• Svar på tråden Tantvarning 5
  • passionsblomman

Jag kan avslöja att det är mången florist som också bara har Orkidéer.
    Det beror på att man 1) ärr hjärtlihgt trött på allt vattnadne när man jobbar i blomsteraffär. 2) Orkidéer är så vackra så länge åt gången.

Det är just för att man INTE vattnar dem för ofta eller för mycket som de belönar en. De som har ihjäl dem är de som dränker dem.

I naturen sitter Phalaenopsisorkidéerna på träd och klänger sig fast med sina luftrötter. De är sk epifyter, så de lever På andra växer, tills skillnad från parasiter som lever AV den växt de sitter på.

De dricker alltså inte vatten med rötterna i jorden utan översköljs av regenet i regnskogen och eftersom vattnet rinner längs med dessa enorma trädstammar så får de dessutom en massa näring av allt som följer med vattnet.

Det är därför Orkidéer har ljusa plastkrukor-även rötterna vill helst ha ljus, och dett är därför de står i en barkblandning. I vanlig jord ruttnar de.

Det absolut enklaste sättet att vattna är att ta en hink eller fylla diskhon och ungefär var 14:e dag doppa orkidéerna i vattnet, lyfta upp krukan och låta den rinna av ordentligt .

Har den blivit så torr att bladen blivit slappa och skrynkliga kan man låta den stå i vattnet någon halvtimma så blir den spänstig och fin igen.
    Varannan vattning kan man ge orkidénäring om man vill optimera tillvaron för väten.

När den blommat över brukar jag låta stängeln vara tills den vissnat och blivit torr och gul. Då klipper jag den så långt den är gul.

Märkena Cantaton nämner heter noder och det är de lite knöliga ställena på stängeln.

SLÄNG INTE din orkidé utan låt den bara vara så kommer den att få en ny stängel med nya blommor om några månader/ ett halvår. En Phalaenopsis bruakar blomma iallafall 2 ggr/år och eftersom den har sina blommor fina i ett par månader får det väl anses ganska generöst.

Så, nu har ni fått mina bästa orkidéråd.

Jo, en sak till-ställ aldrig en orkidé i söderfönster. Den klarar inte gassande sol.

• Im yours

Godmorgon på er!

Jag har tvättstugan i denna arla morgonstund

Hmmmm, nu kanske jag vågar mig på orkidévågen jag oxå. Har inte en endaste växt hemma, tittade på gamla foton från 80-talet för lite sen och insåg att jag bodde i en djungel på den tiden

Aleta; Jäsiken vilken cool tant du är, kan se hur du rattar omkring och gräver diken.

Cantaton; Låter som en oerhört vacker begravning, o minnesstund. Föresten, du är verkligen ett levande bevis på järnvilja. Jag skulle aldrig fixa att leva på enbart flytande föda. Inte ens om det flödade champagne ur kranen.

Fjällbruttan; Jag håller med er, åttlingar känns aningens mycket

Passion; Härligt att ni skålat in det nya boeendet!!!!!

Kramar / Tant Liz.

• Cantaton

Haha, att leva på champagne skulle nog inte jag heller klara Snacka om att gå runt i ett moln i tre veckor. Men inklusive idag är det ju bara 10 dagar kvar med soppa.. det ska jag greja

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2009-10-02 16:55:27 följande:
    Nu har jag den värsta tantvarningen sedan tanttrådens begynnelse:Jag har MÖBELPOLISHAT en del av möblemanget jag ärvde efter Farmor! De möblerna har stått magasinerade så de behövdes verkligen piffas upp lite, och OJ vad blankt det blir av den där polishen! Men det luktar rätt starkt och jag började efter en stund känna mig lite...konstig(are) så jag slutade putsa nu.Detta anser jag vara en tantvarning likvärdig mammelucker.Brukar ni polisha? This was my first...
    Nej, men jag har använt spraystärk när jag strukit dukar...
  • Soldemor
    Heloise skrev 2009-10-03 19:26:02 följande:
    jag är osäker på om jag klarar friskis 3-4 ggr i veckan på 470 kcal per dag? Men jag kanske kan äta två påsar om dagen och ett mål mat. Hmm tål att tänkas på. Jag måste bli av med ca 20kg snabbt så vi kan göra en bebis
    Att träna med bara 470 kcal som näringsintag/dag låter inte riktigt bra! Ska du träna måste kroppen ha bränsle, annars bryts muskelmassan ner istället för att byggas upp. *Ser sträng ut*
  • Soldemor

Jag ser att allas vår "som-inte-får-nämnas-vid-namn" har varit i farten i prästtråden!

Man missar en del när man är på läger, känns lite som om vi varit helt bortom alla civilisation, men så härligt vi har haft och vilka underbara ungdomar vi har i vår grupp!

Nu sitter jag på 11:e våningen på hotellet och ser ut över Göteborg! Blir kanske bio ikväll, eller kanske ett glas vin i hotellbaren...

• Heloise

Nä det är så jag känner, men cantaton äter ju bara 30kcal mer och hon tränar ju, och det är ett sammansatt program inte sant Cantaton?

Fast jag blir så skakig och dan utan mat så jag tror jag tar 2 påsar och 1 mål mat.

Soldemor skrev 2009-10-04 17:35:33 följande:
    Att träna med bara 470 kcal som näringsintag/dag låter inte riktigt bra! Ska du träna måste kroppen ha bränsle, annars bryts muskelmassan ner istället för att byggas upp. *Ser sträng ut*
  • Alvs

Hej på er! Sticker bara in huvudet snabbt, det är dags att sova nu när dottern äntligen ligger i sin säng och sussar sött! Gonatt!

• Cantaton

Det är sant att jag äter 500 samt tränar MEN jag har fått dra ner på tempo och motstånd i min träning då jag blev svimfärdig och illamående. Jag rekommenderar det INTE.

Heloise skrev 2009-10-04 19:23:13 följande:
    Nä det är så jag känner, men cantaton äter ju bara 30kcal mer och hon tränar ju, och det är ett sammansatt program inte sant Cantaton?Fast jag blir så skakig och dan utan mat så jag tror jag tar 2 påsar och 1 mål mat.
Svar på tråden Tantvarning 5