• Morr

gå med blivande maken i kyrkan?

Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

• Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-03-05 12:45:58 följande:
    Snacka om att kyrkan verkligen är i framkant med nya inovativa lösningar på problem Solig
    Ja, så länge ostarna bara sitter där och tiger så kan alla människor hitta stöd för sina tankar hos den moderna Svenska kyrkan, och medlemsantalet kommer att skjuta i höjden. Ett annat sätt att se på det är genom ordspråket "I de tigandes rike är den talande kung". Då får ju människorna som träffar på pr-ostarna känna sig kungliga (eftersom dessa människor i alla fall som regel brukar kunna tala) och då kommer också medlemsantalet att skjuta i höjden. Däremot kommer inte ostarna att skjuta i höjden för tillverkningen av Raketost upphörde för ganska länge sedan.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-03-05 13:16:05 följande:
    Bara de inte är för mogna, så de flyter ut i bänkarna!
    Ja, det hände faktiskt i en församling norr om Uppsala under testperioden. Det blev bara kladd, helt enkelt och medlemsantalet sjönk till botten. Ett par församlingar fick slås ihop och man har nu övergått till en annan ostsort, från en annan ostort där man lyckats bättre och där mottot numer är "Du är en Lyckans ost"
  • Soldemor

Vad skönt att det ordnade sig! Hoppas inte kyrkan behövde sanerast alltför mycket. Det blir ju så dyrt och besvärligt, speciellt om det är en församling med dålig ekonomi.

• Chicita
    Soldemor skrev 2012-03-05 14:17:23 följande:
    Vad skönt att det ordnade sig! Hoppas inte kyrkan behövde sanerast alltför mycket. Det blir ju så dyrt och besvärligt, speciellt om det är en församling med dålig ekonomi.
    Men borde inte det bara gå att bjuda in till "midnatts-ostbricka" och låta folk skrapa upp osten från bänk och golv med kristerkexen? 
  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-03-05 14:45:47 följande:
    Men borde inte det bara gå att bjuda in till "midnatts-ostbricka" och låta folk skrapa upp osten från bänk och golv med kristerkexen? 
    Nejnejnej, det är alldeles för katolskt! I Svenska kyrkan tänder vi ljus och pratar om Luther, vi äter inte ostbricka mitt i natten!
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2012-03-05 14:17:23 följande:
    Man fick domkapitlets tillåtelse att samla in en särskild ostkollekt kallad "Kollekt från folk till ost" och genom dessa bidrag lyckades man sanera kyrkan. Dess 700-åriga betonggolv blir sig dock aldrig riktigt likt, man känner numer en liten air av camembert när man går förbi dopfunten.
  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-03-05 14:51:31 följande:
    Nejnejnej, det är alldeles för katolskt! I Svenska kyrkan tänder vi ljus och pratar om Luther, vi äter inte ostbricka mitt i natten!
    Men det låter ju mysigt Skrattande
    Tända ljus, ost, kex och vin... Snacka om att ni skulle få besökare Skrattande
  • TheD
    Chicita skrev 2012-03-05 14:57:16 följande:
    Men det låter ju mysigt Skrattande
    Tända ljus, ost, kex och vin... Snacka om att ni skulle få besökare Skrattande
    Mmmm!!!!
  • Aniara4
    Chicita skrev 2012-03-05 14:57:16 följande:
    Men det låter ju mysigt Skrattande
    Tända ljus, ost, kex och vin... Snacka om att ni skulle få besökare Skrattande
    Och den stämningsfulla musiken till, glöm inte det. Jag har hört att de spelar klassiska favoriter i kyrkan ibland, Bach och sånt, och det kan ju vara mysigt till ostbrickan. Men bara instrumentalt, tack, jag vill inte ha nån som håller på och sjunger om Gud och sånt där trams som ingen vettig människa tror på. Krister (Sjögren) går dock bra till osten.
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?