• Morr

    gå med blivande maken i kyrkan?

    Jag undrar om man kan göra så här, vad tycker ni?

    Kan jag gå in med min blivande make i kyrkan/till ceremonin? Tror nämligen att han vill det och jag tycker det vore fint. Vi vill inte ses innan vigseln utan möts första gången i vapenhuset eller rummet innan ceremonirummet. Har inte bestämt än om det blir kyrklig eller borgelig vigsel.

  • Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?
  • Chicita
    Soldemor skrev 2012-06-28 15:13:34 följande:

    Granngården har säkert en avdelning för smådelar, som Ikea!


    Ja det finns i alla fall utrustning så man kan sköta ekipaget.
    Både vinterdäck och sommardäck finnes exempelvis 
  • Aniara4

    Hej, nu har jag en ny fundering! Vi har snart vår första bröllopsdag, och eftersom mitt bröllop var en katastrof (jag såg t.ex. på bilderna efteråt att klänningsfållen inte låg riktigt slätt där bak när jag gick in i kyrkan) så undrar jag hur ceremonin ser ut om man gör om och gör rätt såhär ett år senare? Jag tycker t.ex. att det är synd att vi bara fick säga våra fina löften en enda gång i livet, och ringväxlingen är ju så romantisk, men vår präst säger att vi bara kan få en välsignelse och inte får göra om hela akten. Måste vi skilja oss innan för att få som jag vill, och hur räknar man i så fall när vi ska säga hur länge vi har varit gifta?

    Sen så undrar jag hur man gör om gästerna som var lite för fula för att riktigt passa in förra året fortfarande inte har blivit snyggare? De verkar varken ha bantat, tränat, solat solarium eller gjort några enkla men välbehövliga skönhetsingrepp, kan vi låta bli att bjuda dem till ombröllopet då? Jag tycker det är respektlöst av dem att inte anstränga sig mer och vill inte se dem där på min dag. För den här dagen ska bli sådär perfekt och speciell som den förra av olika skäl inte blev!

  • knyttan
    Aniara4 skrev 2012-06-29 11:40:32 följande:
    Hej, nu har jag en ny fundering! Vi har snart vår första bröllopsdag, och eftersom mitt bröllop var en katastrof (jag såg t.ex. på bilderna efteråt att klänningsfållen inte låg riktigt slätt där bak när jag gick in i kyrkan) så undrar jag hur ceremonin ser ut om man gör om och gör rätt såhär ett år senare? Jag tycker t.ex. att det är synd att vi bara fick säga våra fina löften en enda gång i livet, och ringväxlingen är ju så romantisk, men vår präst säger att vi bara kan få en välsignelse och inte får göra om hela akten. Måste vi skilja oss innan för att få som jag vill, och hur räknar man i så fall när vi ska säga hur länge vi har varit gifta?

    Sen så undrar jag hur man gör om gästerna som var lite för fula för att riktigt passa in förra året fortfarande inte har blivit snyggare? De verkar varken ha bantat, tränat, solat solarium eller gjort några enkla men välbehövliga skönhetsingrepp, kan vi låta bli att bjuda dem till ombröllopet då? Jag tycker det är respektlöst av dem att inte anstränga sig mer och vill inte se dem där på min dag. För den här dagen ska bli sådär perfekt och speciell som den förra av olika skäl inte blev!
    Förslagsvis så hyr man in gästerna från  en modellagentur - om du har en bra bröllopskordinator så kan hon säkert hjälpa dig att få ett lagom urval. Du kan ju också, mot ett litet tilläg givetvis, hyra in brudfölje, de är då speciellt utvalda för att inte vara snyggare än bruden och är sådeles lite defekta, någon har sneda tänder och en annan har trivselvikt osv, men det är helt enkelt som det ska vara.
  • Chicita

    Men nu blir jag lite förvånad här... 
    Bytte inte kyrkovaktmästaren ut dom fula gästerna mot några stand-in-gäster? Förvånad 
    På vårt bröllop hade dom roddat så bara dom fina gästerna (eller stand ins där det blev lite glest) satt längs med altargången och längst fram.
    Dom fula gästerna fick vara med, men gömda bakom psalmböckerna. Och någon riktigt ful fick ta på sig en stor slokhatt med flor.
    Det blev lite tjafs hörde jag när någon tyckte att dom borde sitta långt fram för att dom kände oss.  Men blev placerade långt bak och ut mot väggen där dom inte syntes men men...
    Jag menar... kan man inte se ut som brudparet önskar så får man väl skylla sig själv?  Skrattande

    Men om ni inte hittar en präst som går med på att göra om precis hela vigselcermonin igen med ringväxling och löften och allt så får ni väl byta präst, eller kyrka eller nåt. Dom får väl ställa dit en annan kyrka med annan församling och präst om inte den ni har går med på att göra som ni vill. Det är väl det minsta man kan begära liksom? Solig

  • Soldemor
    Chicita skrev 2012-06-29 14:48:31 följande:
    Men nu blir jag lite förvånad här...
    Bytte inte kyrkovaktmästaren ut dom fula gästerna mot några stand-in-gäster? Förvånad
    På vårt bröllop hade dom roddat så bara dom fina gästerna (eller stand ins där det blev lite glest) satt längs med altargången och längst fram.
    Dom fula gästerna fick vara med, men gömda bakom psalmböckerna. Och någon riktigt ful fick ta på sig en stor slokhatt med flor.
    Det blev lite tjafs hörde jag när någon tyckte att dom borde sitta långt fram för att dom kände oss. Men blev placerade långt bak och ut mot väggen där dom inte syntes men men...
    Jag menar... kan man inte se ut som brudparet önskar så får man väl skylla sig själv? Skrattande

    Men om ni inte hittar en präst som går med på att göra om precis hela vigselcermonin igen med ringväxling och löften och allt så får ni väl byta präst, eller kyrka eller nåt. Dom får väl ställa dit en annan kyrka med annan församling och präst om inte den ni har går med på att göra som ni vill. Det är väl det minsta man kan begära liksom? Solig
    Ja, självklart skall din dag vara perfekt!
  • Chicita

    Jag har funderat lite över en annan sak.
    När man gifter sig i kyrkan så borde väl det vara prästens skyldighet att beställa bra väder (väder som passar brudparet, speciellt bruden då)?
    Jag menar, det är ju ni som har extra bra mottagning på Guds direktlinje.

    Nu hade jag sån tur att vi ändå blev bönhörda för att annars hade jag kunnat riskera migrän på min stora dag.
    Så vad säger ni Kjell Präst och Soldemor? Glad 

  • Kjell Präst
    Chicita skrev 2012-07-25 21:33:35 följande:
    Jag har funderat lite över en annan sak.
    När man gifter sig i kyrkan så borde väl det vara prästens skyldighet att beställa bra väder (väder som passar brudparet, speciellt bruden då)?
    Jag menar, det är ju ni som har extra bra mottagning på Guds direktlinje.

    Nu hade jag sån tur att vi ändå blev bönhörda för att annars hade jag kunnat riskera migrän på min stora dag.
    Så vad säger ni Kjell Präst och Soldemor? Glad
    Om en i brudparet är medlem i kyrkan så kan man beställa bra väder. Om ingen är medlem kan kyrkoherden ändå besluta om vackert väder, men då kostar det extra. Däremot har jag förstått att det finns bröllopsbutiker som säljer uppblåsbara solar med värmesystem. Man blåser upp dem, hänger dem i en trädtopp och står där mitt i regnet och solar sig. Blöt blir man ju (om man inte köper färgmatchande paraplyer) men solen lyser i alla fall inte med sin frånvaro.
  • Chicita
    Kjell Präst skrev 2012-07-26 07:54:15 följande:
    Om en i brudparet är medlem i kyrkan så kan man beställa bra väder. Om ingen är medlem kan kyrkoherden ändå besluta om vackert väder, men då kostar det extra. Däremot har jag förstått att det finns bröllopsbutiker som säljer uppblåsbara solar med värmesystem. Man blåser upp dem, hänger dem i en trädtopp och står där mitt i regnet och solar sig. Blöt blir man ju (om man inte köper färgmatchande paraplyer) men solen lyser i alla fall inte med sin frånvaro.
    Aha... är det så det går till. Cool
    Ja och det är ju viktigt att paraplyerna matchar både väder, kläder, miljö och allt annat. Det har du rätt i Skrattande 
Svar på tråden gå med blivande maken i kyrkan?