• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Lapinette

Fru E - tycker att 2 500 är en piss i den där floden med en massa S och P i det här sammanhanget.

• Lapinette

Vägen till ett barn (ur ett ekonomiskt perspektiv)

- IVF 49 000, 3 pack inkl. hemortsläkare
    - IVF medicin ca 2 000 kr/år
    - FET 8 500 kr/gång
    - örtmediciner ca 3000 kr/år
    - akupunktur 500 kr/gång varav minst 12 gånger à 6 000
    - inseminationer 400 kr på vardagar/800 kr på helg (och självfallet var vi alltid där på helgerna)
    - ÄL-tester ca 250 kr/paket
    - Gravtester ca 100 kr/paket (fast där förbrukar jag inte många)
    - adoptionskö ca 2 500 kr och sedan 2 500 kr per kalenderår
    - adoption ca 200 000 kr

• Lapinette

Fru E - jag hoppas verkligen att ni inte behöver stå i adoptionskö men OM ni en dag väljer det som alternativ kommer ni vara så oftanligt lyckliga över att ni ställde er i kö i år och inte om... kanske två år. Sen kan förstå om ni vill köra er IVF först (för så tänkte jag själv .. jag behövde misslyckas några gånger innan jag tog tag i det).

• nennesjuttioåtta

lapinette
    *dunkar huvudet i skrivbordet*
    Nej vad är det för tråkiga nyheter?!?! Usch, vad ledsamt!

• nennesjuttioåtta

mugglan

usch, ja det är verkligen en berg- och dalbana.

Lappis
    jag röstar för hund även om kön inte hade varit så lång. Nancy har varit ett lyckopiller för mig!

• Lapinette

Ja, jag skulle krama ihjäl den där hunden ... precis som jag gjorde när vi hade kaninen i en vecka i somras. Tror nog maken är rädd för att jag skulle ägna all tid och kärlek till hunden och ingen till honom. Nej, tyvärr reser vi för mycket för att ha en hund men jag skulle kunna tänka mig delad vårdnad med min mamma.

• viktualia

Nenne - JJ-kupa... hm det måste närma sig sådana där som kossor har över sina juver...gaaa

EA - dagens tips - betala csn månadsvis så minskar irritationen lite!!

AM - och jag joinar genast imperfekta mammaklubben och satsar på att våtservetter funkar. Hittills har inte Trollet blivit röd i rumpan. Och hittills är det bara hans pappa som badar honom - för det klarar inte hans mammas tassar... Tur att Trollet valt en sån stjärna till pappa!!!

Snorkis - spännade med RUL till veckan! Det blir så mycket mer konkret då!!

Snorkis igen - veckovis redovisning av era kostnader?!?!? maaaaj gaaad! en som var värre än vi... eller ehum... hela vår gemensamma ekonomi bokförs i ett fiktivt bolag av min seriösa make... så egentligen så har vi nog samma grej... hmmmm

Kyligt hemma - joorå! Vi bor ju också i hus och här är det väl runt 19 grader. Inte så kallt i och för sig, men i lägenheten vi bodde i innan var det närmast konstant 24 grader... GALET!! Här i huset har vi bergvärme som inte går att dra på hur som helst, men jag har fått maken till att höja några element för Trollets skull... lilla Trollet har för övrigt alltid mössa och filt runt sig, förutom vanliga kläder...

Mugglan - ååååå KRAAAAAAAAAM!!!

Lappis - nämen vilket trist besked i adoptionsprocessen!! *kramar om*

• nennesjuttioåtta

alltså jag vet inte vad jag ska skriva, för det känns så himla fissigt. Livet är banne mig orättvist!

• Lapinette

nenne - skriv vad som helst. Jag försöker komma till vett och sans igen. Maken försöker muntra upp mig och t o m frågat om vi ska titta på ett hus som jag har hittat.

• Liten med Mindre

Lappis o Mugglan - megakramar! Attans vad trist att det skiter sig gång på gång.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge