• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • passionsblomman

Åh, jag ÄLSKAR rotmos! Och all möjlig sådan där riktig husmanskost förövrigt.

Selleripuré? Det har jag aldrig ätit och visste inte ens att det fanns.

• Blivande fru L

Här var det lugna gatan ikväll. Har ägnat en halvtimme åt att läsa ikapp. Tur att ni inte skriver i samma tempo som på dagtid, annars skulle jag hela tiden vara några sidor efter er.

Kram till EA!

Snaily - Intressant med ÄL-utslag och värk i magen. Får man hålla en tumme i smyg för att ni ska slippa IVF:en?

Jag tycker att moderkakor är spännande, men det är väl en yrkesskada.

På tal om att gå i sömnen och kissa på fel ställen: Min kollega och hennes man fick tvillingar när deras äldta barn var två år. Hon och maken var alltså rejält trötta. En natt vaknande min kollega av att hennes man satt och skrattade i trappan och frågade vad han höll på med. Han skulle gå och göra nr två och hade vaknat sittande i trappan med byxorna vid fötterna. Som tur var hade han vaknat före behovet var utfört. Snacka om sömnbrist!

Ego: Jag sprayar fortfarande (11:e dagen) och ska på UL imorgon för att få veta hur pass nedreglerad jag är. I bästa (och läskigaste) fall blir det sprutstart imorgon och IVF och två veckor. Iiiiiih!

• Blivande fru L

Kram på er andra också, förresten!

• snaily

Hej Blivande fru L!
    Hur mår du av sprayandet? Kanske sprutstart redan efter 11 dagar! Eller är inte det "redan"? Ååå vad spännande! Du får hålla en liten halv tumme åt mig om du vill så håller jag mina för dig!

Är under isen idag - ledig dag och lyckats bli sjuk. Urinvägsinfektion igen, och ganska ordentligt också, så att jag känner mig alldeles febrig och allmänt deprimerad. Blir så trött på min kropp som inte klarar av bebisverkstaden på något plan: A) Den blir inte gravid och B) Den blir sjuk av för mycket sex.

Gnällt av mig för kollegorna som mer eller mindre tvingat mig att stanna hemma från jobbet imorgon - det känns skitlöjligt för nog kan man jobba trots en UVI, men det är rätt lugnt på jobbet så jag har till slut bestämt mig för att vara hemma, men det känns precis som om jag tänker skolka! Vi åker till Stockholm imorgon så det blir i och för sig väldigt skönt att komma iväg i hygglig tid!

Kram på dig EA!

Ska läsa ikapp dagen så smått...

• snaily

En anledning till att det känns som skolk är att det råder en sån sjuk machoattityd inom mitt yrke: man ska jobba, gärna dygnet runt, trots 42 graders feber och brutna armar och ben, typ...

• Ore

Blivande fru L: Häftigt med sprutstart snart!

Nenne: Snygg soffa! Läste att du inte skulle ha den svängda, då hade jag blivit rejält avundsjuk Svängd soffa tycker jag just nu är supersnyggt, och viiiiiilllll ha till vårt vardagsrum så småningom. Men de är oftast snordyra, och kanske inte så lämpligt när (minst) ett litet barn ska springa omkring där... Så det få väl bli så småningom helt enkelt.

MrsB: Nix, har inte lyssnat på Rix FM idag, mest för att sladdarna till stereon inte var inkopplade och jag orkade inte böja mig ner just då

PB: Rotmos är helt ok tycker jag, men är inte så förtjust i fläsklägg... Här blir det älgfärsbiffar med bananfräs och potatis ikväll.

Blev rejält sugen på efterrätt också... Kokosglass är supergott, men i brist på det funderar jag på om jag har vaniljglass hemma som kan ätas med blåbär och stekt havregryn...?

koko: Jag vet att min syster inte kan göra något åt sin graviditet nu... Och jag var tveksam till om jag skulle säga något eller inte, men vi satt och pratade och hamnade i närheten av ämnet, och hon frågade om jag "fortfarande var chockad", och då kröp det ur mig att jag aldrig varit chockad, utan mer besviken, och så följde övriga tankar med... Poängterade flera gånger att jag ÄR glad för deras skull. Har dock funderat mycket om hur det står till med hennes självkänsla, jag tror nämligen att hon har en tanke att hon ska "binda" sin kille vid sig, genom att få barn med honom. Vilket i så fall är ett problem som jag tycker hon ska ta tag i, för sin egen skull...

Mer ego: Har fått hem vaggan till bebisen nu. Den var finare än jag trott. I trä med utsågat blommönster i båda kortsidorna, och nere på medarna. Så nu har jag fixat till madrassen, sytt om madrassöverdraget och bäddat i ordning litet. Behöver fortfarande en kudde till örngottet dock, blir en shoppingtur imorgon helt enkelt.

• snaily

Ore
    Vad mysigt med vagga! Nu är det bara för bebisen att komma ut!

Mugglan (eller någon annan)
    Har du koll på varför man kan få en ÄL-blödning? Kom minimalt med blod tidigare idag men vet inte om det kom därifrån eller om det var blod i urinen, mer troligt från urinen kanske...

Jag platsar nog som ordförande i trendokänsliga föreningen!
    Kan inte riktigt komma på en stil som skulle passa i det här huset, och eftersom vi ser det som en aningens tillfällig bostad så orkar vi inte lägga så mycket energi och pengar på att inreda snyggt - tyvärr. Tänker att antingen blir vi kvar här och köper ett gammalt fint hus, snart gärna, eller så flyttar vi, snart.

Gillar också den lantliga stilen, men utan för mycket krusiduller, men gärna lite "gammalt" stuk. Tänk extremt-spartanskt-med-stampat-jordgolv-och-knappt-några-möbler.

nennesjuttioåtta skrev 2009-11-03 13:39:05 följande:
    Koko igen,det är en stor hjälp när vi ska mobilisera trupperna för att t ex förinta Härjedalen.
    Nenne - hotar du mig eller??
  • Snorkfröken77

Snaily - hittade detta: Den mogna äggblåsan, som buktar ut från äggstocken, har en diameter av cirka 2,5 centimeter och innehåller klar vätska samt ägget, som bara är en enda cell. När äggblåsan brister vid ägglossningen, slungas ägget ut tillsammans med vätskan och ägget fångas upp av äggledaren medan vätskan samlas runt äggstocken och mellan tarmarna. Det är denna vätska som ger en smärtreaktion då den kommer i kontakt med bukhinnan. Vätskan sugs sedan upp av bukhinnan.

När äggblåsan spricker kan det ibland vara så att några blodkärl i kanten av äggstocken också spricker och det börjar blöda. När blodet kommer i kontakt med bukhinnan framkallas samma typ av reaktion som av vätskan, bara mycket starkare. Smärtan blir mer intensiv ju större blödningen är och ger precis den typen av symptom som du beskriver; krampliknande känsla i underlivet, intensiva mensvärkar, kraftigt tryck mot ändtarmen, illamående och svimningskänsla.

• Snorkfröken77

Jag blev nyfiken så jag blev tvungen att googla

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter