• Daa

I regn och solsken, i vått och torrt, och allt däremellan

I glädje och sorg, i vardagens vedermödor och glädjeämnen finns vi till för varandra!

Läsning sker på egen risk, för vi viker inte för diskussioner om diverse kroppsvätskor, sexliv, sjukhus och övriga saker som skulle kunna anses vara smått privat.

Vi har gemensamt vår längtan efter barn, men efter många långa trådar hör vi också ihop i vänskap.

Förra tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3600713.html

• Svar på tråden I regn och solsken, i vått och torrt, och allt däremellan
  • Sonja68

Oh my God! Vad spännande Bruttan!!! Håller tummarna hårt, hårt, hårt att Grodans ankomst till världen blir fantastisk. Tar gärna några värkar också, för att avlasta dig Bruttan !!! Har ju vilat från barnafödande i snart 5 år

Kramar till alla som behöver. Extra varsamma kramar till Daa och Ninnis!

5-minutersmetoden körde jag med båda mina flickor och det gick bra faktiskt. De har iofs sovit i sina egna sängar även som bebisar, förutom när jag legat och ammat dem i sängen förstås och vi har somnat tillsammans. De har sovit först i vagga och sen i spjälsäng bredvid, så när de varit oroliga så har jag bara sträckt ut handen och strykt dem över magen, kinden, pannan eller nåt. Jag sov så himla dåligt när de låg alldeles intill mig, min man var dörädd att krossa dem om de låg mellan oss och jag var dörädd att de skulle ramla ner från sängen om de låg på min sida. Därför har de sovit i egna sängar.

Klart man blir alldeles kallsvettig och det är skitjobbigt när de skriker, men tredje natten har det där skriket inte längre varit så långvarit och högljutt.
    Har också sett till att de varit relativt "trötta" och mätta när jag lagt dem.

Men grundprincipen har varit: somna i egen säng. Om man däremot vaknar mitt i natten av mardrömmar eller annat, då är det helt okej att komma över till oss Även att somna när man har fredags/lördagsmys med mamma i mammas säng med "Körslaget" eller "Let's dance på Tv:n Då somnar oftast mamma först

Barn är olika. Så är det bara. Och föräldrar är också olika.
    Man får göra det som känns mest rätt för just ens egen familj.
    Min svägerska kan inte fatta att jag låtit mina ungar sova i egen säng, att jag lagt dem, sjungit en sång, läst aftonbön, pussat dem godnatt och GÅTT UT!! "Hur KAN du?!" Tja, det är den rutin de är van vid. Det underlättar när vi reser också. Vi kör den rutinen oavsett var vi är och de somnar lugnt inom fem minuter.
    Hon menar att barn ska absolut somna och sova med sina föräldrar åtminstone till de är fem år.
    Men fine, funkar det för dig, så gör så då, brukar jag säga. Men samtidigt gnäller hon och klagar för att hon har svårt att få ungarna att sova, att hon alltid, varje kväll måste natta dem i evigheter, och maken är sur för att de inte har något samliv, han sover dåligt osv.
    Så man får väl fundera ut något som kan funka för hela familjen.

• Sonja68

OJ! Där kom ditt inlägg Bruttan. Jag trodde du redan krystade

• Fjällbruttan

Blomman, du är inte ensam
    Första kvällen med 5-minutermetoden vrålade Iza i två timmar och somnade livrädd och utmattad, andra kvällen grät hon i en kvart tills hon kräktes, då slutade jag med skiten Iza somnade i vår säng, hårt omhållen för att hon skulle komma till ro, sov mellan oss ibland och ibland i egen säng... Men nu sover hon själv
    Moa somnade på samma sätt, men behövde bli buffad i rumpan ibland på nätterna, även hon sov hos mig ibland.
    Saga har alltid sovit själv, maken lägger sig utan pardon på mig ibland utan att märka det så jag vågar inte ha en bebis i sängen...
    Men hon har legat "lindad" i en filt och så i vagga.. som jag kunnat vicka på i sömnen mer eller mindre och så har Saga just flyttat till eget rum...2,5 år gammal

Men, alla tjejerna oavsett storlek och ålder landar fortfarande i vår säng på helgmornar och myser

en kompis som hade samma problem som du Fru Bygg tog in sin vagn och sövde om lilla M genom att köra henne i vagn, även lilla M ville ha trångt och om bonat.. 

Blomman, min passionsblomma har två nya knoppar

Daa, kramar om och skönt att ni kan krama varandra, öven om ni är deppiga ihop så finns ni ju där ihop också!

Ninnis, skönt att det var en "snabb-dipp" och hoppas den inte kommer tilllbaka när du är ensam, men för säkerhets skull lämnar jag en kasse med kramar att ta av vid behov!

Lanovia, hur i jösse namn ska vi kunna glömma dig? Skönt att du haft en underbar vecka med ledighet i hop... langtar nästan tills maj då säsongen är över hör, inga turister i våra stugor och maken kan vara LEDIG och ingen ringer

Bebisar som ålar är så gulliga!! Heja lilla E
    Förstår även busans frustration, vi hade hala golv så Iza kom ingenstan... hon började rulla runt i stället och tog sig rullande som en korv till allt hon ville riva ner  

• Sonja68

Oj, skrek så hon spydde ! Nä, mina har inte skrikit mer än lite sådär trött/förorättad-skrik. Och då inte mer än 20-30 min. Jag har gått in och stoppat om, pussat, pratat lugnt var femte min. Dörren har varit öppen och de har sett mig gå omkring i rummet bredvid. Men som jag sa, alla barn är olika.

• passionsblomman

Usch ja, min son skrek så han blev blå och det var det klart värsta jag varit med om förutom när han försvann och var borta i en halvtimme, men det kom ju senare....
    Åh jag mådde så fruktansvärt dåligt av den där grejen. jag får fortfarande ångest över att jag utsatte honom för det där.

Sedan ammade jag ju väligt väldigt länge. Det var en stir del i tt somna för honom. han somnade alltså i famnen och bars in i sin säng ganska ofta. Eller var iallafall väldigt dåsig efter kvällsmålet. Han tog aldrig välling för övrigt.

Men en regel hade vi som var helig hemma-INTE gå och lägga sig bredvid barnet! Jag var tvärbestämd på det. Jag hade jobbat som avlösare åt barn som man var tvungen att ligga bredvid. med den självklara följden att man JÄMT somnade själv bredvid ungen. jag vägrade ha en sambo som somnaede och sedan inte kom ut mer den kvällen, eller få min egen nattsömn uppfuckad av at först somna på kvällen och sedna inte kunna sova på natten.

Så hos oss har det varit hålla handen och sitta bredvid en liten stund, sjunga sång och sådär. Lite olika hur länge beroende på status på barnet. Men sedan har han kommit över till oss på natten och det gjorde han länge även efter att amningen väl var över. Men det var ett synnerligen enkelt sätt att få lite längre sovtid på morgonen att han kom över, tuttade och somnade om....

Nu ber han ofta "kan du inte sitta här med mig en stund" och då tänker jag, ja, hur många år till kommer han att vilja det? Klart jag kan....

• Fjällbruttan

Sonja68 skrev 2010-04-12 15:39:36 följande:
    Oj, skrek så hon spydde ! Nä, mina har inte skrikit mer än lite sådär trött/förorättad-skrik. Och då inte mer än 20-30 min. Jag har gått in och stoppat om, pussat, pratat lugnt var femte min. Dörren har varit öppen och de har sett mig gå omkring i rummet bredvid. Men som jag sa, alla barn är olika.

Ja, hade det funkat hade jag gärnat kört etoden, men skrika tills de kräks, då är jag inte med! Däremot så har jag haft en fåtölj och en svag läslampa när de blivit lite äldre och suttit utanför deras rum och så har det varit godnatt.
    När jag skilde mig vart det ohållbart att tillbringa flera timmar med nattning av barn så då blev det saga, välling, godnatt, mamma finns nere och så stod tv:n på så de hörde mig på nedervåningen, sen sov de tryggt-
    Nattlampa lyser i alla rum fortfarande utom äldsta dotterns, det går jag inte och olcokar ur hörlurar och stänger av musik innan jag lägger mig

• Leksi

Nämen oj, här har man inte varit inloggad på helgen och så har det gått och blivit barn!!!

SUPERSTORT GRATTIS ANKAN!!! Välkommen lillankan! En liten pojke... Och på självaste BF också! Väntar med spänning på alla detaljer. Underbart att allt gick vägen. Hoppas ni är hemma & mår bra, och att ni kan njuta av den första tiden med er bebis. De största grattiskramar till hela familjen!!

• Leksi

Blommis, länken fungerar inte för mig, men jag tror inte jag vill läsa...

• Leksi

Bruttan så spännande att veta att Grodan förmodligen är här imorgon eller på onsdag! Wiiiihiiii!! Gud så coolt!! Håller tummarna för att allt ska gå bra och grattis i förskott på födelsedagen!

Det känns ju starkt att vårt lilla pyre kommer att komma sist. Förvärk, sammandragning - vad är det? Känner absolut ingenting åt det hållet. Det ända som hänt den senaste veckan är att jag fått sjukt mycket värre foglossning och har jätteont när jag går. I övrigt är allt som vanligt så det känns som jag säkert kommer gå långt över tiden...

Svar på tråden I regn och solsken, i vått och torrt, och allt däremellan