• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • say yes

men, TS, bär hon burka, chador, nidjab (eller vad det nu heter), huvudslöja (vet inte vad det heter) eller abbaya? Ganska stor skillnad tycker jag men de är alla slöjor. På många arbetsplatser finns det ju huvudslöja. Kan tycka det är lite konstigt då huvudslöja finns runt oss i vardagen 2010. Kan tänka mig att det inte är så roligt att sitta brevid någon i burka men skulle acceptera människan ändå, det är hennes val att dölja sin kropp på det sättet och bara hon accepterar andra religioner och människor så som vi ser på hennes tycker jag det är ok.

• Sebastiána

say yes skrev 2010-01-28 11:46:03 följande:

men, TS, bär hon burka, chador, nidjab (eller vad det nu heter), huvudslöja (vet inte vad det heter) eller abbaya? Ganska stor skillnad tycker jag men de är alla slöjor. På många arbetsplatser finns det ju huvudslöja. Kan tycka det är lite konstigt då huvudslöja finns runt oss i vardagen 2010. Kan tänka mig att det inte är så roligt att sitta brevid någon i burka men skulle acceptera människan ändå, det är hennes val att dölja sin kropp på det sättet och bara hon accepterar andra religioner och människor så som vi ser på hennes tycker jag det är ok.
    Men hon respekterar ju inte andras religioner utan vill tvunget att dottern gifter sig med en shiamuslimsk pakistanier.
  • shakynose
    Lelay skrev 2010-01-28 11:05:41 följande:
    Jag tror att man måste separera två olika delar av denna fråga.1. TS tycker att slöjor kommer se konstigt ut inför andra gäster och att hon är orolig för hur bilderna kommer bli. Denna synpunkt tycker jag är inte bara är smygrasitiskt, utan oerhört osympatiskt och egocentriskt. Gästerna är inte dina accessoarer, du kan inte bestämma hur de ser ut och vad de har på sig (förutom att sätta en klädkod, vilket en slöja lätt passar in i alla. Dessutom är klädkoden till för att gästerna ska känna sig bekväma och veta vilken typ av kläder andra gäster kommer ha, inte för att de ska matcha dig och ditt bröllop). Det finns icke-religösa personer som har sjalar runt håret, skulle du neka en cancer-sjuk gäst att ha sjal för att hon tappat allt hår? Skulle det också se konstigt ut på bilderna? 2. TS har politiska och moraliska åsikter om vad slöjan står för. Jag anser att dessa åsikter är helt ok, och om man har tänkt igenom ett sånt ställningstagande ordentligt så har man all rätt i världen att ta beslut om att inte bjuda gäster vars livsval man ogillar. Men i detta fall har TS samma dilemma som ALLA med gästlistor har, ska man bjuda folk för att hålla föräldrar/vänner glada och nöjda och inte skapa några konflikter? Eller ska man enbart bjuda folk som man själv verkligen gillar och accepterar deras liv och sätt att leva? Det här är inget beslut som är riktat mot slöjor, muslimer eller invandrare, jag har läst samma debatter här inne i forumen om alkoholiserade släktningar, män till vänninor som är våldsamma, nya partners till föräldrar som är otrevliga osv.Jag tror att TS måste först bestämma sig vilket av dessa två anledningar är den absolut ärligaste orsaken varför hon inte vill bjuda gästen. Är det nummer 1 så tycker jag synd om henne och skulle uppmuntra henne att skaffa lite nya värderingar i livet. Är det nummer 2 så måste hon tänka igenom konsekvenserna av att inte bjuda gästen (hur viktigt är det att dina föräldrar är glada och nöjda osv) och bestämma om de konsekvenser är värda att ta för att stå fast vid ditt ställningstagande. Lycka till
    Jag tycker att det är en ganska ytlig analys du ger i punkt 1, och jag tycker inte att de självklart måste separeras heller.

För TS så står slöjan för en massa negativa värderingar och handlingar, t.ex. mammans försök att kontrollera sin dotter men också det strukturella förtrycket av kvinnor som sker i islams namn. Jag har full förståelse för att hon inte vill påminnas om det varje gång hon tittar på sina bröllopsfoton, och att det är ett av skälen till att inte bjuda denna kvinna. Jag skulle undvika att fotograferas vid en byst av stalin eller en Ku Klux Klan medlem av samma skäl.

För övrigt vill jag tillägga att: Slöjan är inte ett uttryck för etnicitet (därför kan det per definition inte handla om rasism att vilja undvika "slöjbärare") utan ett uttryck för egna personliga värderingar och åsikter (åtminstone är det oftast så i Sverige iaf). Om man väljer att bära sina åsikter synliga för alla så får man ju acceptera att de som inte delar dessa kommer att visa det lika tydligt och ta avstånd ifrån dig. Friheterna och rättigheterna till åsikter gäller nämligen alla och inte bara religiösa. Tack och lov!
  • say yes

ok, läste nu att hon håller på med utpressning mot dottern. känns inte speciellt sympatiskt.

• shakynose
    Chris24 skrev 2010-01-28 09:23:52 följande:
    tack! Har det gått igenom än? Det va ju som sagt bara förslag?jag har lite svårt och se att det går igenom i just Frankrike, där finns också många olika kulturer och många muslimer. Vad säger man då om man förbjuder det?Det är inte alla som bär det för att dem är nedtryckta heller.
    Det är nog ändå fler i Frankrike som är för ett förbud mot religiösa symboler i det offentliga. De har ju som sagt haft ett förbud mot religiösa symboler i skolan i sex år nu, och det är något som de flesta fransmän är positiva till som jag förstått det.

Även den som frivilligt väljer att bära slöja, visar att hon underkastar sig religiösa regler som endast gäller kvinnor. Det är fullt förståeligt att detta är provocerande för många av oss som kämpar för jämställdhet och lika rättigheter. Bara för att klargöra: Jag är definitivt inte förespråkare av några inskränkningar av yttrandefriheten, och jag vill inte ha ett generellt förbud mot några symboler alls. Däremot kan jag förstå att man vill kunna kommunicera ordentligt med sina arbetskamrater, och slippa religiösa statements som går emot ens egna värderingar på sina bröllopsfoton.
  • Märta81

Hmm, det här har ju verkligen eskalerat, men det är bra, sånt här ska diskuteras. Eftersom Glittra mera vänder sig till mig vad gäller brister i kommunikation i och med att man bär slöja så får jag lov göra ett litet inlägg.

Jag skulle knappasta ha problem med att låta mina barn undervisas av ngn i slöja, precis som jag inte skulle ha något problem med att bli undersökt av en läkare som bär slöja. Sen har jag väldigt svårt, som jag redan sagt, att generalisera genom att anse att alla kvinnor som bär slöja är förtryckta och bära slöja är synonymt med terrordåd.

Hyckleri kallar jag knappast min åsikt. Varje människa har rätt att göra sina egna val, mänskliga rättigheter kallas det. Det är livsfarligt att generalisera på det här sättet. Usch och fy, skrämmande. Jaja, nu lämnar jag den här diskussionen för att gå in och hålla föreläsning om just mänskliga rättigheter. Passande va? Tjingeling

• Astro

Jag läser den här tråden och får ingen ordning alls. Att inte bjuda på grund av att slöja skulle se illa ut känns ju nördigt.

Men om man vill göra ett ställnigstagande mot vad slöjan står för i det här fallet, ja, då är det ju upp till TS.

Själv ser jag inga större problem med den vanliga huvudslöjan, tycker den är vacker på sitt eget sätt. Att däremot täcka hela ansiktet tycker jag är fel av rent sociala skäl, det blir svårare att kommunicera och man kan inte identifiera personen ifråga om det skulle behövas.

Någon undrade vad kyrkan säger om slöja, och då kan jag berätta att i bibeln finner vi följande: Kor 1, 11:4-7 : En man som ber eller profeterar med något på huvudet drar skam över sitt huvud. Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller raka av håret, måste hon ha någon huvudbonad. En man behöver ju inte ha något på huvudet, eftersom han är en avbild och avglans av Gud.

Tolkning av detta finns att läsa här: www.svenskakyrkan.se/default.aspx

Spännande eller hur, det finns alltså även i kristendomen att vi egentligen borde bära slöja, men det beror ju på att bibeln skrevs när kvinnans ställning var så mycket lägre än idag att den snarast låg begravd hundratals mil under skalan.

Nånstans handlar det här inte om religion, i varje fall tror jag inte att Gud bryr sig ett vitten om vad jag har på huvudet. Däremot handlar det om att i vissa fall underkasta kvinnan förtryck, och i andra fall att kvinnan själv väljer att täcka sitt huvud som en religiös gest. Oavsett vilket så är det inget vi kan förbjuda utan att gå till botten med de fall där det är ett uttryck för förtryck, annars förtrycker även vi de kvinnor som gör valet självständigt.

Oj, det här blev snurrigt....

• Emmz

När jag läser dina inlägg så blir jag inte speciellt förvånad. Det är väldigt vanligt att tissel och tassel utan direkt kommunikation med de människor det berör leder till att man bildar sig en uppfattning som kanske inte helt stämmer med verkligheten. Om din oro handlar om att dottern i familjen skulle utsättas för religiösa påtryckningar från sin familj och därmed fara illa så är din trådstart ytterst olyckligt formulerad, för det nämner du inte där.

Är den information du fått omkring dottern och eventuella önskningar från hennes familj om att hon ska gifta sig med en muslimsk man, information som du fått genom dina föräldrar? Om så är fallet är den informationen också filtrerad genom dina föräldrars "glasögon" och färgad av deras värderingar.

Om du som du säger, tycker jätte mycket om henne som person, så tala med henne!! Var nyfiken, fråga, försöka att förstå varför hon har gjort valet att bära slöja. Kommunikation är nyckeln till all förståelse!! Inte har hon väl gått och blivit någon helt annan för att hon väljer att bära slöja?

Jag är inte själv religiös, men tycker att det är en bra utgångpunkt att försöka inkludera istället för att exkludera.
    Du borde prova att tala med en feminisktisk, slöjbärande muslimsk kvinna och jag lovar dig att hon har argument som får dig att tappa brallorna. Fast det kan du ju inte veta, om du inte tar den diskussionen.

• Lelay

Oj. Jämförde du precis bärande av en sjal runt huvudet med massmördare som Stalin och Ku Klux Klan? Herregud, jag blir helt mörkrädd.

shakynose skrev 2010-01-28 11:50:49 följande:
    J Jag skulle undvika att fotograferas vid en byst av stalin eller en Ku Klux Klan medlem av samma skäl.
  • shakynose
    Lelay skrev 2010-01-28 13:36:35 följande:
    Oj. Jämförde du precis bärande av en sjal runt huvudet med massmördare som Stalin och Ku Klux Klan? Herregud, jag blir helt mörkrädd.
    Ja det gjorde jag. Bu!

För TS så representerar slöjan något som hon uppfattar som ondska, eller i alla fall något som hon vill ta avstånd från. Inget konstigt med jämförelsen, alltså. Men jag vet att folk gillar att bli skrämda för ingenting...
Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.