• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • wedding1

Gnistra mera skrev 2010-01-29 14:05:34 följande:

..För övrigt har min pappa varit så stolt över att "hans lilla flicka" skall gifta sig så han har sagt till mannen i denna familj att de måste komma.Ha - problemet kanske är löst för mig om vad jag skall göra - skall tydligen inte göra något. Det gick precis upp för mig att farsan har ju redan bjudit dem. Att ta tillbaka pappas verbala inbjudan är nog ingen bra ide....
    Jooo, men då är det inte mycket att gjora åt. Tänk inte om detta utan koncentrera sig på den roligaste.
  • Gnistra mera

??? Va?

Jag skrev detta på nätet så jag kunde få ta del av hur ni andra resonerar.
    Det är knappast så jag skickar henne länken och berättar att det handlar om henne.

wedding1 skrev 2010-01-29 16:33:55 följande:
    Då skulle du inte diskutera detta på nättet , tycker jag..Tänk om hon råkar att lässa detta?!
  • Gnistra mera

Jo det är väl så.

wedding1 skrev 2010-01-29 16:38:36 följande:
    Gnistra mera skrev 2010-01-29 14:05:34 följande:
    Jooo, men då är det inte mycket att gjora åt. Tänk inte om detta utan koncentrera sig på den roligaste.
  • FelizLane

Alltså detta är larvigt. Är det din vän borde du respektera henne oavsett om hon väljer att bära slöja eller inte.

• Gnistra mera

Det som är löjligt är att du antagligen inte har läst hela tråden när du kommer med din kommentar...

FelizLane skrev 2010-01-29 16:45:00 följande:
    Alltså detta är larvigt. Är det din vän borde du respektera henne oavsett om hon väljer att bära slöja eller inte.
  • Aleta

Då kanske hon får lite att tänka på angående att gifta bort sin dotter, hoppas särskilt att hon ser min länk till varken hora eller kuvad.

wedding1 skrev 2010-01-29 16:33:55 följande:
    Gnistra mera skrev 2010-01-29 14:44:13 följande:Då skulle du inte diskutera detta på nättet , tycker jag..Tänk om hon råkar att lässa detta?!
  • Chris24

Alltså, det är ganska enkelt och du har svarat på din fråga tycker jag.

Antigen bjuder du henne och "håller tyst" just nu om hur du tycker egentligen om hennes sätt och agera mot sin dotter och rasismen från hennes sida som du och många andra här inne tycker.

ELLER,

bjuder du INTE henne och står för konsekvenserna av hur det kan gå, om dem ens nämer nåt. Om dem nu gör det, om dem säger nåt till din pappa tex som är en god vän och har som du säger, bjudit dem verbalt, så får du stå för vad som kan hända efter ditt val. Han kanske tom. blir småsur eller säger nåt om att du inte bjöd dem men igen, det får du ju stå för isf för det är valet du gör isf.

Religion är nåt som kommer finnas med i våra liv och har funnits med så länge, nog kommer det finnas med i våra barns liv också men det kommer också alltid finnas folk som använder religion av fel skäl och biblen/koranen tolkas på fel sätt pga människorna. Det är bara så tyvärr. Sen får man inte glömma att alla inte är likadana heller.

Jag håller helt med dig ang just att hon försöker få sin dotter och gifta sig emot hennes vilja, det är HELT FEL. Det är för jävligt rent ut sagt och det ska inte ske. Det är hemskt och jag avskyr det totalt. Min kusin går ju tyvärr igenom samma sak just nu och jag kan inte göra så mycket åt det hur mycket jag och mamma försöker prata vett med henne..

Men, jag håller inte med dig ang slöjan och att den ska förstöra dina bilder eller se ut som spöket laban, där tycker jag du tänker fel faktiskt. Om hon har på sig den av egen vilja eller inte, det är inte din sak och lägga dig i mer än och lyssna på henne om du nu vill fråga henne om varför hon har på sig den.
    Om du inte bjuder henne, så är det mest för det hela med hennes dotter eller?

• Chris24

Jo, jag är kristen men min kusin har en kristen mamma och muslimsk pappa, dem är skilda och hon bor med honom mer än sin mamma, därför är hon mer åt hans håll och religion..

• wedding1
    Aleta skrev 2010-01-29 17:13:36 följande:
    Då kanske hon får lite att tänka på angående att gifta bort sin dotter, hoppas särskilt att hon ser min länk till varken hora eller kuvad.
    Vet inte, men själv brukar säga öppet till sina vänner sin osikt på saker o ting...det kanske inte all "släpper in" andras osikt men man kan väl prova och se vad som händer, eller så blir det motiv att skiljas åt.
  • mefageret

Jag har inte last nagra av inlaggen. Jag ar bara tvungen att medla hur pass oresonlig, fordomsfull och ytlig jag tycker att du framstar i ditt inlagg. Jag vet inte ens vart jag ska borja da jag aldrig hort nagot liknande svenskrelaterat inga-mussar-pa-brollopsfestenproblem. Jag menar, "och for att inte tala om hur det skulle se ut pa korten" What??!
    Och att de hittills skulle varit "normala"? Normala under vilka normer da? Majoriteten av muslimska kvinnor bar trots allt sloja.
    Om det ar sa pass viktigt for dig att inte ha med en tydligt muslimsk kvinna pa dina brollopskort sa ar du skyldig att beratta for henne varfor du tar tillbaka din inbjudan och sedan sta for konsekvenserna. Vilka sakert kommer vara en upphorande vanskap, med full forstaelsen for den andra parten. Det ar ganska tydligt att du inte bryr dig om din sa kallade "vaninna" over huvud taget.

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.