• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Cantaton

Klipp ner den en aning Den har bara blommat över för stunden, och är inte på väg att dö

Frulle skrev 2009-10-03 20:10:14 följande:
    Blomman!! Behöver blomhjälp!!Kan man få liv i en orkidée som börjat "dö"??Den har tappat blombladen och så. Ska jag kasta den bara eller?
  • Aleta

Fjällbruttan, jag har inboxat dig.

Här ööööser regnet ner och jag lyckades köra fast med grävmaskinen i sörjan. (Jag tänkte att jag skulle skynda mig och lägga igen vägen innan det blev översvämning.)
    Efter en rejäl gyttjebrottning och med lite hjälp av volvon och en planka kom jag loss tillslut och gjorde klart vägen åtminstone.
    Hu, om det ska regna så här hela natten kommer mitt lilla dike att ha förvandlats till en flod!
    70 meter hann jag nog gräva idag, min man hejar glatt på, han och barnen tycker att jag är en superhjälte!

Passa på att vila när ni har en chans tjejer. Ni är så himla duktiga och i farten jämt.

• Frulle

Jasså har vi TVÅ blommisar här??

Men hur mycket ska jag klippa då? Och vart?

Cantaton skrev 2009-10-03 20:13:26 följande:
    Klipp ner den en aning Den har bara blommat över för stunden, och är inte på väg att dö
  • Aleta

Jag klipper aldrig mina orkidéer, vattnar dem nästan aldrig heller. Ändå är de de enda blommor som tycker om mig och de blommar om och om igen.
    (Precis alla andra krukväxter dör för mig.)

Frulle skrev 2009-10-03 20:21:26 följande:
    Jasså har vi TVÅ blommisar här?? Men hur mycket ska jag klippa då? Och vart?
  • Cantaton

Nja... jag är bara halvblommis Liksom en blommisdotter o blommisbarnbarn. Och så äger jag typ bara orkidéer

Det finns lite olika råd om hur mkt man ska klippa. Senast klippte jag ner min helt. De två jag har nu som precis blommat över tyckte syrran att jag skulle klippa ner halvvägs. Om man klipper halvvägs klipper man i ställena för förgreningar. Du ser "märken" på orkidéen med jämna avstånd. Och troligtvis har du förgreningar i någon eller ett par av dessa "märken". Hur som, vid något märke tar du av den.

MEN jag skulle säga att du väntar o hör med blommisexperten innan du klipper av den Jag vågar bara ta ansvar för mina egna blommor

Frulle skrev 2009-10-03 20:21:26 följande:
    Jasså har vi TVÅ blommisar här?? Men hur mycket ska jag klippa då? Och vart?
  • Cantaton

Ja, de är ju tacksamma

Aleta skrev 2009-10-03 20:25:14 följande:
    Jag klipper aldrig mina orkidéer, vattnar dem nästan aldrig heller. Ändå är de de enda blommor som tycker om mig och de blommar om och om igen. (Precis alla andra krukväxter dör för mig.)
  • Aleta

Tur det, annars skulle jag vara helt blomlös.
    Min stackars mor älskar blommor och så fick hon en så hopplös unge som jag.

Cantaton skrev 2009-10-03 20:27:53 följande:
    Ja, de är ju tacksamma
  • TinkerBelle

Brukar jag göra med mina så kommer dem igen efter ett tags vila.

Cantaton skrev 2009-10-03 20:13:26 följande:
  • Cantaton

Jo, precis..

TinkerBelle skrev 2009-10-03 20:46:42 följande:
    Brukar jag göra med mina så kommer dem igen efter ett tags vila.
  • Frulle

Ja jag har död på kaktusar!!
    Men denna fick jag när jag fyllde 30 och det är snart 4 månader sen. Har vattnat den 2 ggr och den har levt tills nu!! *stolt*

Svar på tråden Tantvarning 5