• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Liten med Mindre

Suck! Jag sitter bara o stirrar o får inget gjort. Vilket gör att det går långsamt till lunch. Och dessutom måste jag hitta nåt på restaurang o äta. *ynk* Vilka världsliga problem...

Nåja, vi kan båda konstatera hemma att Mindre verkar sova lugnare om nätterna sen hon fick tillbaka sin sovpåse förra veckan (för varm under sommaren), efter gnäll första natten. Och igår verkade aptiten återvända hyfsat när magen funkar som den ska. Hurra!

Enda jag inte gillar med sovpåse, är att jag inte får se min lilla söta tjej i pyjamas - det är ju sååååå gulligt med barn i pyjamas! *smälter*

• Ore

Snaily: Trist med tant...

Nenne: Håller tummarna stenhårt för dina guldägg...

Muggles: Fasen vad sega de är med att bestämma sig? Är också nyfiken på varför de velar så...?

En av mina systrar är också i husköpartag, de gav sig dock i en budgivning efter att ha bjudit nästan 50% över ingångspriset... Det är nästan litet hysteri här i trakten, husen går långt över utropspriserna. Man behöver inte lägga så mycket mellan för att få ett helt nybyggt hus istället, eftersom tomtpriser är snorbilliga.

Lappis: Tror också att paret som fick nej pga att de inte båda pratade svenska, hade något "mer" problem än bara det... Men det låter superbra om ni börjar prata Svenska mera hemma, så att maken lär sig

• Liten med Mindre

Koko - hoppas du fått ordning på tillvaron med lillebror! Kram!
    Och skönt att du hade en liten positiv rapport från Cicci med.

Vill ha mat mat mat...

• BrudSommar2006

Lapinette, ja men det är väl jättebra om ni börjar öva lite på svenska hemma redan nu, även om det inte är lika smidigt som engelska, då kan ni ju säga sedan att ni pratar svenska gemensamt och han franska med barnet, då blir det ju som den där soctanten ville från början.

Koko, jag hade problem med amningen de första månaderna så till vida att det inte räckte till och Iris glufsade i sig stora mängder ersättning, sedan vände det och hon ville helt plötsligt inte ha flaskan längre för hon tyckte det var mysigare att amma men hade hon varit hungrig så hade hon väl fortfarande velat ha ersättning gissar jag.

• Lapinette

Paret som inte blivit godkända som adoptivföräldrar hade även fått höra att det var för sköra?!

"Vi har varit på vårt sista möte inför att utredarna skall skriva deras rapport. De har meddelat oss att de inte kommer att godkänna oss. En negativ sak är min frus svenska, eftersom hon inte är från Sverige utan från Kenya, och har bott här i bara 5 år. En annan sak är att vi är för sköra enligt utredarna, men då jag försökte få dem att specificera vad de menade med det, så kunde de inte".

• Lapinette

Sorry, jag har helt hakat upp mig på det där med språket.

• Ore

Lappis: Har inte alla mer eller mindre litet planer för sina barn... Men som alla andra kan man ju tvingas revidera dem. Märker ni att ert barn blir jätteförvirrat av en massa olika språk så kommer ni ju inte sätta den på fransk skola, även om det är så ni tänkt det nu. Inte ens adoptivföräldrar kan väl förväntas ha hela livet planerat, och med full garanti följa den planen? Ni kanske får ett musikgeni, och hellre låter barnet gå musikskola? Det ger sig väl, så småningom. Men en tanke måste man ju få ha... Och tanken att barnet ska kunna kommunicera med sin franska släkt borde inte vara fel - väl?

• Telis

Snaily, åh nej så tråkigt med minus!

EA, tänk såriga bröstvårtor, stygn i underredet och max två timmars sammanhängande sömn. Det är inte alls säkert att din kompis lever i nåt slags mysparadis just nu.

Nenne, jag håller förstås också tummarna för imorgon! Skönt att dom inte har ringt.

Muggles, vad är det som gör att det där visningshuset är mycket finare än det som ni egentligen åkte dit för att titta på?

Lappis, jag är säker på att det egentligen hängde på något annat än språket att dom inte fick något medgivande! Det finns ju många par som har fått medgivande trots att den ena inte pratar svenska. Det MÅSTE ligga något annat bakom det där nekandet. Men visst är det säkert bra att kunna säga att ni försöker prata svenska hemma eller att han anmält sig till en kurs eller så.

Lappis igen, jag tror att Sweet är hemma sen länge, det var väl inte ens en hel vecka dom skulle vara borta. Men hon har kanske mycket att göra?

Hej koko, hoppas rutinerna med lillebror sätter sig snart! Vad tycker Conny om att ha fått en lillebror?

Ore, när siktar ni på inflyttning?

Här har jag hållt både mig och maken (och antagligen grannarna också) vakna halva natten med mitt hostande. Jag har ont i bröstet och mellangärdet av allt hostande och har använt en hel toalettpappersrulle till att snyta mig med. Jag hoppas att Televinken håller sig fast där inne ordentligt för snart tror jag att jag kommer att hosta ut honom.

• Frejis

Liten - kan inte du smaka av de där goda bullarna som står under ditt skrivbord? Avancerad tortyr, det är vad det är

Koko - blir glad av ditt inlägg att det verkar fungera lite bättre med lillebror och med amningen. Det är kanske så som du skriver att du behöver komplettera med ersättning då han fortfarande är hungrig. Kram till dig!

Muggles - självklart ska huset gå till er, det har jag också bestämt och vem säger att det veliga paret överhuvudtaget kommer att klara av att bestämma sig?

Lappis - det är kanske bäst att din make och du pratar ihop er när det gäller språket så att ni även på de individuella intervjuerna ger samma svar och samma syn på språkfrågan. Om soctanten frågade dig om svenska då innebär det att det är en aspekt som iaf hon tycker är viktig. Grrr, jag blir så irriterad på subjektiva utredare och de olika slutsatserna som de kommer fram till.
    Kom annars på ett slagord som kan användas i det sammanhanget och som vi läst om i utbildningen: barnets bästa. Det är ju någonting som socarbete ska utgå ifrån...

• muggles

Lappis: "EN negativ sak...", "en annan negativ sak..." Det är inte bara språket som är problemet här. JAg tror ändå man ska säga lite det som de där soctanterna vill höra - det är lite att man får följa spelets regler. Men sedan kan man ju göra som man vill inom hemmets väggar... Säg att ni har intentionen att prata svenska med barnet hemma men även vill att barnet ska kunna kommunicerat men sin franska sida av släkten (=visar att ni har bra relation till er släkt och att barnet kommer in i ett sammanhang - tror det är sådant de letar efter). Jag vet att du är en ärlig människa Lappis och brukar säga som det är, men i denna situation kanske det är läge att "spela spelet"?

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor