• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Aniara4
    Kjell Präst skrev 2012-03-14 19:53:44 följande:
    "Vår Brud är oss en väldig borg" är också omtyckt, speciellt bland brudarna.
    På 70-80-talet minns jag att man brukade sjunga "Vår Borg är oss en väldig gud", men det kanske inte har med saken att göra.
  • Soldemor

    Nej, då gällde det en tennisspelare, inte brudar, även om denna idrottsgren förr benämndes som "den vita sporten"

  • Aniara4
    Soldemor skrev 2012-03-15 10:30:40 följande:
    Nej, då gällde det en tennisspelare, inte brudar, även om denna idrottsgren förr benämndes som "den vita sporten"
    Men han var väl också rätt svår på brudarna?
  • Chicita

    Det dök upp en fråga i en annan tråd i dag och jag måste bara fråga er erfarna tjejer (och präster) vad ni tror...

    Om man har gift sig en gång tidigare så får man inte ha ett "stort" bröllop enligt nytillkomna regler. 
    Så vad händer om den ena varit gift tidigare?
    Får man lov att skicka hem den ena från brudparet (den som gift sig tidigare alltså) och bara ha festen med den andre?
    Eller finns det några undantag, exempelvis om man svär evig trohet till Krister och hans lekamen? 

  • Jenny121212

    Kan man kanske ha en "stand-in" istället för den som varit gift? Kanske om man kunde hyra in någon eller om det kanske är så att prästen kan ta med en kompis som man kan få låna under vigseln. personligen tycker jag att den som varit gift tidigare kan få vara med på sin fest, men inte på vigseln..

  • Chicita
    Jenny121212 skrev 2012-03-29 20:12:31 följande:
    Kan man kanske ha en "stand-in" istället för den som varit gift? Kanske om man kunde hyra in någon eller om det kanske är så att prästen kan ta med en kompis som man kan få låna under vigseln. personligen tycker jag att den som varit gift tidigare kan få vara med på sin fest, men inte på vigseln..
    Ja vi har ju pratat om det tidigare att man kan använda en stand in för brudgummen om denne inte skulle matcha färgtemat. I så fall kanske man kan använda denne om ens make tidigare varit gift också? 
  • knyttan
    Jenny121212 skrev 2012-03-29 20:12:31 följande:
    Kan man kanske ha en "stand-in" istället för den som varit gift? Kanske om man kunde hyra in någon eller om det kanske är så att prästen kan ta med en kompis som man kan få låna under vigseln. personligen tycker jag att den som varit gift tidigare kan få vara med på sin fest, men inte på vigseln..
    Chicita skrev 2012-03-29 20:20:23 följande:
    Ja vi har ju pratat om det tidigare att man kan använda en stand in för brudgummen om denne inte skulle matcha färgtemat. I så fall kanske man kan använda denne om ens make tidigare varit gift också? 
    Aha, det är den där brud-maken man kan läsa om i olika trådar, med prisförslag och sånt också? Skönt att min blivande man inte har varit gift innan då, där sparade vi genast 1000 kr i budgeten! Det ska jag nog lägga upp som tips i någon av budgettrådarna! Kyss
  • Kjell Präst

    Alltså, det vanligaste när vi har vigslar för folk som varit gifta förut är ju att de inte får hålla till i kyrkan utan i ett tält som rests på kyrkogården. Normalt använder man sig då av en uppblåsbar präst med inbyggd talfunktion. Han talar visserligen kinesiska men det brukar ingen notera eftersom ingen lyssnar på prästen i alla fall.

  • Goabullen
    Kjell Präst skrev 2012-03-30 06:51:14 följande:
    Alltså, det vanligaste när vi har vigslar för folk som varit gifta förut är ju att de inte får hålla till i kyrkan utan i ett tält som rests på kyrkogården. Normalt använder man sig då av en uppblåsbar präst med inbyggd talfunktion. Han talar visserligen kinesiska men det brukar ingen notera eftersom ingen lyssnar på prästen i alla fall.
    Haha - va roliga ni är!
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-03-29 23:40:54 följande:
    Chicita skrev 2012-03-29 20:20:23 följande:
    Ja vi har ju pratat om det tidigare att man kan använda en stand in för brudgummen om denne inte skulle matcha färgtemat. I så fall kanske man kan använda denne om ens make tidigare varit gift också? 
    Aha, det är den där brud-maken man kan läsa om i olika trådar, med prisförslag och sånt också? Skönt att min blivande man inte har varit gift innan då, där sparade vi genast 1000 kr i budgeten! Det ska jag nog lägga upp som tips i någon av budgettrådarna! Kyss
    Ja det måste det ju vara. Det är ju så självklart nu liksom. Glad 
    Kjell Präst skrev 2012-03-30 06:51:14 följande:
    Alltså, det vanligaste när vi har vigslar för folk som varit gifta förut är ju att de inte får hålla till i kyrkan utan i ett tält som rests på kyrkogården. Normalt använder man sig då av en uppblåsbar präst med inbyggd talfunktion. Han talar visserligen kinesiska men det brukar ingen notera eftersom ingen lyssnar på prästen i alla fall.
     Va? Sa du nåt?
    Jag lyssnade inte Oskyldig 
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?