Ninnis vännen, det är så jäkla typiskt dig. Att se en dipp som ett nederlag menar jag. Var inte så förbannat tävlingsinriktad mot dig själv och så hård! Det är du ju inte mot någon annan!
Jag menar att du håller inte på att försöka vinna något och kan därmed heller inte förlora. Du har valt en inställning och ett tankesätt för att hitta en hållar väg i vardagen. Det är ju skitbra. Men allvarligt, inte trodde du väl att det skulle innebära frånvaro av det tunga, det smärtsamma och det vanmäktiga? De jobbiga känslorna, de ensamma stunderna och alla gånger då själen sliter och river inombords och man är liten, ynklig, tröstlös och känner sig alldeles alldeles övergiven?
Och så är det ju återigen så att: det är när det känns så som vi verkligen är här!
Livet innehåller en hel del som känns längst längst in, och somligt har man med sig för alltid. Men det finns ju glädje mitt i det i en enda röra. Så låt alla känslorna finnas och ta en stund i taget.
Minns du den här:
"Solen som gick ner ikväll, den ska skina för dig kära.
Och fågelns frihet ska nog visa väg och det ska bli
mycket ljus och mycket värme, Tro och hopp det får du med dig. Många tårar, tunga stunder är jag rädd för att det blir."
Till dig från mig med särkild kärlek precis i hur du känner dig just nu.