• novia72

Vi gifta!! Tipsar om/rekommenderar

Tänkte att vi som redan gift oss alltid kan dela med oss några av våra bästa tips...

...jag börjar!!

1) Istället för dyrt "bröllopsris" köpte vi vanliga "rispuffar" från ICA 17kr- räckte till ca 40 organzapåsar. Mums!! för fåglarna WOW! för plånboken & Snygga "risbilder"!! :)

2) Att hyra lokal behöver inte vara dyrt - vi bor dock centralt- men det vi gjorde var att hyra världens mysigaste Café. Då kan man välja "stil" på lokalen och inte behöva lägga ner massa pengar på "rekvisita". ;)

3) Jag har inga problem med min hy (bara fåfäng) men började gå på behandlingar hos en elevskola en månad innan bröllopet, 2 ansiktsbehandlingar, manikyr, fotvård, massage, brynplockning etc.etc. Kände mig som en ny människa. :)

• Svar på tråden Vi gifta!! Tipsar om/rekommenderar
  • giz83

jag håller med alla planerande brudar...=)

JAG ÄLSKAR DEN HÄR TRÅDEN!!!!!!

mer mer mer mer mer

hihi

• MyochErlend

tusen tack :)
    puffar mer* :)

• Äntligen är det min tur

Det är kanske många som vill tycka o tänka saker om ERT bröllop. Men gör som NI vill!!!

Ha en backup vid tex dåligt väder.

Ta till GOTT OM TID! Det här är INTE dagen då ni ska stressa.

Håller med ovan- DELIGERA!!!! Ge lite jobb till många olika så blir det inte så betungande för den som får massor.

SLAPPNA AV O A KUL. SUG I ER AV DAGEN. DEN KOMMER SVICHA FÖRBI SNABBARE ÄN NI KAN ANA.

Ta mycket kort o film. Hyr in folk som kan sin sak.

Va ute i god tid så ni kan leta saker på rea.

Ha paketöppning en annan dag. Dansa, umgås o kramas ist på bröllopsdagen. Men klargör det innan så alla vet så ingen blir besviken. Tex toastmastern eller i inbjudan eller bröllopshemsidan.

Var NOOOOGA med val av tärna o bestman.

Ha sköna skor.

Lycka till alliopa!!!

• ingenjörsbruden

OM man tänker använda vanligt ris så bör man tvätta o torka riset....annars kan man få risdamm på kläderna....

Vi hade paketöppning samma dag...dock hade vi ett litet bröllop med 15 pers totalt....så då är det tekniskt lösbart att ha paketöppning samma dag....vi hade ju inte dans o så.
    Om ni bjuder många gäster så är det som Äntligen min tur skriver...bäst att ha paketöppningen en annan dag...MEN var tydliga så att gästerna inte blir besvikna....det de vill är ju att se ER reaktion på presenterna.

• MysanX

Ni som inte haft ris...vad använde ni istället? Sånna där karamellhjärtan, smälter inte dom på huden och kliar sen? Fläckar på klänningen?

• bridesilly

hjärtformat ris av socker kan vara en risk om det kommer lite regnstänk under dagen, det smälter och blir kladdigt väl?

• Äntligen är det min tur

Ist för ris kan ni ha såpbubblor. Jätefint.
    Rosblad kan man ha också. Men de kan färga i regn ifs....

Vi hade det hjärformade riset som e gjort av socker i regn. Det regnade inte precis just när de kastades men innan, så marken va blöt. Lite kladdigt blev det på trappan men de regnade bort sen
    De syntes ingening på våra kläder.

Ingengörsbruden har rätt. Har man ett litet bröllop ok med paketöppning. Då tar det inte så mkt tid. Men vi ade 100 gäster på middagen - det hade aldrig funnits tid till det. Vi ade det dag 2.

• agtiwi

Är ännu inte gist, men kan ändå ge ett litet tips. När vi bokade kyrkan för vår vigsel sa hon jag pratade med att de helst ser att man kastar solrosfrön om man vill kasta något, annars gick såpbubblor lika bra. Hon menade på att fåglarna blir glada av att få lite mumsigt att äta på och ingen behöver gå runt och sopa upp ris efteråt!

• ingenjörsbruden
    agtiwi skrev 2009-04-01 09:43:13 följande:
    Är ännu inte gist, men kan ändå ge ett litet tips. När vi bokade kyrkan för vår vigsel sa hon jag pratade med att de helst ser att man kastar solrosfrön om man vill kasta något, annars gick såpbubblor lika bra. Hon menade på att fåglarna blir glada av att få lite mumsigt att äta på och ingen behöver gå runt och sopa upp ris efteråt!
    Nja.....har hört att många kyrkor inte vill att man kastar ris av två anledningar....dels skräpar man ner....o dels så dra ris o frön till sig ohyra...råttor o möss mmm.....
    En stor fördel med sockerriset(hjärtriset) var att det luktade gott....ris o solrosfrön som hamnar innan för kläderna...luktar kanske inte tårta...
  • MrsTwingly

kom på lite fler tips..

-om ni vill ha ris: tänk för tusan på håret! Det ser ut som tonvis med mjäll efteråt och är hiskiligt svårt att pilla bort med uppsatt hår och spray

-träna på vigselakten med prästen. Många vill slippa detta och menar att 'jag talar om varefter det sker' men det är SKÖNT att veta NÄR och HUR man gör. Så stå på er i detta.

-dras inte med i bröllopshysterin. Man behöver inte ha svindyra underkläder 'bara för att man gifter sig', det är helt ok att tex köpa beg. klänning. Ingen märken ng skillnad ändå! Att pumpa upp färväntningarna ikapp med en enorm bugdet gör er ingen tjänst. Det är lyckan och gästernas trivsel som avgör och som man minns!

-fota(igen) i kyrkan efter vigseln. Det ger er som par en behövlig andningspaus medans gästerna drar sig vidare. Dessutom är det väldigt fina miljöer och korten blir assnygga!

-att låna saker istf att köpa- mormors slöja eller liknande är trevligt. Investera sedan själv i en tiara eller strumpeband att spara som minne och låt det gå i arv.

-kom överrens med er partner innan all planering sätter igång om hur stort ni vill ha det. Det är lätt att båda börjar skriva sina gästlistor å vipps har man "stort bröllop" på halsen. Bestäm innan ihop och HUR ni vill ha det. Att tvinga på sin vilja på sin partner får man nog ångra

-en mer fotogenisk detalj:då man går in i kyrkan-håll ögonen på prästen. Korten som tas på er blir snyggare ifall era ögon inte tittat åt varsitt håll ut i 'publiken'=P

och så en sista sak...När man står i vapenhuset, alla gästerna sitter i kyrkan och väntar, och klockorna börjar ringa. Blunda då och njut av att det här är bland det största som kommer hända i ditt liv=)

MÅnga lycka till med evig kärlek från mig!!

Svar på tråden Vi gifta!! Tipsar om/rekommenderar