• Morr

gå med blivande maken i kyrkan?

Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

• Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Kjell Präst
    Cesium skrev 2009-04-08 15:23:59 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-04-08 14:51:35 följande:
    Gäller det för både den gamla och den nya översättningen?Jag har hört en skräckhistoria om ett brudpar som från något bibelställe, jag minns inte vilket, uttolkade hur man hittar en liberal präst, men som hade missat att man hade flyttat just de koderna i den nya översättningen, så det slutade med att prästen var högkyrklig medan själva kyrkan hade krympt till en lagom stor hamsterbur :-/.
    Det måste förstås vara den gamla översättningen. Allt som är nytt är bannlyst i kyrkan! Det där brudparet du talar om hade förstås letat i Ordspråksboken men valt fel översättning. Ojojoj, de ska vara glada att de lever!
  • Cesium

Kjell Präst skrev 2009-04-08 14:51:35 följande:

Ja, man får detaljstudera Bibelns Uppenbarelsebok (särskilt 23:e kapitlet verserna 56-76). Där finns detta beskrivet på kodspråk. I prästlöftena får vi lova att inte avslöja koden så därför kan jag bara hänvisa till Bibelstället och uppmana brudar som vill vrida kyrkan att själva studera och fundera.
    Jag tror att jag lyckats dechiffrera det nu! Kan inte avslöja något tyvärr, för om jag gör det kommer mina nageltippar för evigt vara gula, utan att någon akryl eller gelé i världen kommer kunna täcka dem
  • Kjell Präst

Är det någon som har tänkt på att ett kyrktorn är ganska likt en månraket? Visst borde det gå att ha en vigsel i kyrktornet och sedan, som en häftig sluteffekt, skicka ut alltihop i rymden?

• Aleta

Blir det inte för tungt med kyrkklockorna?
    Kan man koppla bort dem på något sätt (för att spara bränsle tänkte jag).
    Det gäller ju att spara så mycket som möjligt, vi har redan köpt presenter till gästerna för en mindre förmögenhet. Små minirymddräkter med vårt monogram och datum på. De är hemskt praktiska så vi tror att gästerna kommer att bli mycket glada och använda dem varje dag.
    Det här passar med andra ord jättebra in i vårt tema!
    Kjell Präst skrev 2009-04-13 11:11:20 följande:

Är det någon som har tänkt på att ett kyrktorn är ganska likt en månraket? Visst borde det gå att ha en vigsel i kyrktornet och sedan, som en häftig sluteffekt, skicka ut alltihop i rymden?
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-04-13 11:47:56 följande:
    Blir det inte för tungt med kyrkklockorna?Kan man koppla bort dem på något sätt (för att spara bränsle tänkte jag).
    Jomenvisst går det bra. Det finns en särskild fond, "Ärkebiskop Nathan Söderbloms fond för kyrkklockors förändrande". Ur den kan man söka medel för att byta ut kyrkklockorna mot MP3-spelare, som ju är mycket lättare.
  • passionsblomman

Jo, men det ska ju byggas en ny klockstapel, på den plats där kyrkan stod, har ni inte hört det? den kommer att byggas helt till vår ära, och av frivilliga,nämligen alla de som vi tyvärr inte kunde bjuda för att de inte fick plats och vi inte hade råd med dem. Nu får de ändå sin chans att känna sig delaktiga och hedrade,tacka vare att min ena tärna kläckte den här fantastiska idén-det är skönt med tärnor man kan lita på.

På klockorna kommer graveras en iskription med våra namn och datum och det är naturligtvis samma typsnitt som ia lla trycksaker.
    Klockorna kommer att ringa varje lördag klockan sex, och ersätta Helgmålsringningen, som ju ändå ingen längre vet varför man hade förr i tiden. Så, vi tar helt sonika över denringningen och ändrar den till en symbol för just vår kärlek , så alla i byn kan stanna upp och påminnas om det stora i att just vi gift oss. Det är faktist inte mer än rätt.

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-04-13 12:12:10 följande:
    Jo, men det ska ju byggas en ny klockstapel, på den plats där kyrkan stod, har ni inte hört det? den kommer att byggas helt till vår ära, och av frivilliga,nämligen alla de som vi tyvärr inte kunde bjuda för att de inte fick plats och vi inte hade råd med dem. Nu får de ändå sin chans att känna sig delaktiga och hedrade,tacka vare att min ena tärna kläckte den här fantastiska idén-det är skönt med tärnor man kan lita på.På klockorna kommer graveras en iskription med våra namn och datum och det är naturligtvis samma typsnitt som ia lla trycksaker.Klockorna kommer att ringa varje lördag klockan sex, och ersätta Helgmålsringningen, som ju ändå ingen längre vet varför man hade förr i tiden. Så, vi tar helt sonika över denringningen och ändrar den till en symbol för just vår kärlek , så alla i byn kan stanna upp och påminnas om det stora i att just vi gift oss. Det är faktist inte mer än rätt.
    Nu blir jag så där tårögd igen! Det är så vackert att se kärlek manifesteras så öppet! *Gråter en skvätt*
  • soon and very soon

*skrattar så jag kiknar* !!!!!!!!!!!!!!!1

• En till präst

Ni är galna! Och underbara....

Gläder mig åt denna tråd som gång på gång får mig att skratta högt vid datorn.

• passionsblomman

Ja själv är jag så rörd när jag tänker på hur man i bygden kommer att minnas vår dag i eviga tider, att jag missar lite på tangenterna här i tårdimman...

*torkar tårarna och räcker Kjell Präst en nypressad näsduk, med knypplad spets och vårt monogram*

Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?