Lelay skrev 2010-01-28 11:05:41 följande:
Jag tror att man måste separera två olika delar av denna fråga.1. TS tycker att slöjor kommer se konstigt ut inför andra gäster och att hon är orolig för hur bilderna kommer bli. Denna synpunkt tycker jag är inte bara är smygrasitiskt, utan oerhört osympatiskt och egocentriskt. Gästerna är inte dina accessoarer, du kan inte bestämma hur de ser ut och vad de har på sig (förutom att sätta en klädkod, vilket en slöja lätt passar in i alla. Dessutom är klädkoden till för att gästerna ska känna sig bekväma och veta vilken typ av kläder andra gäster kommer ha, inte för att de ska matcha dig och ditt bröllop). Det finns icke-religösa personer som har sjalar runt håret, skulle du neka en cancer-sjuk gäst att ha sjal för att hon tappat allt hår? Skulle det också se konstigt ut på bilderna? 2. TS har politiska och moraliska åsikter om vad slöjan står för. Jag anser att dessa åsikter är helt ok, och om man har tänkt igenom ett sånt ställningstagande ordentligt så har man all rätt i världen att ta beslut om att inte bjuda gäster vars livsval man ogillar. Men i detta fall har TS samma dilemma som ALLA med gästlistor har, ska man bjuda folk för att hålla föräldrar/vänner glada och nöjda och inte skapa några konflikter? Eller ska man enbart bjuda folk som man själv verkligen gillar och accepterar deras liv och sätt att leva? Det här är inget beslut som är riktat mot slöjor, muslimer eller invandrare, jag har läst samma debatter här inne i forumen om alkoholiserade släktningar, män till vänninor som är våldsamma, nya partners till föräldrar som är otrevliga osv.Jag tror att TS måste först bestämma sig vilket av dessa två anledningar är den absolut ärligaste orsaken varför hon inte vill bjuda gästen. Är det nummer 1 så tycker jag synd om henne och skulle uppmuntra henne att skaffa lite nya värderingar i livet. Är det nummer 2 så måste hon tänka igenom konsekvenserna av att inte bjuda gästen (hur viktigt är det att dina föräldrar är glada och nöjda osv) och bestämma om de konsekvenser är värda att ta för att stå fast vid ditt ställningstagande. Lycka till
Jag tycker att det är en ganska ytlig analys du ger i punkt 1, och jag tycker inte att de självklart måste separeras heller.
För TS så står slöjan för en massa negativa värderingar och handlingar, t.ex. mammans försök att kontrollera sin dotter men också det strukturella förtrycket av kvinnor som sker i islams namn. Jag har full förståelse för att hon inte vill påminnas om det varje gång hon tittar på sina bröllopsfoton, och att det är ett av skälen till att inte bjuda denna kvinna. Jag skulle undvika att fotograferas vid en byst av stalin eller en Ku Klux Klan medlem av samma skäl.
För övrigt vill jag tillägga att: Slöjan är inte ett uttryck för etnicitet (därför kan det per definition inte handla om rasism att vilja undvika "slöjbärare") utan ett uttryck för egna personliga värderingar och åsikter (åtminstone är det oftast så i Sverige iaf). Om man väljer att bära sina åsikter synliga för alla så får man ju acceptera att de som inte delar dessa kommer att visa det lika tydligt och ta avstånd ifrån dig. Friheterna och rättigheterna till åsikter gäller nämligen alla och inte bara religiösa. Tack och lov!