• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • Sebastiána

Vi kommer inte att bjuda några av föräldrarnas vänner på vårt bröllop, bara våra egna.

Efter att ha läst ditt sista inlägg förstår jag varför du inte vill bjuda henne. Det hade inte jag heller velat.

• shakynose

Om du vill ta avstånd ifrån en eller flera personer pga deras värderingar så skall du naturligtvis göra det! Om du känner att du godkänner deras värderingar genom att bjuda dem på bröllopet så kan jag förstå att du tvekar.

Men: Jag vet faktiskt inte om jag själv hade valt mitt eget bröllop som rätt tillfälle att markera min ståndpunkt gentemot någon eller någonting. FÖR MIG känns det som fel forum, så att säga. Jag hade hellre tagit upp diskussionen i ett annat sammanhang, och helst nu på direkten...

Lycka till hur du än väljer att göra!

• Steinhammersfru

Jag förstår att det måste kännas så där att ha en gäst med slöja om du är så emot slöjor. Samtidigt så måste man acceptera andras val här i livet, och kan du inte det så bjud henne inte.

Min pappa har utländsk härkomst. Och min farbrors fru har börjat bära slöja på äldre dagar (50+). Jag tyckte det var lite jobbigt eftersom jag inte uppfattat att dom varit så troende innan. Men så pratade jag med min kusin (deras dotter) som berättade för mig att hennes mamma bär slöja för att hon börjat tappa håret. Och då känner jag att jag inte kan lägga någon värdering i hennes val.

Tanken har slagit mig att några av våra gäster kanske kommer reagera tex dom som inte känner min familj så väl och även min m2b familj och släkt. Men helt ärligt, det SKITER jag i!! Min "faster" har betytt mycket för mig och alltid funnits i mitt liv så henne skulle jag försvara om jag så måste.
    Jag har väldigt svårt för när man dömer någon pga utseende innan man gett dom chansen att visa vem dom är.

• CeKe

Nu förstår jag också varför du tvekar, men jag tror inte heller att det egentligen har med slöjan att göra, utan hennes sätt att behandla sin dotter. Det du berättar om det tar även jag avstånd emot, däremot inte slöjan. Jag tycker det verkar som att hennes beteende har med kultur att göra, inte religion..

SVÅRT!

• Märta81

Smygrasism på högsta nivå. Herregud, det här samhället vi lever i skrämmer mig.

• Aleta

Vilket är smygrasisim?
    Att TS motsätter sig att mamman använder slöjan och religionen för att utpressa sin dotter till att gå med på ett arrangerat giftermål mot sin vilja?
    Eller är det att den där mamman bara accepterar shiamuslimska, pakistanska män som svärsöner, alla andra duger ej.

Det är inte så himla lätt och svart och vitt alltid.

Märta81 skrev 2010-01-27 20:18:51 följande:
    Smygrasism på högsta nivå. Herregud, det här samhället vi lever i skrämmer mig.
  • Märta81

Smygrasism, fel uttryck av mig, ska vara vardagsrasism. Vardagsrasism är bland annat att inte acceptera andras val. Vill hon bära slöja är det upp till henne, det är inget att ifrågasätta. När du pratar om hur andra gäster ska reagera på slöjan och att det kommer se konstigt ut på fotografierna... herregud! Det är vardagsrasism, det är läskigkt, skrämmande att människor ens kan resonera så idag. Jag struntar i bakgrundshistorien, om mamman som utpressar sin dotter. Det har faktist inte med saken att göra. Kärnan i det hela ligger i att du inte accepterar eller står ut med ngn som bär slöja, och att alla andra är så förståååendeeee.

• anne på grönkulla

Upplever dottern detta som ett problem? Vilken typ av stöd i relation till mammam skulle hon uppskatta isåfall? Vad hjälper - att isolera henne socialt så hon får vatten på sin kvarn om att svenskar är knäppa? Eller att inkludera henne i normala sammanhang? Vilka andra typer av kläder bör man förbjuda?

Sen håller jag med om att jag inte skulle se henne som självklar gäst, men det beror inte på slöjan i sig utan på andra saker (inte du i första hand som har en relation till henne, t ex).

O 2 fel blir knappast 1 rätt...

• Aleta

Men om mamman hade gått med i Hells Angels och absolut skulle ha på sin skinnpaj på bröllopet då?
    Ska man acceptera det med om det går emot ens principer?

Som sagt, ens vänner gör val man inte alltid håller med om. Oftast så bortser man från det eftersom man tycker om personen i fråga, men i vissa fall så kan man inte se förbi detta. Vad det nu är som blir för mycket är olika från individ till individ.
    Att någon har rätt till en religion innebär även att en annan har rätt att inte utsättas för religion, eller hur?
    (Eller Hells Agels, eller droger, eller fotboll för den delen.)

Märta81 skrev 2010-01-27 20:40:32 följande:
    Smygrasism, fel uttryck av mig, ska vara vardagsrasism. Vardagsrasism är bland annat att inte acceptera andras val. Vill hon bära slöja är det upp till henne, det är inget att ifrågasätta. När du pratar om hur andra gäster ska reagera på slöjan och att det kommer se konstigt ut på fotografierna... herregud! Det är vardagsrasism, det är läskigkt, skrämmande att människor ens kan resonera så idag. Jag struntar i bakgrundshistorien, om mamman som utpressar sin dotter. Det har faktist inte med saken att göra. Kärnan i det hela ligger i att du inte accepterar eller står ut med ngn som bär slöja, och att alla andra är så förståååendeeee.
  • Märta81

Men jag fattar inte hur du kan tycka dig utsättas för hennes religion genom att hon bär slöja. Hon skadar väl inte dig?

När det gäller hells angels, ja, det hade varit ohyfsat att klä sig i skinnpaj på ett bröllop om dresscoden är en annan. men jag tror faktist att det finns hells angelsmedlemmar som mycket väl kan läsa och förstå en dresscode och därmed skippa skinnpajen för en kväll.

Och utsättas för en religion, vad menar du? Vi har religionsfrihet vilket innebär att vi får fritt får lov att välja vad vi ka tro på, men detta innebär också att vi får lov att accceptera vad andra tror på.

Det jag blir skraj över är att du inte kan bortse från att hon bär slöja för att det inte stämmer överens med dina värderingar.
    Ska man skippa att bjuda personer som inte tycker likadant som en själv?

Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.