• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Vännerfan

Tinga förresten, när du väl får en specifik tjänst så känns det nog bättre. Jag tyckte det var super att gå tillbaka till nåt helt nytt när det var dags för mig. Man kunde sätta sig in i jobbet i lugn och ro och det var lite smekmånad över det hela.

• Ore

Tinga: Lycka till på intervjun! (Vänta nu, det är onsdag idag, då är intervjun imorgon...) Jaja, skriver lycka till redan idag iaf! Tror inte det är så dumt att komma tillbaka till en ny tjänst, minskar pressen litet eftersom man då inte förväntas vara i full fart, 100 %, precis med en gång utan får en inlärningsperiod. En liten smekmånad, precis som Vänner säger.

Snaily: Surt med UVI... Det är väl åtminstonde andra på ganska kort tid, eller. Inte kul...

Snorkis: Att vara med i galleriet är NÄSTAN som att vara anonym. Det är ju inget öppet galleri, bara folk från tråden som har tillgång till det... Navelstopparen fick jag inte kläm på hur den fungerar??? Känns som en sån pryl som definitivt kvalar in på listan onödiga saker, jag fortsätter nog leva med min "litet utstående" navel ett tag till

Vickan: Det är kanske så man skulle göra, bjuda in folk som hjälper till med byggande? Fast maken verkar ha ett hopplöst kontrollbehov när det gäller byggandet, så jag vet inte i vilken mån han klarar att ta hjälp... Eller kontrollbehov, det är nog mer att han själv vill vara delaktig i allt som händer. Opraktiskt är det i alla fall...

• Ore

Jag har förresten en fråga om föräldraledighet, kanske är någon som har koll på detta... Jag är ju överens med mitt jobb att jag ska vara mammaledig i åtminstonde 10 månader till att börja med. Och under tiden så kan jag ta ut hur många eller hur få dagar med föräldrapenning som jag vill.

Men hur funkar det om maken också vill ta ut dagar, och vara föräldraledig? Om jag t.ex. tar ut fyra dagar i veckan, så borde det finnas tre dagar kvar i veckan som han kan ta ut? Borde jag då egentligen jobba, de dagar som han är ledig. Eller kan jag vara hemma, enligt vad jag kommit överens om med mitt jobb, samtidigt som han är hemma. Fast utan att jag tar ut FP den dagen?

Så som vi vill ha det är att jag är hemma på heltid från jobbet fram till efter sommaren, men helst att maken efter årsskiftet har möjlighet att vara hemma två dagar i veckan, dvs jobba 60%. Ekonomiskt klarar vi det, men frågan är om man får göra så gentemot jobb m.m.

Enligt hans chef fick han nämligen inte vara föräldraledig om jag var föräldraledig samtidigt. Men vi funderar på vad det är som rent formellt hindrar att vi är hemma båda samtidigt. Om det finns något mer än uttag av föräldrapenning som styr detta?

Långt inlägg, sorry. Är dålig på att förklara mig kortfattat...

• passionsblomman

Ore, hmmm bra fråga! Alltså, det är ju inget som hindrar att den ena är föräldraledig samtidigt som den andre är ledig eller har semester eller sådant.

Men just om man kan ta specifikt föräldraledigt från jobbet och den andre gör detsamma och man varvar uttaget av dagar...joooo, det tror jag nog ändå att man borde kunna. Åtminstone gentemot F-kassan, för därifrån är ju kravet bara att man själv avstår från arbete och att inte båda tar utdagar.

Men hur regelverket är gentemot arbetsgivare, det vore ju intressant att få veta.

Det där skulle jag ringa F-kassan och facket om så jag fick veta säkert om jag vore du.

• muggles

Ore: jag tror att ni får vara hemma samtidigt bara ni inte tar ut f-dagar samtidigt. Precis som du skriver så kan din man ta ut 3 dgr om du redan tagit 4 dgr den veckan. Det enda man inte får göra är att jobba samtidigt som man tar ut f-ledigt. Jag tror din mans chef är ute och cyklar... Du kan ju ringa/mejla f-kassan och höra med dem och finns det ngn regel så går det ju att trycka upp den i ansiktet på din mans chef (han kan väl fö inte veta om du jobbar el inte när din man är f-ledig om inte ni säger det - och ni har väl ingen rapporteringsplikt till honom?).

• muggles

Snorkis: vad intressant info om ÄL! Jag har också funderat på det där med blödning och var den kommer ifrån eftersom jag själv haft det ibland. Intressant är att jag aldrig före jag fick barn kände av min ÄL el hade ngn blödning - ÄL har blivit mkt tydligare sedan jag fick barn. Intressant att smärtan beror på vätskan som kommer i kontakt med bukhinnan!

• BrudSommar2006

AM, då slår vi till på måndagen den 9:e då, när och var?

Jag var på ett möte hela eftermiddagen igår och träffade en kollega på en annan avdelning som jag inte träffat på jättelänge. Sist vi sågs berättade hon hur de väntat för länge med att skaffa ett syskon till deras tjej och att när de väl ville så gick det inte. Nu efter fyra år med adoptionsstrul får de hem en nioårig kille från Estland, de har redan varit över och träffat honom. Pga deras ålder så hade de inte många länder att välja på att stå i kö till tydligen. Hon sade också till mig den gången att inte vänta för länge med att försöka skaffa syskon så att inte samma sak skulle hända oss och nu när vi sågs så är ju ett syskon på väg så hon blev glad för vår skull också. Vi hann inte prata så mycket mer men hoppas att vi hinner äta lunch framöver och prata mera.

• BrudSommar2006

Tinga, hoppas att det går bra på intervjun och att du hittar något som känns bra att jobba med.

Snigeln, akta så att det inte går upp i njurarna bra, usch för urinvägsinfektion, det har jag också haft i omgångar och tillbringat många timmar på akuten för att få tag på den där pencillinburken. Det är som du säger, det fungerar dåligt med mycket sex om man har lätt för att få det, själv springer jag alltid upp direkt efteråt och tvättar mig ordentligt och kissar och sedan jag började med det så har jag peppar, peppar sluppit akuten.

• Lapinette

BS - en till som ser till att kissa och tvätta av mig efteråt. Har haft njurbäcken två gånger och vill absolut inte upppleva den smärtan och febern igen.

Snaily - supertrist att du ska råka ut för det så ofta. Har du provat att dricka mycket tranbärsjuice?

Tinga - lycka till på intervjun!

• BrudSommar2006

Lapinette, nej fy sjutton, det låter ju ännu värre, även om jag tyckte att jag var rätt illa däran ett par gånger. Jag dricker tranbärsjuice till frukost varje morgon också sedan dess, har ingen aning om huruvida det hjälper men jag törs inte sluta!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter