• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • kängu

Nu har jag ringt och bokat tid hos en reflexolog nästa vecka, hoppas att hon ska kunna hjälpa mig med foglossningen som bara blir värre och värre
    En f.d. kollega till mig gick till henne och blev bra efter två gånger!Hoppas på samma mirakelresultat för min del...

Ska träffa min BM imorgon för första gången sen inskrivningen, är väldigt missnöjd med henne då hon inte alls har tagit sig tid för mig. Blir byte av BM när vi flyttar, vilket känns väldigt skönt.

Hoppas att allt har gått bra för Nenne!

• BrudSommar2006

EA, jag har ägnat i stort sett all min lediga tid i flera veckor åt att leta GI-recept och läsa på GI-sajter på nätet, nu får det vara nog!

Kängu, fick du inte ett papper vid inskrivningen som visade vid vilka veckor det är meningen att du ska träffa BM? Vill minnas att det inte var några besök i början utan att det gick ett bra tag efter inskrivningen innan de regelbundna besöken började. Bra att du får byta i alla fall då om du inte är nöjd.

• kängu

BS- Jo, inte meningen att jag skulle träffat henne förrän nu, så det är helt OK. Men jag har försökt ringa och prata med henne flera ggr just eftersom jag haft problem med foglossning, då har hon varit väldigt nonchalant och inte kunnat ge några råd alls. Dessutom missade hon att boka in mitt rutin-UL så när jag kom dit så fanns jag inte inbokad. Som tur är hade en av barnmorskorna som sköter UL tid så jag fick göra det den dagen ändå.

Jag tjatar om Viktklubb, men du är inte sugen på att testa det? Jag tyckte som sagt det fungerade bra och var väldigt lätt och smidigt.

• Mrs  B

Hej hej

Tack för peppningen om vikten!!! Det känns faktiskt bra nu när jag tagit ett beslut, men vet inte hur mycket jag kan följa till en början. Jag börjar med frukosten som det ser ut nu och sen ska jag leta recept för de jag har fått på förslag nu äter jag inte eller så får jag inte äta det pga mina allergier. Motion får också komma när det passar.
    Idag har jag iaf redan varit ute och skottat 15 min och mer lär det nog bli för det snöar hela tiden.

Återkommer senare för nu är maken hemma med förhoppningsvis en ny skrivare.

• Izzie

Muggles - Tråkigt med din mormor! Kram!

Lappis - Ok, skönt att de tagit sig tid till att titta ordentligt nu iaf. Känns åtminstone som det händer nåt nu. Men det där med ÄL'en fattar jag inte... Hur kan det vara möjligt?

Mrs B - Tufft läge för dig, gumman. Ni har säkert pratat om detta innan, och tillsammans kommit överens om att det är som det är under vinterhalvåret när han är iväg mycket. Men har ni tagit upp saken till diskussion nu igen, när era förutsättningar har ändrats? Ni har två barn nu. Det hade ni visserligen förra året med, men då var Malte bebis och på det stora hela kanske inte lika krävande? Nu är han större och med de magproblem han haft som sugit kraft och energi från er allihop, så är det naturligt att arbetsbördan blir för stor för en enda person. Jag tycker att du ska sätta dig ner och fundera över vad som skulle underlätta mest för dig?
    Kanske är det städning som föreslagits? Då är ju det är bra alternativ, så länge som du känner att det får önskad effekt, dvs minskar din arbetsbörda. Känner du däremot att det känns jobbigt med städhjälp, så kanske det är bättre att satsa på något annat. Barnvakt är ett jättebra alternativ. Även om du har dina föräldrar som stället upp ibland, blir det en annan typ av avlastning om du betalar någon och slipper att stå i skuld, om du förstår vad jag menar? Kanske vore det jätteskönt för dig att ha två tillfällen i veckan på 1-2 h då du kan göra vad du vill - träffa kompisar utan barn, träna (ger mer energi), simma, ta en promenad eller vad du vill. Ett annat alt kanske kan vara att du och maken delar upp dagarna under veckan och kör strikt schema ett tag. Dela upp hushållsuppgifterna. Vad som underlättar mest kan bara du svara på, men jag tycker att du verkligen ska ta tag i detta nu och inte bara vänta ut mars månad oxå. Massa kramar!

• muggles

Tack för all sympati, det värmer. Man känner sig lite känslokall bara när man inte gråter, men jag vet ju att jag inte är känslokall så det kommer väl. Om inte annat på begravningen...

EA: oj jag tror det är betydligt värre att förlora sin mamma! Usch för den dagen.

Kängu: det är nog viktigt att man känner förtroende för sin BM iaf när man väntar sitt första barn. Skulle jag bli gravid ngn mer gång så skulle jag nog bara gå dit på de obligatoriska besöken och inte bry mig så mkt i övrigt. Fast det är ju skit när du har problem och behöver råd. Vad gör en reflexolog? Hjälper inte det kan du ju testa akupunktur också.

• BrudSommar2006

Kängu, min BM var ju inte heller den bästa men jag minns att man fick boka tid hos sjukgymnast för att få hjälp med foglossning. Hoppas att du får hjälp av reflexologen i alla fall, undrar också vad en sådan gör/är?

Aftonbladets viktklubb var det sämsta jag provat hittills, jag bad att få pengarna tillbaka, vilket jag också fick. Usch, jag är så trött, less och förbannad på det här med vikten att jag känner att jag blir agressiv bara jag tänker på det. Ursäkta, tar trådpaus.

• kängu

muggles- är typ som zonterapi efter vad jag kan förstå. Jag har funderat på akupunktur efter att du tipsade om det, det enda problemet är att jag är så jäkla rädd för nålar. Så jag har det som reservåtgärd ifall reflexologin inte hjälper.

• FruCicci

BS gumman, min kompis som gick upp 38 kg vid sin första graviditet gick på något som hette "skakning". Man stod på något som skakade, kanske tränings tjejerna i tråden vet vad jag menar och kan förklara bättre? Hon tappade iaf 12 kg på ett par veckor. Sen åt hon lite bättre men hon var inte inne i någon knäpp viktklubb eller GI eller något sådant, hon körde bara på sunt förnuft. KRAM ät det du gillar, men inte lika mycket!

Lappis, skönt att du fick träffa en bra läkare, hoppas provsvaren kommer idag redan.

Mugglan! Stor kram!!!

Frullan och Kokosen, ni är så kloka!

NENNE hoppas allt gått bra och att simmarna kom fram

MrsB, hörde just på nyheterna om att det är kaos i Skåne med snön och detta! Skotta på du

• Fru E

Cicci-är det vibrationsträning du tänker på? Man står på en maskin/platta som vibrerar och vibrationerna gör att musklerna drar sig samman som vid vanlig träning. Man står i olika ställningar på plattan. Man kan köpa en maskin att ha hemma kostar mellan 1500 och uppåt eller köpa gymkort men tror att det kostar en slant.
    Frågan är om vibrationsträning verkligen är mer effektivt än att gå på pass, gym, ta promenader eller liknande men man ska göra det som känns bäst och roligast

Ja snö finns det gott om i Skåne nu men här smälter den bort av sig själv eftersom det är plusgrader

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare