• Gemma

Konfettiregn

Din glamourdusch i grådasket.

Idag har vi varit hos veterinären höll jag på att säga, fast jag menade MVC. Där mätte, kämde och lyssnade vi på min saftiga julkula. Monstret satt bredvid på sängen och torkade bort gelé med allvarlig min (hon älskar ju att känna sig behövd). Sen gick vi iväg genom det fallande snöluddet till biblioteket där jag mest sträckte ut mig i en soffa medan miss M byggde pussel och såg till att de mindre barnen inte fick komma i närheten av "hennes" böcker.
    Nu har vi ätit lunch; i eftermiddag blir det fika på stan och kanske lite karusellåkande. Jag älskar de där klassiska djurkarusellerna!

Hur mår ni andra?

Kram, G

PS: Mitt julgodis smakar smaskens, både kolan och dajmen. Känner mig hur nöjd som helst med min insats.

• Svar på tråden Konfettiregn
  • Gemma

Fru fräken: Jag ska fira nyår i LBD jag med... lång, bordeauxfärgad dress. Förra året var det en two-tone turkos sidentop med kort, svart kjol som följde med mig till festen i Frankrike.

Vilken färg blev din klänning? Låter fin!

• Izunia

äntligen.. undrade varför det var så dött...

• Happyasahippo

Halloj dar! Just landat fran min New York trip och blir alldeles yster av att se att bade Fru Fraken och Lapinette ska dit snart.Som fd New Yorker sa har jag massa tips som foljer nar jag ar nagot mindre utmattad. Lovar.

Resan har varit klart intensiv men framgangsrik pa manga satt. Workshopen gick suverant (gar ju igang pa positiv feedback ) och alla andra moten ocksa och jag hade anda tid over att traffa vanner och shoppa julklappar. Bodde pa mkt trevliga Soho Grand som ar schysst design hotel med (for NY) bra pris och oslagbart lage for en som bott i Nolita innan. Att mina moten var i Midtown och New Jersey innebar bara lite mera logistik men var klart vart det Men mest framgangsrikt av allt var dock det faktum att jag till slut kom hem igen. Det blev namligen rejal snostorm pa lordag eftermiddag och jag skulle ha flygit kl 21.35 men akte tidigare till JFK och log snallt och fragade om de hande ett sate kvar pa 17.45 flighten. Det hade dem och det var tur, for efter att ha suttit pa runway i 4 timmar (och akt tillbaka till gaten och de-iceat, tankat mm) sa var vi i princip sista flighten som lamnade JFK innan flygplatsen stangde. Landade saledes nu i formiddags och sag framemot att traffa mannen som skulle flyga in fran norra Tyskland dar han varit pa 40 arsfest. Jag sager skulle, for i norr ar det ocksa snostorm och han vet inte riktigt hur han ska komma hit da alla flyg ar installda. Funderade pa att hyra bil var det sista jag horde... Ar dock inte alltfor fortjust i tanken att han ska kora genom snostormiga Tyskland 6-7 timmar....

Meanwhile ska jag nu njuta av den fantastiska nya lyan genom att ta ett bad och lasa en harlig bok jag kopte i New York. Totalt bortskamd med andra ord!

Aterkommer. Ta hand om er!!

• Gemma

Snart jul! Och min födelsedag! Jag fyller ju år på julafton.
    Vi hade en härlig helg med långa promenader i snön och julfest i lördags, vi blev lite färre än vi trodde, ungefär tjugo stycken. Jag var helt förbluffad när alla hade gått och det var nästan lika rent och välstädat som innan de kommit. Folk hade städat, diskat och, eh, ätit rent bland alla fat med godis och hembakt bröd. Det var precis lagom lugnt och socialt så att man hade tid att prata med alla.
    På söndagen gick både mannen och jag och tränade, sen gick vi på årets sista simning med monstret, sen packade vi upp och ner kartonger.
    Igår åt vi ljuvlig hängmörad oxfilé med karljohansås! Det var väl det mest anmärkningsvärda som hände. Plus att mannen träffade hela tre byggmästare och diskuterade offerterna. Vi hade tänkt köra igång i januari.
    På kvällen packade jag in de sista julklapparna och skrev de sista rimmen. I morgon har vi ultraljud (tillväxt eftersom de tyckte han var lite liten... eh, 3,4 kilo är den beräknade födelsevikten så det håller jag väl inte riktigt med om...), sen bär det av mot mitt föräldrahem där vi ska stanna i uppåt en vecka. Där ska vi klä granen och sen... är det ju jul.
    Idag är monstrets sista dag på dagis för i år, hon hälsade den med sedvanlig butterhet, puttade hårdhänt undan Fru F:s lilla yrväder som rusade fram för att kramas och fick en tillsägelse av mig. Sen ville hon lägga det svåraste pusslet på hela dagis. Självhävdelsebehov, eh?
    Annars har hon varit jättegullig, engagerar sig med liv och lust i uppackandet av det som ska bli lillebrors prylar och pratar mycket om att han kommer snart och att han ska skratta när han får se henne.

Happy: Wow, ja det var onekligen på håret att du slapp fira jul ensam i New York... fast sämre ställen kan man ju bli strandsatt på. Och att softa i ett nyinrett lyxhem... jag förstår verkligen att du njuter så länge känslan sitter i.

Nu ska jag ringa UPS och fråga var i helsike mitt paket är. Och sen ska jag njuta någon väl vald påse ur min monstruöst stora Kusmi "best of"-box som jag specialimporterat till mig själv i julklapp.

Hur mår ni andra? Kram, G

• Gemma

God jul, förresten!

Här har det varit lugnt men ändå komplett med pulkaturer i skogen, julmat en masse, naturtrogen tomte (mannen, med sin teaterbakgrund lyckades han totallura monstret och nästan oss andra) plus många julklappar - och födelsedagspresenter! För min del blev det en härlig blandning av skötväskor (king size) och Hermes-scarves och rosa champagne; för monstrets del såklart en massa, massa skojiga leksaker, bland annat en helt bedårande liten prickig servis i metall från kusinerna. Så nu dricker man låtsaskaffe och låtsasté hela dagen lång.

Har precis avslutat en lång serie komalika dagar (nåja, jag har ju såklart jobbat och tränat precis varje dag utom julafton men ändå, relativt lugna) med att vara social. Det började i går kväll med middagsgäster och fortsatte idag med besök av min barndomsbästis, sedan många år tillbaka en av landets mest folkkära sångerskor. Vi är sååå olika hon och jag, hon hade också slafsat hos sina föräldrar i en hel vecka men var ändå uppklädd och sminkad till tänderna, medan jag... när jag slafsar då snackar vi träningsoverall och två centimeter långa buskage under vardera armen. Så kommer ju inte heller TV hem och gör hemma hos i tid och otid, i casa Gemma.
    Hon berättade i alla fall urkul historier om barnkalas där föräldrarna kommit och bara suttit i en rad i soffan och glott på henne, för i den lilla stad där de bor är hon en extra stor tilldragelse. Då och då hade någon tagit fram mobilen och gjort en liten hemmavideo.

När väninnan hade gått hem (eller rullat, hon ska föda tre dagar efter mig!) åkte vi iväg till en annan kompis för en lekdejt för vuxna och barn. På hemvägen köpte jag tre- och fyrakiloshantlar, det funkade urbra att komma i form i Shanghai genom att sätta den lilla i babysittern och köra hela gymprogrammet med fria vikter och jag planerar göra detsamma nu.

Nu tänkte jag jobba lite innan jag stupar i säng. I morgon blir det träning och lite shopping i stan för mannen och jag (mormor och morfar agerar barnvakter, härligt!); på tisdag åker vi hem och sen ska vi på allvar ta tag i bebisprylen för vi har liksom inte ens inrett sovrummet, än mindre den där omtalade väskan.

Hur har ni andra haft det? Kram, G

• Lapinette

Tittade in här vid jul för att önska alla en God Jul men så kom något ivägen och nu inser jag att jag aldrig postade meddelandet. Så God fortsättning på er!

Vi har precis kommit hem från Frankrike och jag är åter igen förkyld. Senast var när vi var i Berlin och jag börjar allvarligt tro att jag är antingen allergisk mot flygturer eller helt enkelt saknar Stockholm så mycket att immunförsvaret totalt kapsejsar. Jag som hade laddat denna vecka med en massa roliga träningspass får idag snällt boka av pumpklassen. Hoppas dock på mirakel så jag kan gå det underbara houseklassen imorgon.

I Frankrike åt vi en massa gott, drack självfallet goda viner och champagne samt busade med brorsbarnen. I lördags var vi dessutom och åt på vår favoritrestaurang. Satt där framför den stora öppna brasan och åt en trerätters meny som bestod av gåslever till förrätt, Rossini (som är biff med gåslever och tryffel) till varmrätt och till efterrätt en rykande het pomme et poire tatin. Mellan dessa rätter kom det även in små rätter och till kaffet/te (jag dricker inte kaffe) så fick vi kakor, lite macaronis och choklad. Jag trodde jag skulle spricka. Självfallet drack vi champagne som förrätt och sedan en underbart god Margaux. Kocken kommer alltid ut efter avslutad middag och hälsar och sedan blev det ett besök i deras underbara vinkällare.

Är nu hemma i fem dagar för att sedan åka till Thailand. Så tur i oturen hade jag nog min värsta förkylningsdag igår när vi reste hem men det blir en lönnfet och blek kanin som åker till Thailand. Hoppas på en rejäl make over den veckan jag är där .

• förhoppningsis

God Jul på er! och grattis på födelsedagen i efteskott Gemma.

Julen har varit skiftande för min del, men det har varit fantastiskt med all snö. Jobbade hårt på julkänslan före jul med Nötknäpparen på operan, julbord i skärgården, julfest på jobbet, mängder med glöggfester/mingel/coctails, julpyssel och julmusik i mängder men känslan kom inte riktigt. Min man är en riktig antijulfirare, tror vi har bråkat om allt från julpynt, julgran, julbak osv...

Åt middag med min bror och hans sambo i förrgår på en liten mysig Cubansk restaurang, inte lätt att hitta något som är öppet och inte serverar julbord. Igår var jag på namnsdagscoctail hos en kompis som är jättesjuk i cancer. Vi var ett par stycken som drack hinkvis med champagne, skojar inte, idag fick jag veta att vi tydligen hade snittat på 1 liter Pol Roger per person...

Idag blir det att jobba lite, har precis ätit mysfrukost i soffan med mannen framför sista avsnittet av scrubs.

Kul med resor både till Thailand och NY! Ser fram emot att få höra era berättelser sen. Var i Thailandgår resan??

• förhoppningsis

Lapinette
    Din framkrikemiddag lät väldigt fantastisk!

• Lapinette

förhoppning - den var god men med en analkande förkylning och magont (mens) så slår den inte vårt senaste besök där för drygt ett år sedan.

Och du fortsätter att dricka Pol Roger precis som det vore vatten . Vi har också druckit champagne varje dag nere i Frankrike men olika sorter hela tiden. På nyår blir det Krug för första gången för oss. Ska sitta hemma aldeles själva (också det för första gången) och då blir det enbart champagne hela kvällen.

• Happyasahippo

God Jul och grattis i efterskott Gemma!
    Skrev aven jag ett inlagg som forsvann for att saga god jul.

Vi ar precis tillbaka hemma Munchen efter 5 dagar hos mina foraldrar pa landet i metervis med sno och harligt julfirande med alla syskon. Ovanligt god familjefrid och harligt att traffa mina alskade foraldrar och fira jul en allra sista gang pa deras gard innan de flyttar. Lite vemodigt men en spannande ny fas for dem.

Apropa foraldrar sa ar makens pa ingaende fran norra Tyskland for 2 dagars besok. De blir vara forsta gaster och egentligen maste jag springa i vag och dammsuga snabbt...

Sa atervander snarast men ville bara onska Lapinette god battring, Gemma bra forberedelse, Forhoppning mera champagne och er alla harliga mellandagar!
    Kram

Svar på tråden Konfettiregn