• Kjell Präst

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Chicita skrev 2012-03-05 12:45:58 följande:
    Snacka om att kyrkan verkligen är i framkant med nya inovativa lösningar på problem Solig
    Ja, så länge ostarna bara sitter där och tiger så kan alla människor hitta stöd för sina tankar hos den moderna Svenska kyrkan, och medlemsantalet kommer att skjuta i höjden. Ett annat sätt att se på det är genom ordspråket "I de tigandes rike är den talande kung". Då får ju människorna som träffar på pr-ostarna känna sig kungliga (eftersom dessa människor i alla fall som regel brukar kunna tala) och då kommer också medlemsantalet att skjuta i höjden. Däremot kommer inte ostarna att skjuta i höjden för tillverkningen av Raketost upphörde för ganska länge sedan.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-03-05 13:16:05 följande:
    Bara de inte är för mogna, så de flyter ut i bänkarna!
    Ja, det hände faktiskt i en församling norr om Uppsala under testperioden. Det blev bara kladd, helt enkelt och medlemsantalet sjönk till botten. Ett par församlingar fick slås ihop och man har nu övergått till en annan ostsort, från en annan ostort där man lyckats bättre och där mottot numer är "Du är en Lyckans ost"
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-03-05 14:45:47 följande:
    Men borde inte det bara gå att bjuda in till "midnatts-ostbricka" och låta folk skrapa upp osten från bänk och golv med kristerkexen? 
    Nejnejnej, det är alldeles för katolskt! I Svenska kyrkan tänder vi ljus och pratar om Luther, vi äter inte ostbricka mitt i natten!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-03-05 14:17:23 följande:
    Vad skönt att det ordnade sig! Hoppas inte kyrkan behövde sanerast alltför mycket. Det blir ju så dyrt och besvärligt, speciellt om det är en församling med dålig ekonomi.
    Man fick domkapitlets tillåtelse att samla in en särskild ostkollekt kallad "Kollekt från folk till ost" och genom dessa bidrag lyckades man sanera kyrkan. Dess 700-åriga betonggolv blir sig dock aldrig riktigt likt, man känner numer en liten air av camembert när man går förbi dopfunten.
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-03-05 14:57:16 följande:
    Men det låter ju mysigt Skrattande
    Tända ljus, ost, kex och vin... Snacka om att ni skulle få besökare Skrattande
    Du tror inte att besökarna skulle bli lite... ska vi säga tveksamma... när de insåg att de förväntades skrapa upp osten från golvet med kexen? Låt vara till mysig musik och med ett par klunkar vin innanför västen?
  • Kjell Präst

    Vill bara för tydlighets och säkerhets skull påpeka att man självklart inte sjunger om Gud på några bröllop. Då är det ju om Brud man sjunger. "Ära vare  Brud i höjden" och "Brud, vår Brud, vi lovar dig" är exempelvis uppskattade. För det vet ju alla, att vid sidan av prästen är det bruden som är bröllopets enda viktiga person.

  • Kjell Präst

    Alltså, det vanligaste när vi har vigslar för folk som varit gifta förut är ju att de inte får hålla till i kyrkan utan i ett tält som rests på kyrkogården. Normalt använder man sig då av en uppblåsbar präst med inbyggd talfunktion. Han talar visserligen kinesiska men det brukar ingen notera eftersom ingen lyssnar på prästen i alla fall.

  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-04-24 21:36:28 följande:
    Puffar lite på den här tråden. Det kommer så många bra tips och råd här Skrattande
    Bland annat det här med att man kan ha en stand-in-make om han inte passar in i färgtemat eller om han inte vill gifta sig i kyrkan eller något annat, det vet jag att många brudar inte känner till...
    Kan det vara möjligt att det inte är bekant?
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-05-21 23:27:11 följande:
    Förresten så tänkte jag på det här med brudköpet som ju ingår i brudöverlämningen...

    Vi fick inget kvitto av prästen.
    Borde det inte vara prästens jobb att skriva ut ett sånt?
    Hade ni en uppblåsbar präst? För i så fall skrivs inget kvitto eftersom prästen inte behärskar svenska.
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-05-22 10:15:59 följande:
    Nej vi hade en traditionell präst, dock fanns ingen präst i rätt storlek tillgänglig. Så hon passade inte i den medeltida prästkåpan utan fick använda lite modernare kläder... Om det kan spela någon roll i kvittoskrivningen?
    Hmm... *bläddrar i kyrkoordningen* Jag kan faktiskt inte ge något bra svar på varför kvittot uteblev. Normalt brukar ju prästen överlämna det till svärmodern i ett kuvert tillsammans med femhundra kronor.
  • Kjell Präst
    Cosy skrev 2012-05-22 10:47:06 följande:
    Kan man få ett tillgodo kvitto om det råkas köpa fel brud?
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Japp, det är öppet köp och därför bara att byta till en lämpligare brud eller gum vid en senare vigsel. Eller till en cykel om man hellre vill det. Vill man ha en bil istället får man dock lämna mellanskillnad.
  • Kjell Präst
    snowstars skrev 2012-05-22 10:58:23 följande:
    En bekants kusins grannes syster försökte med det men det gick tyvärr inte. Lite dumt kan jag tycka, men men.
    Det måste ha varit i Jönköping. Där går det inte, nämligen.
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-05-22 10:54:32 följande:
    Då måste vi nog kolla om svärmor fick något kvitto.
    Hon hade en påse bullar med sig, men om det var istället för dom 500:- var ju en annan fråga...
    Jag menar själva brudköpet gjordes ju upp med en fårskock (i alla fall några fårskallar var närvarande), så då kanske resten också ges i bröd eller annan mat? 
    Speciellt vid medeltidsbröllop är det ju populärt att betala in natura, så det är fullt möjligt att det var bullpåsen.
  • Kjell Präst
    snowstars skrev 2012-05-22 11:12:38 följande:
    Ja, det var nog faktiskt i Jönköping! Har för mig att min bekants kusins grannes syster (eller det kanske var bror förresten?) fick sälja bruden till en annan brudgum innan han fick den han har nu. Vet inte hur det funkar rent skattemässigt när man bara säljer bruden vidare sådär. Man kan ju knappast få något kvitto?
    Oj, i Jönköping -och i en speciell församling i Karlstad, tror jag det var- går det alltid till så där. Man har vana från kreatursmarknader och då går det som det går. Jag känner till en brudgum som, när han kom hem upptäckte att han gift sig med sig själv och ville byta. Men det enda han fick var en ny skjorta så att det skulle bli lite omväxling.
  • Kjell Präst
    knyttan skrev 2012-05-22 22:44:44 följande:
    Får man inte cykeln på (brud)köpet??

    " target="_blank">

    Nej, det brukar vara häst och vagn, faktiskt. Men man får montera ihop dem själv. Särsklit när det gäller hästen kan det vara lite knepigt - krumelurerna i örona är besvärliga att få till.
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-07-25 21:33:35 följande:
    Jag har funderat lite över en annan sak.
    När man gifter sig i kyrkan så borde väl det vara prästens skyldighet att beställa bra väder (väder som passar brudparet, speciellt bruden då)?
    Jag menar, det är ju ni som har extra bra mottagning på Guds direktlinje.

    Nu hade jag sån tur att vi ändå blev bönhörda för att annars hade jag kunnat riskera migrän på min stora dag.
    Så vad säger ni Kjell Präst och Soldemor? Glad
    Om en i brudparet är medlem i kyrkan så kan man beställa bra väder. Om ingen är medlem kan kyrkoherden ändå besluta om vackert väder, men då kostar det extra. Däremot har jag förstått att det finns bröllopsbutiker som säljer uppblåsbara solar med värmesystem. Man blåser upp dem, hänger dem i en trädtopp och står där mitt i regnet och solar sig. Blöt blir man ju (om man inte köper färgmatchande paraplyer) men solen lyser i alla fall inte med sin frånvaro.
  • Kjell Präst
    amelian skrev 2012-07-28 02:20:21 följande:
    Tack för en underbart rolig tråd.

    Nu är det så att jag har några frågor... Jag gifter mig i december, men jag har drabbats av den här sjukdommen LCHF. Jag har bett till Krister för att han ska hjälpa mig men jag blir bara sämre och sämre. Nu kan jag inte ens vara i samma rum som ett gram kolhydrater utan att jag får stora utslag överallt.

    Läkaren säger att jag måste äta medicinen Nutrilett i tre veckor, men jag har hört att man kan bli väldigt smal av den och det vill jag ju inte. Jag vill ju verkligen synas på bröllopet. Älgen i min församling säger att jag ska be sju Älgen vår och tio Ave Krister för att bli frisk. Vilket ska jag göra? Är det någon annan som drabbats av detta? Jag är så orolig, det är ju bara FEM MÅNADER(!!!) kvar tills jag ska gifta mig...

    Ännu värre är att min blivande man är livrädd för älgen, varje vecka när vi ska gå till kyrkan för att öva så att allt blir perfekt på den stora dagen så gråter han. Jag tycker så synd om honom, men vi MÅSTE ju faktiskt öva. Hur ska det gå under vigseln? Jag vill ju inte att han ska skaka av gråt, då kan ju folk få för sig att jag tvingar honom att gifta sig med mig och det vill jag ju inte att någon ska få reda på. :(
    Jag lider av en liknande sjukdom, om jag stoppar i mig bullar, kakor och choklad sväller jag upp till oigenkännlighet. Dock har jag fått hjälp av Älgen i vår hemförsamling, jag brukar komma till honom och be om en välsignelse - då springer han efter mig tre varv runt staden och när vi har upprepat detta varje morgon i tre månader kan man börja känna igen mig igen.
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-10-19 09:40:52 följande:
    Det är bara att fylla på och bjuda någon annan på ett gott skratt Glad

    Men för att återgå till frågan då.
    TS undrar om man kan gå med blivande maken i kyrkan.
    Och det känns heeelt förlegat ju. Om man inte hjular in eller rider in på en vit hingst eller liknande så har man ju inte gjort något unikt och då kan man lika gärna låta bli att gifta sig Flört
    Man kan ju gå in med prästen. det är ju unikt. Fast kanske inte, för vi kanske har varit inne på det tidigare här i tråden? Eller var det med älgen?Eller med en flyttbar kyrka? Eller någon helt annanstans? Godnatt.
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?