• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • Sebastiána
    Märta81 skrev 2010-01-27 20:40:32 följande:
    Smygrasism, fel uttryck av mig, ska vara vardagsrasism. Vardagsrasism är bland annat att inte acceptera andras val. Vill hon bära slöja är det upp till henne, det är inget att ifrågasätta. När du pratar om hur andra gäster ska reagera på slöjan och att det kommer se konstigt ut på fotografierna... herregud! Det är vardagsrasism, det är läskigkt, skrämmande att människor ens kan resonera så idag. Jag struntar i bakgrundshistorien, om mamman som utpressar sin dotter. Det har faktist inte med saken att göra. Kärnan i det hela ligger i att du inte accepterar eller står ut med ngn som bär slöja, och att alla andra är så förståååendeeee.
    Jag tycker att det är lika mycket rasism att inte acceptera andra än shiamuslimska män!!!
  • Gnistra mera
    Steinhammersfru skrev 2010-01-28 09:27:45 följande:
    Du har precis gett svar på din egen fråga när du skriver:"Precis som jag inte vill beblanda mig i svartkladda djävlusdyrkare vill jag heller inte beblanda mig med slöjabärande muslimer."Eftersom du inte vill beblanda dig med slöjbärande muslimer så bjud henne inte!!Gnistra mera skrev 2010-01-27 23:11:20 följande:
    Jag skrev också lite längre ner att det hade varit en självklar lösning om det handlade om någon annan indivd. Just i hennes fall vet jag inte hur jag skall hantera det - eftersom jag har gillat henne sen jag var barn och att hennes man har varit en av pappas goda vänner nästan dubbelt så länge som jag har funnits till.
    Mitt beslut skulle eventuellt även påverka deras vänskap och jag vet inte om jag är villig att skapa den konfikten i samband med mitt bröllop.

Det känns inte som att jag själv kan prata med henne om detta pga att hon och hennes man är egentligen mina föräldras vänner.

Min mammas råd till problemet var att om jag störde mig så mycket att jag skulle skippa bjuda alla deras vänner, så skulle inte de känna sig utanför. Men det känner jag mig också osäker om.

Pappa tycker att jag får stå ut helt enkelt. Suck.
  • Sebastiána

anne på grönkulla skrev 2010-01-28 04:24:03 följande:

Man kan naturligtvis välja vilka man vill bjuda på sitt bröllop och vila åsikter dem man umgås med får ha - det står var och en fritt. Frågan är vad man uppnår med det i slöj-fallet, mer än att man får visa upp sina egna höga principer och slippa se det man ogillar så man kan låtsas att det inte finns. Uppnår man förändring?Och vad gäller lagförslaget så tycker jag det är helt bisarrt att staten ska ha åsikter om vad vuxna har för kläder. Om vi uppfattar en grupp som förtryckt, ska vi förbjuda dem då? Blir de mindre förtryckta av det, eller får vi istället en grupp som blir ännu mer isolerad, som inte ens kan gå till doktorn, åka tunnelbana eller gå i skolan? Jaha, vad har vi då uppnått?
    Jag anser att burka är lika mycket ett klädesplagg som en elektronisk fotboja är ett smycke...
  • Aleta

Jag tycker inte att det är OK att t ex en förskolelärare har på sig burka, niqab eller skidmask.

Kolla in den här videon från Youtube, efter en stund kommer en intervju med en kvinna i burka som uttalar dödshot mot Lars Vilks. Det kanske är lättare att göra sådant om man gömmer sig under ett skynke?

Det är ju uppenbarligen lättare att använda våld och kasta sten om man har skidmask under demonstrationer, så varför inte?

anne på grönkulla skrev 2010-01-28 04:24:03 följande:

Man kan naturligtvis välja vilka man vill bjuda på sitt bröllop och vila åsikter dem man umgås med får ha - det står var och en fritt. Frågan är vad man uppnår med det i slöj-fallet, mer än att man får visa upp sina egna höga principer och slippa se det man ogillar så man kan låtsas att det inte finns. Uppnår man förändring?Och vad gäller lagförslaget så tycker jag det är helt bisarrt att staten ska ha åsikter om vad vuxna har för kläder. Om vi uppfattar en grupp som förtryckt, ska vi förbjuda dem då? Blir de mindre förtryckta av det, eller får vi istället en grupp som blir ännu mer isolerad, som inte ens kan gå till doktorn, åka tunnelbana eller gå i skolan? Jaha, vad har vi då uppnått?
  • Lelay

Jag tror att man måste separera två olika delar av denna fråga.

1. TS tycker att slöjor kommer se konstigt ut inför andra gäster och att hon är orolig för hur bilderna kommer bli.

Denna synpunkt tycker jag är inte bara är smygrasitiskt, utan oerhört osympatiskt och egocentriskt. Gästerna är inte dina accessoarer, du kan inte bestämma hur de ser ut och vad de har på sig (förutom att sätta en klädkod, vilket en slöja lätt passar in i alla. Dessutom är klädkoden till för att gästerna ska känna sig bekväma och veta vilken typ av kläder andra gäster kommer ha, inte för att de ska matcha dig och ditt bröllop). Det finns icke-religösa personer som har sjalar runt håret, skulle du neka en cancer-sjuk gäst att ha sjal för att hon tappat allt hår? Skulle det också se konstigt ut på bilderna?

2. TS har politiska och moraliska åsikter om vad slöjan står för. Jag anser att dessa åsikter är helt ok, och om man har tänkt igenom ett sånt ställningstagande ordentligt så har man all rätt i världen att ta beslut om att inte bjuda gäster vars livsval man ogillar. Men i detta fall har TS samma dilemma som ALLA med gästlistor har, ska man bjuda folk för att hålla föräldrar/vänner glada och nöjda och inte skapa några konflikter? Eller ska man enbart bjuda folk som man själv verkligen gillar och accepterar deras liv och sätt att leva? Det här är inget beslut som är riktat mot slöjor, muslimer eller invandrare, jag har läst samma debatter här inne i forumen om alkoholiserade släktningar, män till vänninor som är våldsamma, nya partners till föräldrar som är otrevliga osv.

Jag tror att TS måste först bestämma sig vilket av dessa två anledningar är den absolut ärligaste orsaken varför hon inte vill bjuda gästen. Är det nummer 1 så tycker jag synd om henne och skulle uppmuntra henne att skaffa lite nya värderingar i livet. Är det nummer 2 så måste hon tänka igenom konsekvenserna av att inte bjuda gästen (hur viktigt är det att dina föräldrar är glada och nöjda osv) och bestämma om de konsekvenser är värda att ta för att stå fast vid ditt ställningstagande.

Lycka till

• Gnistra mera

Visste ni att:

7% av kommunikation sker genom "Verbal kommunikation". Dvs orden man säger/skriver.

38% av kommunikationen sker igenom "Hur man säger något". Dvs. Tonläge, röst, dialekt, hastighet.

55% kommunikation sker igenom kroppspråk. Detta inkluderar gester, ansiktsuttryck, ögonkontakt osv.

Anna på grönkulla och Märta81:

Hur tror ni att det blir när en person bär slöja över ansiktet??

Om ni hade/har barn skulle ni vilja att de skulle undervisas av någon som döljer sitt ansikte?

Skulle ni vilja att er läkare bär slöja? Skulle ni ha förtroende för någon ni inte ens kunde se?

Är det rätt att de med slöja kan titta ut på vem de vill men tillåter inte andra att göra detsamma?

Är det säkert att folk kan röra sig helt anonymt och inte bli identifierade om det skulle behövas?

Känns det rätt i dagens samhälle där kvinnmoförtryck och terrordåd är del av vardagen?

Jag vet vilken ställning jag tar och är öppen med det. Blir så trött på hycklandet jag ser folk som utåt skall vara så förstående mot allt och alla - bara det inte berör dem själva eller deras familjer...

• sun moon

Nu är detta ett specialfall pga att du känner henne sedan länge och att hon tog på sig slöjan pga utpressning mot sin dotter.

Men min första reaktion när jag läste tråden var att detta var det värsta jag har hört på länge, inte bjuda någon pga att hon bär slöja och fotona blir fula? Slöja ser man ju nästan varje dag. Pratade med mina barn om slöjor för ett tag sedan och de ser inget konstigt i att någon bär slöja. Alltså den vanliga huvudduken.

Burka och de andra heltäckande dräkterna är det ju annorlunda med mest pga att vi nästan aldrig ser dessa i sverige.

Men jag måste tillägga att jag gillar inte symbolen som dessa slöjor/dräkter ger, men det är upp till var och en att välja om man vill bära dessa själv. Självklart finns det vissa yrken som de är olämpliga och vissa har nämts i tråden.

• Pingstdagen2010

Gnistra mera skrev 2010-01-27 12:21:13 följande:

Hej,Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man. Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???
    Om jag gick på ett bröllop där någon bar slöja så skulle jag inte tycka att det var konstigt. Jag tror inte att dina gäster kommer att reagera negativt på slöjan. Man är van vid att se kvinnor med slöjor och det är inget man reflekterar särskilt mycket över längre. Gästerna kommer att vara fokuserade på er och inte på kvinnan med slöjan. Jag tycker att du ska bjuda henne eftersom du tycker om henne.
  • Sebastiána
    Lelay skrev 2010-01-28 11:05:41 följande:
    Jag tror att man måste separera två olika delar av denna fråga.1. TS tycker att slöjor kommer se konstigt ut inför andra gäster och att hon är orolig för hur bilderna kommer bli. Denna synpunkt tycker jag är inte bara är smygrasitiskt, utan oerhört osympatiskt och egocentriskt. Gästerna är inte dina accessoarer, du kan inte bestämma hur de ser ut och vad de har på sig (förutom att sätta en klädkod, vilket en slöja lätt passar in i alla. Dessutom är klädkoden till för att gästerna ska känna sig bekväma och veta vilken typ av kläder andra gäster kommer ha, inte för att de ska matcha dig och ditt bröllop). Det finns icke-religösa personer som har sjalar runt håret, skulle du neka en cancer-sjuk gäst att ha sjal för att hon tappat allt hår? Skulle det också se konstigt ut på bilderna? 2. TS har politiska och moraliska åsikter om vad slöjan står för. Jag anser att dessa åsikter är helt ok, och om man har tänkt igenom ett sånt ställningstagande ordentligt så har man all rätt i världen att ta beslut om att inte bjuda gäster vars livsval man ogillar. Men i detta fall har TS samma dilemma som ALLA med gästlistor har, ska man bjuda folk för att hålla föräldrar/vänner glada och nöjda och inte skapa några konflikter? Eller ska man enbart bjuda folk som man själv verkligen gillar och accepterar deras liv och sätt att leva? Det här är inget beslut som är riktat mot slöjor, muslimer eller invandrare, jag har läst samma debatter här inne i forumen om alkoholiserade släktningar, män till vänninor som är våldsamma, nya partners till föräldrar som är otrevliga osv.Jag tror att TS måste först bestämma sig vilket av dessa två anledningar är den absolut ärligaste orsaken varför hon inte vill bjuda gästen. Är det nummer 1 så tycker jag synd om henne och skulle uppmuntra henne att skaffa lite nya värderingar i livet. Är det nummer 2 så måste hon tänka igenom konsekvenserna av att inte bjuda gästen (hur viktigt är det att dina föräldrar är glada och nöjda osv) och bestämma om de konsekvenser är värda att ta för att stå fast vid ditt ställningstagande. Lycka till
    Klok analys!

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.