Jaha, det här kunde jag skrivit alldeles själv...
jag förstår precis vad du menar!
Vi kom fram till att det är viktigt att veta VARFÖR man är öppen. Om det tex är så att vi får en miljon frågor om varför vi köpte ett så stort hus för bara tre pers, så tycker jag det är enklast och lika bra att säga till nästan alla,att "vi hoppas fortfarande på att få förmånene att bli fler men har fått lära oss attddet är inget man väljer själv alltid och barn beställs inte på postorder. Men för vår del får gärna hela sagohuset bli fullt av barn. Blir det inte så får vi väl stå ut med att vara tre"
Man kan ju välja i vilken grad man vill prata om hur jobbigt detta är. I mitt läge räcker det att meddela folk att jobb inte har så stort fokus då barnkarusellen är i full gång. Det stoppar allla karriärsfrågorna och alla råd om vad jag borde skaffa för jobb. Det gör också att folk fattar att man kanske har det lite jobbigt. Då är det skönt jämfört med att hitta på en massa andra vaga svar om allting.
Sedan är jag såpass nufiken och intresserad av andras liv och blir glad när grannfrun öppet berättar om sin barnresa och tycker inte det gör något att vi pratar om så privata saker. Men jag har ju hjärtat på kragen också.
Jag brukar för övrigt säga "ursäkta om du fick veta en massa du inte ville nu" fast oftast verkar folk tycka det är intressant med lite mer "riktiga" samtal.
När det gäller tex mina svärisar gäller det att inte berätta med ett behov av en massa stöd och uppmuntrande ord. De är helt handikappade när det gäller att prata om riktiga saker. Dem berättar jag för för att de gottkan veta vad som egentligen pågår och kanske då låta bli att tjata om oväsentligheter som att vi borde tilläggsisolera eller vad som helst...
Sonens fröken har jag berättat för för att vi ju måste ta med oss honom upp när det är dags. Alltså behöver han ledigt med mycket kort varsel.
Mamma och pappa berättar jag för så att de ska be till Gud om hjälp och nåd och tröst. För att de delar min tro och då är det skönt att de är med mig i tankarna.
Mina vänner berättar jag för för att jag skulle bli galen ifall de bar omkring på så stora saker ensamma och inte sa något. Jag vill ju veta hur de har det!
Ninnnis skrev 2010-03-10 13:01:21 följande:
Jag är en öppen person rent generellt. Dessutom pratar jag gärna, mycket och fort, ibland utan att tänka innan. Jag har lätt för att prata om både lättsamma och jobbiga saker. Däremot vill jag ju inte fläka ut mitt innersta till vem som helst, vilket jag säkert hade kunnat göra om jag var obetänksam. Dessutom är det faktiskt inte alla som VILL höra. Man vill ju inte heller uppfattas som själcentrerad. Öppenhjärtlig men med ett lyhört filter, kanske