• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • _koko_

Åååh, frejis, gumman!! KRAM!!! Snacka om att bli misshandlad både av sin egen kropp och av vården... Håller tummarna för att du får en tid hos kuratorn pronto! En kram till din make också som tog tag i en jobbig situation!

telis - Jag var sjuk hela december när jag väntade conny, så tyvärr kan det ta tid att bli frisk. Man har ju som muggles(tror jag?) sa försämrat immunförsvar.

Conny är förresten världens bästa storebror!! Han klappar försiktigt på lillebrors huvud ibland, försöker ge honom nappen om han ser den någonstans (jag är helt häpen över att han ser skillnad på sina egna nappar och lillebrors!), har flera gånger lagt sig brevid lillebror i babygymet när han kommit hem från dagis och är trött... Och i övrigt struntar han fullständigt i honom, dvs ingen svartsjuka ännu. Jag vet ju att det kommer förr eller senare och passar på att njuta av det just nu.
    Jag får 1-2 timmar på förmiddagen nu när lillebror faktiskt ligger själv och sover, och sen försöker jag lägga honom i babygymet på eftermiddagarna med jämna mellanrum, ibland funkar det i 30 sekunder, ibland 5 minuter så jag hinner kissa.
    Hur som helst har jag näsan ovanför vattenytan nu (kallsupar lär komma, men de kan jag nog hantera), tack för alla tankar och snälla ord!

AM -

• _koko_

Oh, dagens mattips förresten (röran alá café 113.50 som tyvärr inte finns längre): Mixa soltorkade tomater med fetaost och creme fraiche. Lägg lax (jag hade kotletter) i en ugnsform med lite olja i botten. Krydda med salt och citronpeppar. Täck med röran och tillaga i ugnen på 175 grader i ca 40 minuter.
    Jag kokade quinoa till, men ris funkar nog lika bra. Eller bara en sallad.

• Frejis

Tack för alla kramar tjejer Får hoppas att det hela löser sig på något sätt så att jag kan skaka av mig lite av den här "lämna mig ifred" känslan innan Bumsisbebis kommer.

A M -
    Du får nog skriva upp små berättelser ut Livias liv, det är ju jätteroligt

Koko - skoj att Conny verkar trivas med att vara storebror och jättebra att livet och rutinerna fungerar allt bättre. Kram!

• Telis

Liten, tack för tipset! Tyvärr funkar det dåligt med varma drycker just nu konstigt nog. Jag får liksom mer ont i bröstet och magen när jag dricker varmt, kallt verkar lindra mer. Kanske dags att skicka ut maken för lite Häagen-Dazs?

Jag har så få symptom på grissjukan (har ingen feber, ingen värk i lederna eller i huvudet, inga kräkningar eller diarre osv) så den tror jag inte att jag har. Däremot oroar det mig lite att jag har så pass ont i bröstet/mellangärdet och mellan skulderbladen i ryggen. Men så länge man inte har feber så är det väl egentligen ingen fara?

koko, härligt att det funkar bra med Conny och Lillebror!

• muggles

AM: Livia är nog rätt smart va?

Koko: låter bra att det går framåt med lillebror!

Frejis: skönt att det inte var havandeskapsförgiftning! Och vad bra att du får träffa samma läkare i fortsättningen.

Telis: asjobbigt med hostan, stackars dig! Borde väl inte påverka Televinken tror jag, utan det är väl mest jobbigt för dig. Vi har redan hoppat av det andra huset (det L-formade som vi hade reserverat), det gjorde vi i helgen. Vi tänkte som så att om det var ett andrahandsval så ska vi inte ha det. Så vi har lagt alla våra ägg i samma korg (hus ). Väntan väntan...

• muggles

Telis: nu blev jag orolig igen. Det kan inte vara en begynnande lunginflammation???

• Lapinette

kokisen - det receptet åker med i min kommande kokbok à la BT och heter nu kokos 113 50. Synd att det inte finns längre! Deras pastasallader var så underbart goda.

• muggles

Från wikipedia:
    Typiska symtom associerade med lunginflammation inkluderar hosta, feber, svårigheter att andas och ibland bröstsmärtor som oftast är andningskorrelerade. För att kunna ställa diagnos räcker det, i okomplicerade fall, oftast med att ta en anamnes och ett status på patienten. Ofta gör man även en lungröntgen. Ibland vid lite mer komplicerade fall tar man prover från blod, näsa och hals för att hitta den infektiösa mikroorganismen. Detta för att optimera behandlingen, som oftast består av antibiotika, om det är en bakterie som orsakar sjukdomen.

Ok du hade inte feber iofs...

• Liten med Mindre

Telis - drick det kallt då! Har fått för mig från diverse texter att ingefära är slemlösande och bra för immunförsvaret - jätteskönt när jag hade ont i rösten eller hade lagom med hosta. Mjölkprodukter tror jag personligen kan förvärra lite då mjölk är slembildande, liksom choklad.

Fast å andra sidan - om livsandarna höjs av glass eller vad det nu kan vara, så ska man nog satsa på lite sånt med.

koko - gulligt med storebror som sällskapar i gymmet.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor