• Gemma

Konfettiregn

Din glamourdusch i grådasket.

Idag har vi varit hos veterinären höll jag på att säga, fast jag menade MVC. Där mätte, kämde och lyssnade vi på min saftiga julkula. Monstret satt bredvid på sängen och torkade bort gelé med allvarlig min (hon älskar ju att känna sig behövd). Sen gick vi iväg genom det fallande snöluddet till biblioteket där jag mest sträckte ut mig i en soffa medan miss M byggde pussel och såg till att de mindre barnen inte fick komma i närheten av "hennes" böcker.
    Nu har vi ätit lunch; i eftermiddag blir det fika på stan och kanske lite karusellåkande. Jag älskar de där klassiska djurkarusellerna!

Hur mår ni andra?

Kram, G

PS: Mitt julgodis smakar smaskens, både kolan och dajmen. Känner mig hur nöjd som helst med min insats.

• Svar på tråden Konfettiregn
  • förhoppningsis

Dewi Sri
    Grattis till bröllopet och frutiteln! Ser fram emot en längre version av ert bröllop att gotta mig åt senare.

Mlle M
    Trevligt att kunna följa med din man runt när han jobbar. Gillade Venedig, har iof bara varit där en gång, och det var dessutom många år sedan. Kommer ihåg att det var fruktansvärt hett och mycket turister men att jag gillade arkitekturen och känslan. Skulle gärna åka tillbaka.

Tycker att det är jättekul att Gemma och Fru Fräken faktiskt umgås "på riktigt" och inte bara via tråden, låter som att ni har så mysiga playdates.

Gemma
    Försöker förtvivlat komma på vad stället du bor på heter men det är kört. Barnflicka är vanligare än du tror, i vart fall i Sthlm och när barnen blir lite större. Jobbade på 6-års verksamhet under 1 termin efter gymnasiet, visserligen i ett bättre område men ändå. Väldigt många barn där hade barnflickor som hämtade dem, ingen tyckte att det var konstigt! Finns sidvis med annonser om att "barnflicka sökes" om man tittar på jobbannonser på AF osv.
    En mamma som får lite tid för sig själv blir nog en mer harmonisk mamma och det gynnar ju alla!
    Instämmer dessutom med Izunia, du som krystar borde i vart fall få en extra röst när det gäller barnets namn.

Sitter och äter frukost framför datorn som vanligt. Mjukstartade minst sagt på jobbet i torsdags-fredags genom att jobba hemifrån och ta låga promenader och dricka te. Snart ska jag med mannen till Kohlswa Herrgård, fick det i julklapp av honom. Jag har inte hört om stället alls innan och deras hemsida är inte så upplysande så det blir mycket som blir en överraskning. Mitt champagneintag har legat på 0 sen nyår tyvärr, känns lite konstigt och måste snart åtgärdas. Min väninna skämtade om att PR snart kommer ringa och undra om jag mår bra eller så...
    Mina naglar är just nu riktigt miserabla, tog bort nagellacket före frukost och har fortfarande färg kvar mot nagelbädden i kanterna, ser riktigt illa ut! Naglarna brukar jag måla i olika röda nyanser från oktober-mars därefter mer åt det rosa hållet.
    I julklapp fick jag en flaska Revlon som var mörkrödlila som jag har haft senaste dagarna men nu blir det nog Maybelline Forever strong i färgen Rouge Volcanique. Blir alltid lika imponerad av deras lack, sitter som berget, täcker jättebra så ett lager räcker, torkar jättefort och kostar verkligen inte något alls nästan. Att penseln är lättarbetad gör inte saken sämre direkt. Synd att det ska sluta tillverkas bara.

Låter som att alla har haft en bra jul och nyår men bra julklappar och god mat.

Trevlig helg på er!

• förhoppningsis

Hej igen!
    Åter i Stockholm efter ett besök uppåt Köping. -21 grader, strålande sol och snö som knirrade under fötterna, helt fantstiskt vackert. På tok för kallt för promenader bara tyvärr men utsikten avnjöts med besked genom fönstret. Haft en väldigt mysig trip med god mat, massage, vin, total avkoppling i någon av herrgårdens alla salonger, sovit under enorma dunbolster i riktigt stora sovrum i klassisk Herrgårdsstil. Vi behövde verkligen komma bort lite och umgås med varandra...

Hur har er helg varit?

• Lapinette

Gemma - Krugen var utsökt och för att vara säkra så öppnade vi även en annan favoritchampagne Diebolt Vallois för att riktigt kunna känna skillnaden.

förhoppning - jo tack helgen har varit bra. Igår låg vi vid poolen hela dagen. Tog ett break för att äta lite lunch i poolbaren och för att på eftermiddagen få thaimassage men annars låg vi mest och läste. Kvällen intogs i den lilla thaihyddan nr 2 på vägen utanför vårt hotell. Dagens fångst som bestod av white snapper i chili med ris och grönsaker. Så gott!

Som sagt, har haft en underbar vecka i det varma och vänliga Thailand. Det har faktiskt regnat varje dag men vad gjorde det för två brända europeer? Och jag har premiärdykt och hade sådan tur att jag under andra dyket fick simma med en sköldpadda.

Gemma - är det inte dags snart?! Hur mås det och vad blev det för namn som maken kommit på?

• förhoppningsis

Lapinette
    Å vad kul med dykningen, gillade du det? jag dyker så ofta jag kommer åt när det är varmare i vattnet och något att se, dvs inte i Sthlm. Dykningen ger ytterligare en dimension till semestern hävdar jag bestämt.

På tal om semester, de senaste åren till valborg har jag, mannen, min bror och hans sambo åkt på semester tillsammans. Förra året var vi på Island tex. I år åker vi på Kristi himmelsfärdshelgen istället för den ligger så bra ur ett ledighetsperspektiv. Var på middag där igår och pratade resmål, efter allt regn, snö och kyla på Island förra året så var vi eniga om att något varmt var att föredra. Vi pratade Rom, Nice, Lissabon osv men hamnade slutligen i - Dubai! Lite otippat faktiskt. Sååå tips och goda ideer på vad man kan se, göra, äta osv i Dubai emottages mycket tacksamt.

Nu blir det att masa mig iväg till jobbet, dunderförkyld.

• Gemma

Lapinette: Två flaskor champagne för att känna skillnaden - den var bra ;) Namnet kommer du få veta alldeles snart på facebook, det blir mannens alternativ för vi drog trots allt lott, men nu bråkar vi oupphörligen stavningen. Han vill ha det mer gammaldags alternativet som är helt omöjligt att uttala rätt på svenska, jag vill ha en moderniserad men tvivelsutan fransk stavning som går att uttala rätt överallt, för jag tycker synd om lillkillen som döms till ett liv av bokstaverande. Mannen är skitenvis! Och jag är minst lika envis! I det här fallet tänker jag helt ärligt på barnets bästa. Han är f.ö. beräknad att poppa ut i morgon men jag har inga känningar, för säkerhets skull har vi bokat in ett extra ultraljud privat nu på fredag för i Sverige börjar man inte kolla hur de mår förrän två veckor efter beräknat datum och det tycker vi känns lite sent. I Shanghai kollade dom fostervattennivåer etc från och med datumet, och sedan var tredje dag. Sånt är ju viktigt för bebisen kan inte kommunicera om det är nåt problem.

I helgen hade vi middag med goda vänner, vi ansträngde oss en hel del den här gången och det blev urgott och mycket, sen gjorde min mage kullerbyttor hela natten och jag sov knappt en blund, hängde mest med huvudet över toaletten. Igår mådde jag nästan lika illa och låg utsträckt i sängen större delen av dagen medan monstret hängde tvätt åt mig (yes, hon kan hjälpa till med det mesta när det kniper), tvättade sin leksakskossa helt själv i maskinen, hon ställde till och med om ratten till 30 grader fintvätt (fast det där var definitivt en lycklig slump, den stod på vittvätt 95 innan) samt serverade mig låtsasté ur låtsaskoppar och klappade mig bekymrat över håret. På eftermiddagen var jag tillräckligt kry för att kunna delta i vår Galette De Roi-tillställning, två par och sammanlagt tre barn var hitbjudna för att äta den traditionella kakan, dricka mousserande och prata bort eftermiddagen.
    Idag är det en vanlig dag av jobb och dagis. Har en lekdejt planerad i eftermiddag men jag funderar på att ställa in, känner mig fortfarande lite matt och dricker resorb.

Hur var era helger? Kram, G

• Gemma

förhoppningsis: Vi bor i Limhamn och det finns säkert en del barnflickor här, har dock aldrig hört talas om det. Det finns en barnflickeförmedling i stan vad jag vet, i Stockholm har ni kommit mycket längre med det mesta som gäller privata alternativ.

• Gemma

förhoppningsis: Er herrgårdshelg lät jättemysig! Längtar själv efter nåt liknande, även om det bara var en månad sedan för vår del. Man kan inte få nog av att bli bortskämd på det viset.

• Lapinette

Gemma - trist att du mått så dåligt men vilken härlig dotter du har som tar hand om sin mamma när hon är dålig. Inte illa!

Gällande namnet så tycker jag att du borde få bestämma stavningen eftersom maken drog vintslotten och fick bestämma namnet.

Önskar dig lycka till för jag förmodar att det kan nu hända när som helst!

• Mlle M

Gemma: Instämmer med Lapinette, ett stort lycka till för nästa gång du kommer med en uppdatering kanske den lille har dykt upp; med eller utan fransk stavning i namnet!

Min helg har varit bra men rätt intensiv, hade en sådan lust att bara vara hemma men vi var bjudna på födelsedagskalas till en av mannens bästa vänner som hade kalaset i Innsbruck två timmar bort. puh....det innebar ju att vi också var tvungna att bo över på hotell vilket ju kan vara mysigt ibland men nu kändes det bara jobbigt. Innan vi gick på festen åt vi en trevlig och god middag med ett annat par som också skulle dit; festen som sådan kändes väl inte som någon höjdar-tillställning men som sagt, det kändes ju mer som om vi åkte dit av plikt-känsla också. Trots det drack jag alldeles för mycket vin, sov dåligt hela natten och vakande redan kl 6 igår morse och låg och läste hotell-broschyren ni vet den som talar om var man kan köpa blommor och hur man ringer samtal till utlandet etc etc på tre olika språk då jag ABSOLUT inte kunde somna om. Vi kom hem igen strax efter lunch och jag spenderade sedan gårdagen med att sova något som jag vanligtvis brukar få oerhört dåligt samvete av att göra på dagtid. I morse reste mannen bort på jobb och imorgon reser jag till Nice för att möta upp vänner på tisdag och onsdag och på torsdag ansluter sig min mamma och på fredag mannen då vi skall på Monte Carlo Circus Festival. Det var min julklapp till mamma och pappa står för flygbiljetten så hoppas på uppehåll och några härliga dagar.

Förhoppnigsis: Kul att Ni gillade Kolsva Herrgård, jag har bl a varit där på bröllop och det var jättemysigt. Vill minnas att maten var jättegod, även om det börjar vara ett tag sedan jag var där.

Lapinette: Vad härligt med sol och värme!! Åååh, njut av värmen här i Europa är det ju förfärligt nu så ni har verkligen bra timing på er resa.

• Happyasahippo

Gemma: Vad jobbigt att du mar sa taskigt. Kan tänka mig att det känns sa där skojigt just nu i slutskedet. Härligt att du har din egen Florence Nightingale i alla fall. Kan dock inte lata bli att undra just hur pass liten kossan hade blivit om den fatt ett spin pa 95C.
    Grattis i efterskott förresten! Later som om du blivit ordentligt firad!
    Fattar för övrigt inte det där med den svenska sjukvardsinställningen vad gäller ultraljud och annat. Känns som om de är tämligen snala med sant i alla fall jämfört med utomlands. Haller tummarna för att det snart sätter i gang och att ni är överens om stavningen tills dess

Förhoppning: Vad härlig eran helg lät!
    Bäst pa Dubai verkar Mlle M vara. Hon tipsade mig mycket innan min jobbresa dit i november. Jag tyckte det var trevligt, men sag väl inte sa jättemycket da jag jobbade hela tiden. Generellt sett sa skulle jag säga att hotellen är mkt bra, vi var pa ett fantastiskt spa, at utsökt mat (Buddha Bar i Dubai Marina var jätteschysst), shoppade en del (du kan hitta Bloomingdales, Marks & Spencer och Galleries Lafayette i ett och samma mall, dvs Dubai Mall. Det var även där de hade detta gigantiska akvarium som jag var sa fascinerad av...) och var även pa den gamla guldmarknaden. En kväll var vi även pa ett jättemysigt omrade med massa sma restauranger och butiker nybyggt men i gammal stil (inget är äldre än 5-10 ar känns det som). Alla kör bil, men det finns shuttles överallt fran hotell till strand osv. Desert Safari är ocksa poppis men det hann vi inte med.

Lapinette: Välkommen i dykarskaran! Later som om du gillade det vilket glädjer en gammal diveguide. Dykning är min allra bästa grej fast jag gör som förhoppning och dyker bara där det är varmt och nagot att se! Later som ni har det mysigt i Thailand; njut!

Ego: Ater pa jobbet i dag och tittar ut genom fönstret pa ett snötäckt München. Det snöar oändligt mycket här men är sa där tyst och fint. Känns dock trevligt att vara inomhus just nu, även om jag gladeligen gärna haft semester ett par veckor till. Fick dessutom reda pa att vara bonusar är tämligen magra i ar vilket känns snopet da företaget gatt mkt bra i ar... Känns sa där lagom motiverande, men a andra sidan hyser jag stark tilltro till makens diskussioner med hans företag om eventuellt utlandsuppdrag till Singapore eller Australien i 2-3 ar. Haller tummarna sa de knakar?.

Pa tal om tummar sa är mina naglar fortfarande i skapligt skick sen min senaste New York mani, men nagellacket är numera neutralt da man helt enkelt inte hittar nagon som är duktig pa sant i München... Däremot har maken och jag bestämt oss för att satsa pa vart välbefinnande genom att förvandla vart nya gästrum till ett hemmagym genom att köpa en crosstrainer och dessutom en jättesöt liten tv som sällskap. Känns alldeles väldigt skojigt (sa här i början I alla fall) att använda den och det var nästan kul att ga upp extra tidigt I morse för att träna...

Förresten: jag behöver London tips! Hotel och restauranger! Har redan tänkt ga pa suveräna Asia de Cuba en kväll men vill gärna hitta nagot nytt att testa. Hotel gärna trendigt a la hip hotels

Nej nu ska jag nog arbeta en smula...

Svar på tråden Konfettiregn