• En till präst

Att det stämmer med prästen...

I en annan tråd funderar vi lite kring frågan om det där med att det ska "stämma" med prästen, och nu undrar jag:

Hur viktigt är det att det känns som om allt stämmer med prästen? Vad kan spela in för att det känns som om det inte stämmer, och framför allt;

Vad kan Du/ni som brudpar tänka er att "överse" med och vad är så störande att "fel" präst skulle förstöra vigseln?

• Svar på tråden Att det stämmer med prästen...
  • Corona

Jag kan säga som så att jag tycker att det är så viktigt att vi betalar vår präst för att åka 40 mil och viga oss. Då har jag i och för sig en personlig relation till henne (vi jobbade ihop för ca 10 år sedan) men jag skulle ha svårt att tänka mig en helt okänd präst. Åtminstone skulle jag ha sett till att gå på några gudstjänster som den tilldelade prästen håller i.

• Svanboet

bara för att jag inte ens tänkt tanken på att det finns en "fel" präst så vill jag följa denna tråd...

• Svanboet

Skulle du kunna tänka dig att viga dig i en kyrka som för dig är obekant?

Corona skrev 2009-02-28 20:25:48 följande:
    Jag kan säga som så att jag tycker att det är så viktigt att vi betalar vår präst för att åka 40 mil och viga oss. Då har jag i och för sig en personlig relation till henne (vi jobbade ihop för ca 10 år sedan) men jag skulle ha svårt att tänka mig en helt okänd präst. Åtminstone skulle jag ha sett till att gå på några gudstjänster som den tilldelade prästen håller i.
  • Corona

Det ska jag faktiskt göra.

Eller, obekant... precis som i fråga om prästen ser jag till att åka dit på några gudstjänster för att få en relation till kyrkan.

Svanboet skrev 2009-02-28 20:27:08 följande:
    Skulle du kunna tänka dig att viga dig i en kyrka som för dig är obekant?
  • Svanboet

Det var värst... som jag skrev tidigare, jag har inte ens tanken på att det skulle kunna kännas fel elelr svigt på nått sätt. Man träffar ju också prästen för samtal innan och jag har då aldrig stött på en präst som är otrevlig och "fel".

Corona skrev 2009-02-28 20:29:29 följande:
    Det ska jag faktiskt göra.Eller, obekant... precis som i fråga om prästen ser jag till att åka dit på några gudstjänster för att få en relation till kyrkan.
  • En till präst

Jo, att det är viktigt för människor som lever med i kyrkans liv är ju en sak, och då har man självklart också såna kontakter att man vet precis vem man vill ha som vigselpräst.

Frågan är ställd eftersom det diskuterades lite i en annan tråd om en präst kan vara helt "fel" för en och vad man gör då...

Och då funderar jag på var "smärtgränsen" för fel präst ligger. Om h*n är otrevlig mot paret eller onykter kan jag förstå - och hålla med om! - att att det är "fel" präst - men sen då?

Om h*n inte är så rolig, eller skojar för mycket eller är ful?
    Var går smärtgränsen, alltså.

Själv viger jag ju par som jag tycker är helt underbara, helt ok, helt likgiltiga och helt vidriga....

• Corona

Utan att veta något om din bakgrund... Det kanske har att göra med hur kristen/kyrklig man är, det där med hur viktigt det är? Jag är inte så kyrklig nu men har jobbat en del inom kyrkan tidigare (det var då jag jobbade med prästen). Därför känns det viktigt för mig, säger inte att det är rätt eller fel för någon annan.

Men oavsett, lite konstigt skulle det trots allt vara om man typ aldrig varit inne i den kyrka man ska vigas i... eller? Det är ju en av de största stunderna i livet ju! Lite som att aldrig ha provat klänningen innan eller något. Tycker jag i alla fall

Svanboet skrev 2009-02-28 20:38:18 följande:
    Det var värst... som jag skrev tidigare, jag har inte ens tanken på att det skulle kunna kännas fel elelr svigt på nått sätt. Man träffar ju också prästen för samtal innan och jag har då aldrig stött på en präst som är otrevlig och "fel".
  • MV85

"fel" behöver inte nödvändigtvis innebära att prästen är otrevlig.
    För oss är "fel" präst t.ex en kvinnlig präst, en mycket liberal präst eller en allt för tjäck präst...
    "rätt" präst är för oss schartauan, men ändå med förståelse för våra olika syner på gud, tro och livet...

• Corona

Ett tillägg... som jag fick förklarat för mig i tråden "Fråga prästen 7" så är präster också människor Lite konstigt att dela en av livets största stunder med någon man bara träffat vid vigselsamtalet eller som man inte har någon som helst personkemi med. Jag menar, det är en robot och det är inte vem som helst, det är personen som gör det möjligt för oss två att bli ett!

Återigen, bara mina reflektioner, säger inte att det är så för alla!

• Corona

Jag vill egentligen inte starta den typen av debatt, men varför är en kvinnlig präst fel???

MV85 skrev 2009-02-28 20:42:55 följande:
    "fel" behöver inte nödvändigtvis innebära att prästen är otrevlig.För oss är "fel" präst t.ex en kvinnlig präst, en mycket liberal präst eller en allt för tjäck präst..."rätt" präst är för oss schartauan, men ändå med förståelse för våra olika syner på gud, tro och livet...
Svar på tråden Att det stämmer med prästen...