• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-03-05 14:57:16 följande:
    Men det låter ju mysigt Skrattande
    Tända ljus, ost, kex och vin... Snacka om att ni skulle få besökare Skrattande
    Du tror inte att besökarna skulle bli lite... ska vi säga tveksamma... när de insåg att de förväntades skrapa upp osten från golvet med kexen? Låt vara till mysig musik och med ett par klunkar vin innanför västen?
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-03-05 16:32:18 följande:
    Och den stämningsfulla musiken till, glöm inte det. Jag har hört att de spelar klassiska favoriter i kyrkan ibland, Bach och sånt, och det kan ju vara mysigt till ostbrickan. Men bara instrumentalt, tack, jag vill inte ha nån som håller på och sjunger om Gud och sånt där trams som ingen vettig människa tror på. Krister (Sjögren) går dock bra till osten.
    Va? Förvånad
    Menar du på fullaste allvar att dom sjunger om Gud i kyrkan? 
    Vad har han där att göra? Kan inte han hålla sig uppe bland molnen och dingla med fötterna över kanten?
     
  • Soldemor

    I dessa melodifestivaltider kan jag, förutom Krister Sjögren även rekommendera Sean Banan. Hans bidrag passar alldeles utmärkt till Palmsöndagen - "Här glider kingen in" - det kan väl varken bli bättre eller mer rätt i tiden? Då slipper vi ju att höra om Gud också!

  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-03-05 16:35:02 följande:
    Du tror inte att besökarna skulle bli lite... ska vi säga tveksamma... när de insåg att de förväntades skrapa upp osten från golvet med kexen? Låt vara till mysig musik och med ett par klunkar vin innanför västen?
    Får dom bara lite vin så ska det nog gå bra... Och dom kan ju börja med den ost som ligger på bänken fortfarande... Det på golvet kan eftersläntrarna ta Glad (eller dom som druckit tillräckligt mycket vin)
  • Norrskensflamman
    Kjell Präst skrev 2012-03-05 14:55:16 följande:
    Man fick domkapitlets tillåtelse att samla in en särskild ostkollekt kallad "Kollekt från folk till ost" och genom dessa bidrag lyckades man sanera kyrkan. Dess 700-åriga betonggolv blir sig dock aldrig riktigt likt, man känner numer en liten air av camembert när man går förbi dopfunten.
  • Norrskensflamman
    Chicita skrev 2012-03-05 16:36:35 följande:
    Va? Förvånad
    Menar du på fullaste allvar att dom sjunger om Gud i kyrkan? 
    Vad har han där att göra? Kan inte han hålla sig uppe bland molnen och dingla med fötterna över kanten?
     
    Men va?!? Jag är chockad... 
  • Kjell Präst

    Vill bara för tydlighets och säkerhets skull påpeka att man självklart inte sjunger om Gud på några bröllop. Då är det ju om Brud man sjunger. "Ära vare  Brud i höjden" och "Brud, vår Brud, vi lovar dig" är exempelvis uppskattade. För det vet ju alla, att vid sidan av prästen är det bruden som är bröllopets enda viktiga person.

  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-03-14 14:50:18 följande:
    Vill bara för tydlighets och säkerhets skull påpeka att man självklart inte sjunger om Gud på några bröllop. Då är det ju om Brud man sjunger. "Ära vare  Brud i höjden" och "Brud, vår Brud, vi lovar dig" är exempelvis uppskattade. För det vet ju alla, att vid sidan av prästen är det bruden som är bröllopets enda viktiga person.
    Åh det var skönt att höra. Jag blev nästan lite orolig där ett tag Skrattande
  • Aniara4
    Kjell Präst skrev 2012-03-14 14:50:18 följande:
    Vill bara för tydlighets och säkerhets skull påpeka att man självklart inte sjunger om Gud på några bröllop. Då är det ju om Brud man sjunger. "Ära vare  Brud i höjden" och "Brud, vår Brud, vi lovar dig" är exempelvis uppskattade. För det vet ju alla, att vid sidan av prästen är det bruden som är bröllopets enda viktiga person.
    Vi hade den där om bruden som älskar stranden och gräset, för det gör jag. Sned och vind och med mycket vidd i är jag också.
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?