God jul, förresten!
Här har det varit lugnt men ändå komplett med pulkaturer i skogen, julmat en masse, naturtrogen tomte (mannen, med sin teaterbakgrund lyckades han totallura monstret och nästan oss andra) plus många julklappar - och födelsedagspresenter! För min del blev det en härlig blandning av skötväskor (king size) och Hermes-scarves och rosa champagne; för monstrets del såklart en massa, massa skojiga leksaker, bland annat en helt bedårande liten prickig servis i metall från kusinerna. Så nu dricker man låtsaskaffe och låtsasté hela dagen lång.
Har precis avslutat en lång serie komalika dagar (nåja, jag har ju såklart jobbat och tränat precis varje dag utom julafton men ändå, relativt lugna) med att vara social. Det började i går kväll med middagsgäster och fortsatte idag med besök av min barndomsbästis, sedan många år tillbaka en av landets mest folkkära sångerskor. Vi är sååå olika hon och jag, hon hade också slafsat hos sina föräldrar i en hel vecka men var ändå uppklädd och sminkad till tänderna, medan jag... när jag slafsar då snackar vi träningsoverall och två centimeter långa buskage under vardera armen. Så kommer ju inte heller TV hem och gör hemma hos i tid och otid, i casa Gemma.
Hon berättade i alla fall urkul historier om barnkalas där föräldrarna kommit och bara suttit i en rad i soffan och glott på henne, för i den lilla stad där de bor är hon en extra stor tilldragelse. Då och då hade någon tagit fram mobilen och gjort en liten hemmavideo.
När väninnan hade gått hem (eller rullat, hon ska föda tre dagar efter mig!) åkte vi iväg till en annan kompis för en lekdejt för vuxna och barn. På hemvägen köpte jag tre- och fyrakiloshantlar, det funkade urbra att komma i form i Shanghai genom att sätta den lilla i babysittern och köra hela gymprogrammet med fria vikter och jag planerar göra detsamma nu.
Nu tänkte jag jobba lite innan jag stupar i säng. I morgon blir det träning och lite shopping i stan för mannen och jag (mormor och morfar agerar barnvakter, härligt!); på tisdag åker vi hem och sen ska vi på allvar ta tag i bebisprylen för vi har liksom inte ens inrett sovrummet, än mindre den där omtalade väskan.
Hur har ni andra haft det? Kram, G