
    Om du nu anser att vi lever på 2000-talet med dess utveckling..
    Varför har du då gått och väntat på ett frieri?!
    Med dagens utveckling så hade väl du lika gärna kunnat fria tänkte jag..

Casmel skrev 2010-03-26 22:57:47 följande:
    Jag tänker då inte kalla min förlovning för kärleksringar, det kan ni kalla det om ni vill. Tycker det nästan är patetiskt, lever vi inte på 2000-talet liksom? Folk gifter sig på helt olika platser nu för tiden, med flera män under ett liv, skaffar barn med hur många män som helst, barnen får snart heta diskmaskin osv och jag får inte kalla min förlovning för förlovning...nä, då ska jag kalla det för kärleksringar...Var tog utvecklingen vägen i denna frågan? :-P
  • Casmel
    Ezna skrev 2010-03-27 12:05:05 följande:
    Bara en liten fråga..Om du nu anser att vi lever på 2000-talet med dess utveckling..Varför har du då gått och väntat på ett frieri?!Med dagens utveckling så hade väl du lika gärna kunnat fria tänkte jag..
    Det jag vill ha sagt är att alla gör på sitt sätt. Varför störa sig så mycket på vad andra kallar sina ringar osv. Jag måste ju inte fria bara för att vi lever på 2000-talet och jag behöver inte kalla min förlovning för kärleksringar bara för att vi inte lovade varandra precis i det ögonblicket att vi ska gifta oss i framtiden...eller hur!?!?
Svar på tråden Fråga om man vill gifta sig=frieri=man blir förlovad