• Martinaa

MAJ 2010 del 4

Tiden går och nu är det dags för vår fjärde tråd! Nummer tre hittar du här: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3534900-1.html

Här samlas alla maj-brudar och pratar, diskuterar, ältar och bollar idéer med varandra. Hjärtligt välkomna hit gamla som nya maj-brudar!

Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/datum.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

Så kom igen nu majbrudar så ska vi slå förra trådens rekord på nästan 1400 inlägg Och tänk, när denna tråden är slut så är det tre månader kvar till maj!

• Svar på tråden MAJ 2010 del 4
  • majsan801

Martinaa det är väl en bra formulering. Eg behöver du ju inte skriva att brudens syskonbarn kommer närvara det har inte folk med att göra. Det viktigaste är att inte andra tar med sina barn. Vi skriver kort och gott att denna dag firar vi med våra vuxna vänner. Dock kommer våra egna barn vara med självklart men det skriver vi inte ut. Eller det hade jag inte tänkt göra iaf.

• Martinaa

Tack för din åsikt Majsan. Vi grubblade länge innan vi bestämde hur vi skulle göra. Först tänkte vi låta alla barn komma, men det hade blivit 15 stycken! Sen beslutade vi att det inte blir några barn, men mina kära syskonbarn vill jag ju självklart har med där.
    Anledningen till att jag tog med den meningen var för att jag tänkte bara så inte folk skulle tänka typ "jaha, jag fick inte ta med mitt barn men här är barn ändå". De flesta vet väl i och för sig att det är mina syskonbarn, men ändå... Inga otydligheter då iaf! :)
    Vad säger ni andra? *velig*

• snuttfia

Jag menar vigselordning :) Vill ha texterna til psalmerna och sånt samlade så folk slipper sitta och leta. Sen kommer det troligtvis folk till kyrkan som inte kommer på festen sen och då får de också ett fint minne att ta hem. Det är ju inget som är speciellt dyrt heller, korten kostar 35 kr för 10 st så jag köper 4 paket, tror inte det blir mer än 40 som kommer. Sen skriver jag bara ut texten i skrivaren. Natursnöre att knyta med eller något tunnare band kostar inte heller många kronor.

Festprogrammet ska toastmadame göra, jag gör eventuellt framsidan bara hemma så att det passar temat. Inbjudningskorten är det inte mycket pyssel med om det blir bra som jag tänkt mig. För att vara en pysselmyra har jag lagt väldigt lite krut på påtrycksakerna. Fast nu kom jag på att jag kanske skulle klistra fast en meny i korten istället... Asch då, får fundera lite på det där... Ska iaf iväg och leta papper till inbjudningarna när jag hinner. När nu det ska bli, fattar inte att det är så lite tid kvar nu! det går ju skitfort helt plötsligt...

• moule

Hej på er Brudar!
    Nu har jag skickat ut våra inbjudningskort!
    Kunde inte vänta längre, hehe...

Bilder finns i galleriet för de nyfikna..

• Avalon75

Vi gör vigselprogram och festprogram i samma stil.
    Tjock svart A4-ark som viks på längden, sedan klistras smalare vitt papper på framsidan med vårt monogram, plats och dag. (ungefär så åtminstone...)
    Inuti blir det vanligt kopieringspapper.
    I vigselprogrammet kan man så följa gudstjänsten, vi skriver även ut psalmtexterna.
    På första sidan har vi också skrivit ihop en liten välkomnande text till alla som kommer.
    Tycker det blir trevligt för gästerna att få när de går in i kyrkan.

@a n n a:
    Er middagsidé är tipptopp!

• EmMagnus

Min klänning har kommit!!!
    Shit vilken konstig känsla nr expediten i affären ringde och sa att den var här nu. Har ju väntat på den i drygt 3 månader så det har varit så overkligt. Men nu blev det plötsligt väldigt verkligt!
    Min tärna och jag ska dit på torsdag och prova den, vet ju att den sitter som en smäck. Men sen ska de sy på en knapp så att man kan hänga upp släpet.
    Känner mig alldeles pirrig i hela kroppen!!!

Martinaa: Jag tycker att det låter fint, lagom på nått vis. Tycker inte att det är för mycket med att dina syskonbarn är med och jag förstår verkligen hur ni tänker.

Vi kommer göra vigselprogram också, mest av samma anledning som snuttfia. För att det kan komma gäster till kyrkan som inte är med på festen och för att jag tycker att det är finare med psalmer och allt där i än att alla sitter och prasslar med psalmböcker.
    Sen tycker jag att det är bra att veta vem som är vigselförättare, kantor, solister osv... KAnske är jag som är onormalt nyfiken när det gäller sånt

• EmMagnus

Riktigt snygga inbjudningskort, jag gillar verkligen din lösning på den praktiska informationen. Smart

moule skrev 2010-01-12 16:50:02 följande:
    Hej på er Brudar!Nu har jag skickat ut våra inbjudningskort! Kunde inte vänta längre, hehe... Bilder finns i galleriet för de nyfikna..
  • Martinaa

Moule:
    Supersnygga kort!
    Var inne och kikade på din blogg också, och du är ju skitduktig!! Hade du inte bott så långt bort så hade jag gärna anlitat dig som bröllopsfotograf.

På tal om fotograf så ska jag ta och ringa vår tilltänkta fotograf nu på en gång! Wish me luck! :)

• patrikoannika

Klart man måste ha ett vigselprogram (ett sådant blad som man får i kyrkan..), vårt ska ha samma framsida som festhäftet, fast allt är "bara" ett vanligt papper. Man vet ju inte hur många som kommer till kyrkan, det kan ju bli flera hundra. Så att sitta och vika papper och klistra på hjärtan som vi ska göra på festhäftet är INGET som jag kommer göra till vigselprogrammet. Det får duga med ett vanligt papper, men i samma stil. (momogram på, eller våra namn och datum och vad kyrkan heter..)

Vi började så smått att tänka på bordsplaceringen eftersom vi tror (och hoppas) på att alla kommer. Vi vet dock att en inte kommer eftersom hon är i London då. Det är en flickvän till min sambos kusin, som jag faktiskt aldrig träffat. Men annars så tror vi ju att alla kommer! Skulle det var bortfall så tror vi dock inte att det kommer rasa hela placeringen.

För jag måste varna er, det tar SÅÅÅDAN TID!!!! BÖRJA I GOD TID!!!

(alltså vi tänkte lämna ut placeringen till våra föräldrar så de också kan hjälpa till och ge råd om vilka som "passar" ihop.., så därför behöver vi extra tid..)

Hur tänkte ni placera era gäster? Blanda alla med alla, blanda unga som gamla? Eller ha bord för släktingar, och andra för vänner?

• Martinaa

Wiho! Nu har jag precis ordnat med fotograf!
    Vi kollade först med en yrkesfotograf som skulle ta 4800:- för en timmes fotografering och då fick man endast 16 bilder i album.

Nu hittade jag en kille som har fotograferandet vid sidan om sitt vanliga jobb, så han livnär ju sig inte på det här, men har ändå tillgång till studio och tar jättefina bilder. Pratade just med honom och han gav mig ett pris på 2000:- inklusive högupplösta bilder på cd! Då följer han med till kyrkan och fotograferar där också! Åh, är superglad att det löste sig så himla bra!

Vårt största bekymmer nu är solist till kyrkan. Jag har tänkt fråga en tjej som är bjuden till bröllopet om hon vill sjunga, men är inte säker på om hon är den som ställer sig och sjunger solo i en kyrka. Får dock vänta med att fråga tills inbjudningarna har gått ut.

Svar på tråden MAJ 2010 del 4