• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Soldemor

Är det förresten någon som har en ny man till mig? Han skall tycka om katter, vilja ha tre katter samt viljq köpa ett hus!

• Aleta

Men!
    Hur sjutton skyddar man sig mot sån't?

Frulle skrev 2009-10-05 19:51:41 följande:
    Ja man får vanliga reklam-sms som tex: köp 5 nya ringsignaler för bara 30:-/mån. Så fort man öppnar dom sms så dras pengarna..
  • TinkerBelle

Jag har BANKAT i mina söner att såna sms deletar man utan att öppna.

Usch blir så arg för det är faktsikt inte tillåtet att skicka reklam till mobilnummer om man inte har anmält sig och det ska då göras via ett sms från berörd telefon.
    Surt som f**n förstår dig verkligen.

Frulle skrev 2009-10-05 19:45:18 följande:
    Nej jag fick idag ett KONSTIGT sms till min mobil. Det stod: Du har en pågående prenumation hos Isabelle Arcade. Skriv stopp och skicka till nummer ...(nåt nummer)..Jag kände igen detta så jag skrev stopp och sen ringde jag min mobiloperatör. Då visar det sig att jag under ca 1 år fått sms skickade till min mobil (reklamsms) och när man läser det smset så dras dom 30:-/sms.Jag har ju int brytt mig eftersom det bara var reklam (so jag trodde) men det visade sig vara ett lurendrejeriföretag som nu har snott ca 1500:- från mitt abbonemang. Det har dragits ca 100-150:-/månad!!
  • Frulle

Jaa jag vette sjutton..

Aleta skrev 2009-10-05 20:59:27 följande:
    Men!Hur sjutton skyddar man sig mot sån't?
  • Soldemor
    Aleta skrev 2009-10-05 20:58:17 följande:
    Jättekul! Du måste säga när så att vi får sitta och heja!
    Jag lovar! Inspelningen är iaf 18/1, så nu får jag väl börja plugga geografi och vem som vunnit fotbolls-em och sådana saker jag inte kan!
  • TinkerBelle

www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp

Anmäl sånt även om det inte hjälper just dig är svårt att få rätt så kan man alltid hoppas att dem tillslut blir nerstängda!

Frulle skrev 2009-10-05 19:51:41 följande:
    Ja man får vanliga reklam-sms som tex: köp 5 nya ringsignaler för bara 30:-/mån. Så fort man öppnar dom sms så dras pengarna..
  • TinkerBelle

www.nix.nu/sp%c3%a4rra%20privata%20mobiltelefonnummer.aspx

Och här kan man spärra för att minska risken för att man blir utsatt...

• passionsblomman

Solde, vad KUL! Hålle med Aleta, du måste förvrana så vi vet!

Mulle: Javisstja! Jaha, men du kommer väl och hälsar på mig eller huuur!!! Så vi lär ju sese. Vi ska ju för 17 ha fest framöver.

Tinker, ser man alltid att det är sådana sms då?

• TinkerBelle

Bra!

Frulle skrev 2009-10-05 21:09:57 följande:
    jag har mailat ett ställe som heter etiska rådet. www.etiskaradet.se dom sysslar med sånt här.
    [/citat]

Beror nog dels på vad för mobil man har. Jag har t.ex. "förhandsvisning" så jag ser första orden i ett sms innan jag öppnar. Samma för mina söner.

Sen så är det ofta, inte alltid, nummer som är 5 siffror och börjar på 7. Jag vet att det förekommer "vanliga mobilnummer" också och dem är dem som är svåra att skydda sig mot...
    passionsblomman skrev 2009-10-05 21:09:09 följande:
    [citat]
    Tinker, ser man alltid att det är sådana sms då?
Svar på tråden Tantvarning 5