• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • Sebastiána
    wedding1 skrev 2010-01-29 13:49:17 följande:
    Gnistra mera skrev 2010-01-27 15:31:33 följande:Det absolut behöver inte vara svart spöke, slöja kan se väldigt finnt ut och kan vara i olika färger. Ser inga problem att bjuda henne, du kan ju inte veta om någon av gäster ska se annorlunda ut, plötsligt blev någon hippi...insida som räknas.
    insidan som räknas... men det är ju lite av problemet. "Insidan" vill gifta bort dottern med en man som hon inte vill ha. "Insidan" tycker också att inga andra män än shiamuslimska pakistanier duger.
  • Gnistra mera
    Sebastiána skrev 2010-01-29 13:31:45 följande:
    Gnistra mera: det kan hända att du skrivit det tidigare i tråden, men vad säger dina föräldrar/övrig släkt?
    Mamma säger att om det stör mig så mycket skall jag inte bjuda dem men inte heller några av deras gemesamma vänner för att de inte skall känna sig utanför.

Pappa tycker att jag behöver stå ut helt enkelt. Pappa har varit god vän men hennes man sen de var småpojkar och han tycker att det skulle vara jätte skämmigt om jag gjorde någon markering.

Vi har alltid umgåts med muslimer som har haft en "normal" insällning enligt oss. Men vi och våra vänner har också alltid varit jätte noga med att hålla religion utanför vår vänskap. Lite udda, jag vet men det har varit det tysta villkoren för att vänskapen skall fungera. Aldrig prata religion.

Alla är nog väldigt medvetna om att vi har alla jätte olika uppfattningar om tro och därför har ämnet unvikts i över 30-40 år...

Så om jag nu plötsligt skulle komma med mina uppfattningar slöjor till dem kan det slå slint helt och hållet.

För övrigt har min pappa varit så stolt över att "hans lilla flicka" skall gifta sig så han har sagt till mannen i denna familj att de måste komma.

Ha - problemet kanske är löst för mig om vad jag skall göra - skall tydligen inte göra något. Det gick precis upp för mig att farsan har ju redan bjudit dem. Att ta tillbaka pappas verbala inbjudan är nog ingen bra ide....
  • anne på grönkulla

Ja absolut! Och det krångliga då är ju att för att ha en jämlik värderingsdiskussion mellan två individer som respekterar varann så måste man lyssna på argument för också, inte bara ge sina egna mot. Tänk, man kanske t o m lär sig nåt eller får ett bredare perspektiv?

shakynose skrev 2010-01-29 13:25:59 följande:
    Nej, men så länge de hävdar att de gör det av egen fri vilja så måste man väl kunna kritisera deras val, om man nu tycker att det de gör av egen fri vilja är helt uppåt väggarna fel?
  • Eva72

Gör det något om hon bär en "slöja" el vad det nu är? Hon har säkert någon fin som passar till bröllop. Rätt säker på att det är samma gamla vanliga vän som du kännt i många år. Fråga henne hur det kommer sig att hon nu bär slöja, kanske väldigt viktigt för henne. Tror nog dina gäster kommer att förstå, vi är ju alla olika. Du kanske också ska bära brudslöja eller?
    Känns bara som en värdslig sak att oroa sig över, finns så mycket annat som ska funka en bröllopsdag. lycka till i alla fall och du prata med henne

• Sebastiána
    Eva72 skrev 2010-01-29 14:12:29 följande:
    Gör det något om hon bär en "slöja" el vad det nu är? Hon har säkert någon fin som passar till bröllop. Rätt säker på att det är samma gamla vanliga vän som du kännt i många år. Fråga henne hur det kommer sig att hon nu bär slöja, kanske väldigt viktigt för henne. Tror nog dina gäster kommer att förstå, vi är ju alla olika. Du kanske också ska bära brudslöja eller?Känns bara som en värdslig sak att oroa sig över, finns så mycket annat som ska funka en bröllopsdag. lycka till i alla fall och du prata med henne
    Jag föreslår att du läser igenom tråden lite närmare
  • shakynose

anne pÃ¥ grönkulla skrev 2010-01-29 14:06:18 följande:

Ja absolut! Och det krångliga då är ju att för att ha en jämlik värderingsdiskussion mellan två individer som respekterar varann så måste man lyssna på argument för också, inte bara ge sina egna mot. Tänk, man kanske t o m lär sig nåt eller får ett bredare perspektiv?
    Och om man efter en lång tid av lyssnande faktiskt tar ställning (antingen för eller emot) utifrån de argument man har hört, är det då inte helt okej att man står för den? Och t.ex. väljer att inte ingå i sammanhang där de motsatta värderingarna hyllas? Att man visar att man inte håller med innebär inte att man inte respekterar den andres rätt att tycka som den gör.
  • anne på grönkulla

Självklart.

Och igen, den rätten gäller ju alla parter inblandade. Som tur är har vi ett samhälle där allas rättigheter ska skyddas och respekteras. Visst blir det krångligt när de kan synas gå på tvärs med varandra. Då får respekten för medmänniskor och liberalismens tradition av att skydda även rätten att uttrycka åsikter som är motsatta mina egna komma till heders igen, hoppas jag.

• Sebastiána

TS. För husfridens skull kanske du ska bjuda henne, men sätt henne långt ifrån honnörsbordet och om du inte vill se en symbol som slöjan på bröllopsbilderna kanske hon inte behöver vara med på så många i alla fall?

• Gnistra mera

Alla vi förstår rätten om att skyddas och respekteras.
    Men man har ju knappast någon "rätt" till att vara en gäst vi ett bröllop. Och inte heller är det någon "rätt" om att alla skall umgås med en. Utan det får var och ta ställning till efter eget tycke.

anne på grönkulla skrev 2010-01-29 14:23:40 följande:

Självklart. Och igen, den rätten gäller ju alla parter inblandade. Som tur är har vi ett samhälle där allas rättigheter ska skyddas och respekteras. Visst blir det krångligt när de kan synas gå på tvärs med varandra. Då får respekten för medmänniskor och liberalismens tradition av att skydda även rätten att uttrycka åsikter som är motsatta mina egna komma till heders igen, hoppas jag.
  • wedding1

Gnistra mera skrev 2010-01-29 14:44:13 följande:

Alla vi förstår rätten om att skyddas och respekteras. Men man har ju knappast någon "rätt" till att vara en gäst vi ett bröllop. Och inte heller är det någon "rätt" om att alla skall umgås med en. Utan det får var och ta ställning till efter eget tycke.anne på grönkulla skrev 2010-01-29 14:23:40 följande:
    Då skulle du inte diskutera detta på nättet , tycker jag..
    Tänk om hon råkar att lässa detta?!
Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.