• Gnistra mera

Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.

Hej,

Jag har ett problem som jag behöver hantera och jag vet inte hur jag skall göra. Jag vill inte diskriminera nån men vet att risken finns att det kan tolkas så.

Jag har några gamla familje vänner som verkligen har varit jätte goda vänner till familjen i alla år. De är muslimer men har alltid varit normala och relativt liberala. Nu har frun bestämt sig för att börja bära slöja.
    För mig var det tidigare självklart att vi skulle bjuda dem, men tyvärr pga slöjan känner jag mig osäker nu. Jag tycker fortfarande om henne jätte mycket men tycker personligen inte om att umgås med folk som bär slöja eftersom jag tycker att det är fel och jag vill personligen hålla mitt avstånd då. Det får göra som de vill men jag stöttar inte det.
    Nu vet jag inte hur jag skall göra. Det kommer kännas jätte konstigt att ha en gäst med slöja på bröllopet och jag tror det kommer se väldigt konstigt ut inför de andra gästerna oxå...för att inte tala om hur bilderna blir...

Om jag inte bjuder dom vet jag inte hur det skall förklaras och jag vill heller inte såra dem. Dessutom skulle den sanna anledningen leda till att de blir ovänner med både mig, min blivande men även med min familj och mina föräldrar.

För övrigt har vi gäster från massa olika länder bakgrund och tro. Jag har själv utländsk härkomst men är kristen och skall gifta mig med en svensk man.

Jag står inte ut med slöjor. Vad gör jag???

• Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.
  • Gnistra mera

Många känslor och många åsikter. Ni ser alla har olika uppfattningar om saker och ting...

Jag säger inget om religionsfrihet. Det jag säger är jag själv väljer att hålla avstånd från vissa grupper. Precis som jag inte vill beblanda mig i svartkladda djävlusdyrkare vill jag heller inte beblanda mig med slöjabärande muslimer. Det är mitt val.

Jag ser så mycket dubbelmoral och kvinnoförtyck hos slöjbärande kvinnor att jag vill helt enkelt inte ha med dem att göra. Och dubbelmoralen från männens sida skall vi inte ens prata om. Precis som de får välja vad de skall ha på sig, har jag också valet att umgås eller inte med dem.

Det är inte smyrasism på något sätt utan jag tycker det är fel för mig helt enkelt. När jag dessutom förstår anledningen till slöjan i detta fall känns det hela ännu mer knäppt. Det används som ett makt medel. Vad är näst- om dottern inte gifter sig, blir det matvägran också då kanske??

Nej den enda anledningen jag tvekar är för att jag har haft jätte bra kontakt med henne tidigare och jag har gillat henne väldigt mycket. Och att det skulle påverka vänskapen mellan familjerna.

Hade det gällt någon annan slöjabärande kvinna hade valet varit självklar. De är inte välkommna! De får göra som de vill men jag vill inte ha med det att göra. Jag har ju också rätten att ta avstånd från det jag tycker är olämpligt.

För övrigt tycker jag att det nya beslutet i Frankrike om slöjor är jätte bra. Sverige har redan sagt att slöjor inte får bäras i klassrum- helt rätt tycker jag.

Det där med rättigheter gäller även för icke slöjbärare. Vi har rätten att sätta ner foten och säga nej när vi tycker att något är fel eller skadligt.

• Aleta

Bra sagt!

Det där med att skrika rasism tas ofta till när man inte får som man vill eftersom många blir rädda och viker sig då.
    Jag har t ex blivit kallad rasist för att jag inte skickade ut en jourkille att byta säkringar i en lägenhet en lördagkväll. Säkringar ska man byta själv, det är inget som man skickar en dyr jourreparatör på, men personen ifråga blev otrevlig och sa att det var för att jag var rasist. Gissa om jag blev arg. Han fick sig en utskällning som hette duga om att försöka skrämma sig till fördelar pga sin etnicitet. Förhoppningsvis lärde han sig att det inte var OK att göra så, men tyvärr så funkar det nog ofta eftersom den som anklagas blir rädd och genast vill visa att den inte är rasist genom att ge extra fördelar istället.

shakynose skrev 2010-01-27 23:07:26 följande:
    Religonsfrihet behöver inte med nödvändighet innebära att en troende skall ha obegränsade möjligheter att demonstrera sin tro i alla offentliga sammanhang. Man kan respektera att andra människor är fria att tro på vad de vill och klä sig hur de vill, men man är samtidigt fri att välja bort dem på grund av deras ställningstaganden. Om man nu inte håller med dem. Om någon jag kände helt plötsligt började dyrka Satan och vägrade att tvätta håret så skulle jag antagligen inte bjuda denne på mitt bröllop. Enbart på grund av den nyfunna spiritualiteten och det synliga uttrycket för den. Och ingen skulle väl kalla mig rasist för det? Eller?Religionsfrihet borde ju även innebära att man är fri att ta avstånd ifrån religion? Utan att bli anklagad för rasism?
  • Chris24

Har det nya beslutet i Frankrike gått igenom? jag trodde det var ett förslag som lades fram bara?

• MaddeåMats

Gnistra mera: stackars dig som sitter med ett så svårt beslut, jag har tyvärr inget bra råd att ge dig, men jag tycker du är modig som är så ärlig med vad du står för och tycker. De flesta skulle nog inte öppet våga erkänna dilemmat du står inför. Jag är säker på att du kommer på en bra lösning!
    Kramis

• shakynose

Rasist ja, det är ett sådant där morrord som gör att folk helt tappar vettet ibland. Tyvärr så inser jag att det är en enormt svår sits TS sitter i, och det är inte omöjligt att hon får höra det från fler håll om hon väljer att sätta ned foten...

Som jag sa tidigare så kanske inte bröllopet är rätt forum om man vill undvika konflikter i samband med detta festliga och glada tillfälle? Bara TS vet om det är värt att ta en eventuell konflikt (som tyvärr kan innebära en del anklagelser av slaget vi redan sett här) och jag önskar att det klarnar snart!

Aleta skrev 2010-01-27 23:19:37 följande:
    Bra sagt!Det där med att skrika rasism tas ofta till när man inte får som man vill eftersom många blir rädda och viker sig då. Jag har t ex blivit kallad rasist för att jag inte skickade ut en jourkille att byta säkringar i en lägenhet en lördagkväll. Säkringar ska man byta själv, det är inget som man skickar en dyr jourreparatör på, men personen ifråga blev otrevlig och sa att det var för att jag var rasist. Gissa om jag blev arg. Han fick sig en utskällning som hette duga om att försöka skrämma sig till fördelar pga sin etnicitet. Förhoppningsvis lärde han sig att det inte var OK att göra så, men tyvärr så funkar det nog ofta eftersom den som anklagas blir rädd och genast vill visa att den inte är rasist genom att ge extra fördelar istället.
  • shakynose
    Chris24 skrev 2010-01-27 23:25:54 följande:
    Har det nya beslutet i Frankrike gått igenom? jag trodde det var ett förslag som lades fram bara?
    Det gick igenom för sex år sedan! Quit livin´ in the past, girl!
  • anne på grönkulla

Man kan naturligtvis välja vilka man vill bjuda på sitt bröllop och vila åsikter dem man umgås med får ha - det står var och en fritt. Frågan är vad man uppnår med det i slöj-fallet, mer än att man får visa upp sina egna höga principer och slippa se det man ogillar så man kan låtsas att det inte finns. Uppnår man förändring?

Och vad gäller lagförslaget så tycker jag det är helt bisarrt att staten ska ha åsikter om vad vuxna har för kläder. Om vi uppfattar en grupp som förtryckt, ska vi förbjuda dem då? Blir de mindre förtryckta av det, eller får vi istället en grupp som blir ännu mer isolerad, som inte ens kan gå till doktorn, åka tunnelbana eller gå i skolan? Jaha, vad har vi då uppnått?

• Chris24
    Aleta skrev 2010-01-27 23:58:32 följande:
    Chris24 menar det här förslaget:www.dn.se/nyheter/varlden/debatt-om-slojor-sk...
    tack!
    Har det gått igenom än? Det va ju som sagt bara förslag?
    jag har lite svårt och se att det går igenom i just Frankrike, där finns också många olika kulturer och många muslimer. Vad säger man då om man förbjuder det?

Det är inte alla som bär det för att dem är nedtryckta heller.
  • Steinhammersfru

Du har precis gett svar på din egen fråga när du skriver:
    "Precis som jag inte vill beblanda mig i svartkladda djävlusdyrkare vill jag heller inte beblanda mig med slöjabärande muslimer."

Eftersom du inte vill beblanda dig med slöjbärande muslimer så bjud henne inte!!

Gnistra mera skrev 2010-01-27 23:11:20 följande:

Många känslor och många åsikter. Ni ser alla har olika uppfattningar om saker och ting...Jag säger inget om religionsfrihet. Det jag säger är jag själv väljer att hålla avstånd från vissa grupper. Precis som jag inte vill beblanda mig i svartkladda djävlusdyrkare vill jag heller inte beblanda mig med slöjabärande muslimer. Det är mitt val.Jag ser så mycket dubbelmoral och kvinnoförtyck hos slöjbärande kvinnor att jag vill helt enkelt inte ha med dem att göra. Och dubbelmoralen från männens sida skall vi inte ens prata om. Precis som de får välja vad de skall ha på sig, har jag också valet att umgås eller inte med dem.Det är inte smyrasism på något sätt utan jag tycker det är fel för mig helt enkelt. När jag dessutom förstår anledningen till slöjan i detta fall känns det hela ännu mer knäppt. Det används som ett makt medel. Vad är näst- om dottern inte gifter sig, blir det matvägran också då kanske??Nej den enda anledningen jag tvekar är för att jag har haft jätte bra kontakt med henne tidigare och jag har gillat henne väldigt mycket. Och att det skulle påverka vänskapen mellan familjerna.Hade det gällt någon annan slöjabärande kvinna hade valet varit självklar. De är inte välkommna! De får göra som de vill men jag vill inte ha med det att göra. Jag har ju också rätten att ta avstånd från det jag tycker är olämpligt.För övrigt tycker jag att det nya beslutet i Frankrike om slöjor är jätte bra. Sverige har redan sagt att slöjor inte får bäras i klassrum- helt rätt tycker jag. Det där med rättigheter gäller även för icke slöjbärare. Vi har rätten att sätta ner foten och säga nej när vi tycker att något är fel eller skadligt.
Svar på tråden Hjälp! Gäst som har börjat bärar slöja.